Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Akkurat som i Japan og Sverige bl.a.? :stuck_out_tongue:

:hourglass_flowing_sand:

2 Likes

FRANKFURT, June 20 (Reuters) - The risk of an abrupt correction on Europe’s financial and housing markets is high, European Central Bank President Christine Lagarde said on Monday.

“Risks to financial stability have perceptibly increased since the beginning of this year,” she said in her capacity as the Chair of the European Systemic Risk Board, the European Union’s financial risk watchdog.

While the correction in asset prices has so far been orderly, the risk of a further and possibly abrupt fall in asset prices remains severe,” she said.

🫡

4 Likes

Nå har det falt mye på kort tid og alle sin mor og bestemor er negative til børsene, da håper jeg på et lite lettelsesrally her før videre nedgang

2 Likes

Det er flere uker til neste dårlige nyhet, dvs inflasjonstall for juni. Antar jeg. Så det kan godt skje.

1 Like

Stocks Historically Don’t Bottom Out Until the Fed Eases

Investors ask how long the selloff will last after the S&P 500 posts its worst week since March 2020

Meget interassant lesing.

Stocks Historically Don’t Bottom Out Until the Fed Eases - WSJ.pdf (659,1 KB)

1 Like

USD JPY hadde en sinnsyk shortinndekning forrige uke. Det ser kanskje ikke slik ut mtp hvor store bevegelsene har vært tidligere, men mange tenkte at markedet var på vei til å roe seg.


Før den akkurat nå går bananas.

Til de som ikke tror Oslo Børs kommer ned:

Energy sector shed a staggering 17.2% last week, its worst since COVID bear market plunge and, before that, October 2008
[Past performance is no guarantee of future results

Så er det bra eller dårlig? Etterspørsel faller, samtidig som inflasjonen faller? Bull eller bear?

4 Likes

USA er ikke direkte koblet på energimarkedet i Europa. Gassprisen falt bl.a. som en stein i USA i det en gassterminal brant ned så de ikke får eksportert gass derfra de neste 3 mnd. Tilsvarende gikk prisene i Europa opp.

3 Likes

Du mener det er forklaringsvariabelen for fallet i XLE og BCOM?

Oljeprisen falt jo også rundt 8$ i samme periode, men jeg antar det var en faktor ja. Gidder ikke finne natural gas ticker for US akkurat nå :stuck_out_tongue:

Var forresten ikke klar over at oljen hadde vært så høyt oppe (og falt såpass ned igjen). Har ikke noen demand tall, så blir jo vanskelig å spekulere i hva årsaken er uten de.

1 Like

Ja du må ha med olje, men er også enda flere råvarer med i bildet.

Bcom har falt -10%

Ta nat gas sub index total return som har falt fra 0,85-0,60 og del det på vektingen så får du ca 2,5% fall i Bcom(vekting 8%).

Da har du 25% av forklaringsvariabelen. Olje vekter ca like mye. Da har du 50% av forklaringen, og har de to største vektingene, ergo det er så og si fall over hele linja på tvers av alt innen industri(metaller, hvete soya osv osv).

XLE også. Ta revenue/geografi også se på olje/gas revenue sammensetning. 17% fall er veldig mye, uansett tidsperspektiv

Så alle er bull energi og råvarer, men akkurat forrige uke sa Mr. Market noe annet

1 Like

Heh, synes fortsatt rådet jeg ga til dama for rundt 2 måneder side om å selge 50% av osebx fondet ser ut til å treffe ganske bra. Hun solgte riktignok 70%. Ser jo for meg at når det stilner i byggebransjen, så drar det resten med seg, til slutt oljen. Gass i Europa er en egen greie, den er nesten helt preget av Russland situasjonen (først krangel om Nord Stream 2, så sanksjoner og liten vilje hos russerne til å eksportere for fullt).

Ser framover og ser at rentehevingene vil gjøre sitt kanskje?

2 Likes

Jupp. Så det øyeblikket markedet ser etterspørsel falle(som de priset inn forrige uke), men også at inflasjonen faller- det vil være den vanskeligste tiden. Det er mega bear, men samtidig bullish for å løsne på finansielle betingelser. Er det bear, eller er det bull? Folk kommer til å bli dratt i begge retninger, litt basert på hvilket bias man har.

På tide med et bear rally til? :see_no_evil:

1 Like

Så langt er det vel bare frykten for økte renter som i såfall har dempet etterspørselen.

Rentehevingene har vel ikke begynt å bite enda, så derfor tror jeg man må se en faktisk reduksjon i pengemengden før vi får et varig fall i inflasjonen.

1 Like

Som jeg skrev her tidligere så er jeg mer mot bear rally enn videre ned kortsiktig. Må se litt tall osv på bear rallyet og momentumet først for å se om det blir rally.

Bite jo? Det der er bare feil. Markedet har jo allerede priset inn hvordan de tror markedet tar hevingene.

Vi har tidenes verste år noensinne i gjeldsmarkedet- som er større enn aksjemarkedet.
Vi har i dollar like stort tap i aksjeverdier som under Lehman kollapsen og råvarer er ekstremt mye høyere. Hvis ikke den tilstamningen biter så er det ingenting som biter.

Eiendomsmarkedet derimot- enig!

Markedet sliter med å skjønne om det er ødelagt nok eller ikke.

Jeg er for første gang hardt short obx. Equinor, Aker BP. Vår og DNB bør komme ned mot peers i US/EU. Spesielt Equinor. Ikke bevegd seg noe enda. Villig til å ta en hit på den. Høyere risk.

Ser også at shorten fra Bridgewater i EU er mot banker.

1 Like

De norske oljeselskapene kommer til å få sinnsyke inntekter fra gass inntil Putin sender gass til Europa. En av terminalene i USA brant opp. Men alt som er ikke-olje på OBX vil jo få svi tenker jeg.

2 Likes

Snakker for seg selv dette chartet, men aldri en 100 % feilfri indikator :wink:

4 Likes

Det er ikke slik at Equinor kommer til å sveve på en sky dersom peers faller. kapitalmarkedene vil komme til å gjøre jobben sin(dersom det er bedre priser andre steder, bla.a pga markedet med mer attraktive skattenivåer).

Hvis vi er enige om at markedet er forward looking, og at Equinor har priset seg opp 600 milliarder kroner i markedsverdi siste året - er det da priset inn at de skal tjene sinnsyke summer neste par årene, eller ikke?

Hvis du ser på p/e og har i bakhodet den insane inntjeningen de har i dag(ergo p/e ser “decent ut”, selv om den er relativt i øvre sjiktet, men p/e blir dratt ned pga insane høy inntjening)- så kommer vi tilbake til det jeg prøvde å forklare her inne ved peak i desember da alle var uenige med meg om at nå ville børsene flippe over. Blir det samme igjen for eksempel Equinor nå. Forventning er peak, inntjening er peak og markedet forventer nå skyhøy inntjening de neste årene. Dvs oppsiden er enda mer disruption, nedsiden er demand destruction, opec, us eller børsfall.

4 Likes