Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ferdig med boliglån i 2025, grei timing :slightly_smiling_face:

1 Like

Ganske brutalt, og viser hvorfor man skal være selektiv på innholdet i sin portefølje. Å være for smal / ensartet på sektorseleksjon kan bli grusomt veldig raskt! Synes de er tilsvarende tøffe de som går all in i oljeservice og olje nå, kan komme i backlash det også.

2 Likes

Det som er skummelt er at fallet som har vært kan bare være starten, blir det stang inn på drittskalaen, så er det vi har sett til nå bare en liten korreksjon :sweat_smile:

1 Like

Aksjemarkedet har blitt økonomien. Enkelt, og greit. Tror FED ønsker en mini resesjon for å få ned inflasjonen uten å heve renta for mye, men tror også det er en begrensning på hvor mye markedene kan gå ned før de må steppe inn igjen. De som sier at FED ikke bryr seg om aksjemarkedet er naive. Eneste måten å snu det til et bullish marked igjen er å gi indikasjoner på at de skal printe mer eller kutte renta igjen. Det er bare å se på statistikk for de 15 siste åra

Hvor mye printer de neste runde ? 10 trillioner $ ? Tror neste runde printing blir “the last dance”

Fun fact : Om man legger 1 trillion dollar i 1 dollar sedler etter hverander når de til sola. Eller man kan bruke 1 dollar hvert sekund i over 31 600 år

6 Likes

Stiger mye i juli :scream:

https://proff.maxbo.no/artikler/prisinformasjon2

4 Likes

Det er en ting jeg ikke forstår, som forhåpentligvis noen kan forklare meg… Hvis drivstoff, mat, strøm, byggvarer har steget 20%++ Og bolig 5% Hvordan kan kpi/inflasjon være ~4,7%?

Dette er jo varer konsumentene primært benytter, burde ikke de vektlegges ganske mye på kpi?

Tallene jeg jeg brukte over er bare ca fra memory, så kan være jeg tar veldig feil der, men kan ikke se så mange av dem som er på 4,7% eller lavere som drar ned kpi

1 Like

Fantastisk å kjøpe SQQQ i starten av juni. Nå er det bare å ri hele nedgangsbølgen som startet i dag :partying_face::cowboy_hat_face:

1 Like

Det som har steget mest teller minst, og når noe som teller mest stiger, så endrer de så det teller minst. Den reelle inflasjon i USA er på over 20% sier de som hra greie på det

2 Likes

Jeg tror mange ikke forstår årsaken til at tallene man måler i inflasjonen blir litt rare. Mulig jeg gidder å skrive ett langt innlegg om hvorfor dataene lagger virkeligheten søndag hvis ikke noen andre gjør det. Primært skyldes det at det tar tid før virkeligheten kommer fram pga hvordan indeks vektes, og hvordan man måler enkelte ting - spesielt kostnad ved å bo.

9 Likes

I tillegg til selve vektingen så tror jeg det også er en effekt fra elastisiteten i etterspørselen som bidrar til at KPI-tallet oppleves som lite presist. Kjøp av kjøretøy og drift av kjøretøy er for eksempel vektet omtrent likt, men når prisøkningen gjør at folk må spare så vil “alle” utsette kjøp av ny bil, men svært få vil få til å redusere drift av kjøretøy betydelig. Klær og sko har større vekt enn kjøtt, men igjen så tror jeg folk lettere klarer å utsette klesshoppingen i større grad enn de klarer legge om kostholdet. Og det siste året så er det nettopp de inelastiske varene som har økt mest i pris.

Kort sagt, det som øker mest er de samme varene som vi ikke klarer senke etterspørselen av på kort tid. Derfor merker vi prisøkningen ekstra godt.

3 Likes

Det er nå jeg tror de får panikk ja. Og det jeg ser etter er at FED endrer pengepolitikken i mer aggressiv kontraktiv retning: eksempelvis hever renta med 1% direkte (som de burde gjort i mars) er hva jeg håper vil skje.

