Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ikke akkurat den værste mottakeligheten jeg har sett på et forum på det bilde.

2 Likes

Nei dette var ment som et eksempel på advarsel man kom med. Men det er utrolig vanskelig å trenge gjennom transen / massepsykose

Når noen er del av en massepsykose så finnes det ingen argumenter eller fakta som biter på. Folk nekter til å med å tro sine egne øyne.

Det har jeg lært de siste 2,5 årene.

4 Likes

Så har man de andre tullinger som selger seg ut så alt for tidlig(undertegnede :grinning:)
Tenker da ikke i Nano, det synkende skip

Så uansett er dette vanskelig

3 Likes

Noen med tilgang?
50% hadde vært noe.

2 Likes

Virker som har han har misforstått ordet bjørnefelle (bear trap):

A bear trap, or bear trap pattern, is a sudden downward price movement, luring bearish investors to sell an investment short, followed by a price reversal back upward . Short sellers lose money when prices rise, triggering a margin call or forcing the short seller to cover their position by buying back borrowed shares.

6 Likes

Vanskelig å være uenig med han da.

FED har bestemt seg for å krasje markedene, og da krasjer det.

2 Likes

Fra artikkelen:

Men akkurat nå er fallende multipler en bjørnefelle av aller verste sort, mener Ringholm.

– Nå kan man gjerne bli forledet til å tenke «jajaja, nå er aksjer billig», sier investeringsdirektøren entusiastisk.

– Den intelligente DN-leseren kjenner til steg to. Når resesjonen kommer, så vil inntjeningen gå ned, og da er ikke aksjene billigere likevel. Veksten er allerede avtagende, og rentene har begynt å bite. Analytikerne har ikke begynt å nedjustere inntjeningsestimatene ennå, men det kommer, sier Ringholm og legger til:

– Det er så utrolig enkelt å forstå dette, men det er også så utrolig enkelt å lukke øynene og late som man ikke forstår det.

2 Likes

Det er bare en ting som ikke stemmer nå.

Alle vet at rentene er på vei opp
Alle vet at inflasjonen er ute av kontroll
Alle vet at det kommer en resesjon
Alle vet at det er utfordringer med råvarer, mat og produksjon / leveranse
Alle vet at Kina stenger ned
Alle vet at krigen i Ukraina skaper globale utfordringer
Alle vet at folk vil få dårligere råd og at arbeidsmarkedet vil bli svakere

Problemet med dette er at dette er ting alle vet. Det som pleier å kjøre ting rett i grøfta og pushe bevegelsene utover 2 standardavvik er den sorte svanen (Lehman-brothers, Covid, 9/11 etc)

Jeg heller til å tro at den store frykten for at markedene skal halveres herfra er feil fordi aktørene vet at dette går over og at det henger en god avkastning der fremme ved å handle når alle andre blir redde.

7 Likes

Alle vet at det går over.

Ja, det er hva “alle vet” som er problemet.

Enten blir ting mye verre enn det snakkes om i media i dag, eller så har du nok rett.

Dvs: hvis inflasjonen ikke kommer under kontroll av en liten renteheving, og vi får en styggere resesjon enn en liten nedtur i 6-9 måneder, så blir ting mye styggere enn mange forutsetter i dag.

Men blir dette bare en mindre resesjon, kortvarig, og så er vi tilbake til normalen om 12-15 måneder? Ja da er sjansen stor for at du får rett.

Mitt hovedproblem per nå er at jeg ikke klarer å se hvordan de får inflasjonen vesentlig ned neste 3-6 måneder.

EUs gasslagre risikerer nemlig å gå tomme på et svært uheldig tidspunkt - midt i den kommende vinteren - dersom tilførselen gjennom rørledningen Nord Stream strupes fullstendig.

Terminalen Freeport i Texas leverer LNG (flytende naturgass) til Europa. Som følge av brann ble den stengt ned, og det kan ta 90 dager før den er oppe igjen.

Med Freeport nede for telling, innebærer det at ti prosent av Europas totale importvolum er forduftet, ifølge Rystad-analytikeren.

  • Men i tillegg kom nyheten om at Nord Stream 1 må redusere eksporten, ettersom de venter deler fra Siemens i Canada, sier Knutsson.

Priset inn? Altså, ikke at det skjer - men risikoen? Jeg tviler.

7 Likes

De klarer jo det hvis de virkelig trøkker til på rentehevingene.

Hadde FED hevet renten 1,5-2% neste gang (usannsynlig, vet det) så hadde hele lasset tippet over ende på veldig kort tid.

1 Like

Jeg tror ikke det.

Jeg tror ikke du får inflasjonen ned på 3-6 måneder selv om de gjør dette.

Dvs, mulig de velter lasset. Men, det er ingen automatikk i at de får ned inflasjonen ekstremt raskt selv da.

3 Likes

Min tanke er at hvis markedet går totalt på tryne, så stopper alt opp.

Byggeaktivitet, turisme, industri, servicenæringen osv, med påfølgende fall i råvarepriser (som er en driver bak inflasjonen), logistikken glir lettere pga av mindre aktivitet som medfører at prisen på transport faller osv.

Faller etterspørselen bort faller også inflasjonen, tenker jeg da

4 Likes

Da dukker vel en gjeng andre problemer opp. #syndeflod

For å si det sånn, hva Russland bestemmer seg for å gjøre med energieksporten tror jeg kommer til å bli den avgjørende faktoren.

For Russland, så er det like lønnsomt å eksportere 50% så mye gass som vanlig. Prisene vil gå opp minst 100%. Det får dog konsekvenser for samarbeidet etter krigen med Tyskland. Som jeg gjetter på at er deres største handelspartner.

Hvis de skrur til her, så Tyskland må rasjonere strøm, så tror jeg det blir en skikkelig hard landing for EU. Det er ikke priset inn.

2 Likes

Jauda, det er også en av mine store bekymringer.

Jeg trodde jo ikke FED kom til å krasje markedet så rått og brutalt, nettopp pga av frykten #syndeflod og ukjente konsekvenser av krakk og kriser.

Men også fordi det å krasje markedet ikke løser problemet med lavrente på lang sikt. Når markedet snart havarerer, så må jo FED og sentralbankene atter en gang kjøre renten mot null igjen og stimulere økonomien i gang.

Det gjør det.

Vi trenger en finanskrise for å ødelegge statsobligasjonsmarkedet og gå over til MMT. Og da er problemet løst. Vi skaper nok noen nye, men det problemet er løst.

1 Like

Og det holder ikke å kjøre rentene mot null - de må under null denne gangen hvis man legger en linjal på toppen av rentebanen siste 40 år.

2 Likes

Har du skrevet et lengre innlegg om dette tidligere?

Nå kommer det til å rase nedover, solgte bear som en kortsiktig trade håper å kjøpe tilbake billigere

1 Like