Ett FED som på dette rentemøtet ikke endrer pengepolitikk sier i praksis “kjør på, vi vil avvente til september med å ta en beslutning - vi vil se hvordan pengepolitisk innstramming gir effekt før vi gjør noe mer aggressivt.” Det er etter min mening det feige valget. “Vi sa noe, så vi må holde på det, selv om det brenner rundt oss og alle ser at vi har problemer.”

Dette er FED sin balanse i år. “For en innstramming” vi har vært vitne til … ja, jeg skjønner selvfølgelig at de er nervøse som faen. De bygde opp eiendeler FED eier til april, og så sidelengs deretter.

Her finner du månedlig status for treasury department:

(fokuser på den brune på bunn av begge)

Som man kan se gikk USA med $200 billion i underskudd i mars, $300 billion i overskudd i april (skattemåned), $66 billion med underskudd i mai, men så hvis man sammenligner med fjoråret så forventes det å øke med underskudd i juni - spesielt i juli (feriemåned) - og august.

For de som er interesserte kan man ta det ett steg videre, og se på treasury department sine planlagte auksjoner framover. Problemet er at de ikke spesifiserer hvor mye de skal selge hver gang langt fram i tid, så man får svært begrenset nytte av det etter min mening.

Uansett: juni - september perioden er det forventet at den amerikanske stat går med $500-$600 billion i underskudd (estimat for året er ca $1 trillion). Samtidig skal man selge fra balansen til FED.

Hva blir effekten her? Det er ikke sånn at jeg ikke forstår at FED helst vil vente og se. Men, jeg mener de allerede har ventet for lenge. Og som jeg har sagt før: hvis det er slik at vi skal få en resesjon uansett, så er det mye mye bedre at vi får en resesjon raskere, enn at vi først får en lengre periode med høy inflasjon - med alle negative konsekvenser det får - før vi får en stygg resesjon i etterkant. Så, hvis en resesjon må til for å gjøre noe med problemene man har så vil jeg heller at man aggressivt øker renta og tvinger folk til å ta innover seg at de gode tidene er over, framfor at man bruker måneder eller år på å forsøke å treffe perfekt mens inflasjonen vedvarer på alt for høyt nivå.

17 Likes

Bensinpriser opp nesten 10% fra 1. juni i USA … nesten 25% fra bunnen i april?

Kan vi bryte 10% inflasjon neste måned i usa? Ja, spennende hva FED gjør i denne situasjonen… spesielt siden politikerne er opptatt med andre ting enn økonomi for tiden.

Lite sidespor: Biden vil gå inn i historien som (fortjent) den minst populære presidenten noen sinne. Selv den ubrukelige administrasjonen begynner å forstå at det trengs sterkere lut til for å få inflasjonen under kontroll. Og det er vel ikke urimelig å anta at Ukraina kan kastes foran bussen. Noe jeg nesten er overrasket over at ikke har skjedd allerede. Vestlige politikere er på valg, og om sanksjoner må løsnes på for å ikke bli kjeppjaget ut av kontorene, så vil så skje.

Eller kanskje ikke. Merker jeg er svak på å predikere i klovneverden.

2 Likes

Virker nesten som om vestlige ledere går aktivt inn for å fucke opp økonomien.

Siste eksempel:

7 Likes

Skulle nesten tro at energikrisen er en villet strategi….

7 Likes

Man må jo skape en energikrise for å kunne forsvare å bruke utallige milliarder på det “grønne skiftet”.

2 Likes

Å tro at alt som skjer er tilfeldig er naivt, det blir digitale penger med utløpsdato og bokollektiv for de fleste før vi vet ordet av det :sweat_smile:

1 Like

“You will own nothing and you will be happy”

2 Likes

For ikke å snakke om CO2-kvoter.

1 Like