Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

image

2 Likes

Tror Japans vanvittige gjeldsberg er den sorte svanen som kommer til å velte systemet.

1 Like

Olje LOD

USD JPY HOD

USD 10 year HOD

Meta blir smadret til ny low for året

1 Like

Herlig med lettelsesrally nå som jeg har en liten bear pause

2 Likes

1 Like

Brent ned -3,3 %, ned til 111 USD i natt. Olje har falt fra USD 124 til USD 111 (-10%) og er tilbake i pris til 3. mars.

TTF nat gas derimot er fortsatt høy. Utrolig inntjening. Er ikke lett å shorte denne uten og selv føle at man er litt gal. Men jeg står ved argumentasjonen

Alt kan skje av nyheter og nye sanksjoner/gjenåpning kina, så det er mye usikkerhet.

I går var børsene opp +2,5% - men hvis du ser på New lows vs new highs var det 329 new low vs 32 new high. Futures ned -1%

1 Like

Og nå eksporterer Russland fortsatt en god del gass til bl.a. Tyskland. Hvordan vil det se ut hvis de stopper helt? Et annet scenario som jeg ikke ser for meg at skjer med det første: hva skjer hvis Russland ender opp i en situasjon hvor de skrur gasskranen på fullt?

1 Like

Hvor tragisk er norsk finansmedier? Jeg blir helt paff jeg over nivået.

Belgiske Groupe Bruxelles Lambert (GBL) halverer beholdningen i Mowi.

GBL har solgt 18,1 millioner aksjer, tilsvarende 3,5 prosent av utestående aksjer, i laksegiganten. Aksjene ble solgt til snittkurs 222 kroner, noen få prosent under gårsdagens sluttkurs.

Nr 1, ordleggingen der… -5% rabatt er mye i et selskap til 120 milliarder. Det er bearish.

nr 2 Hvis du bruker ett sekund av hjernekapasiteten din skjønner du har 18x 222kr IKKE er 420 millioner, men 4 milliarder kroner.

nr 3 Bruk det siste du har av kapasitet også skjønner du at 3,5% utestående av mowi til 124 mrd ikke er 420 mill.

3 Likes

Russland eksporterer 75% av sin egen gass til EU og 50% av sin egen olje til EU. Russland kollapser 3 timer etter de velger å gjøre noe sånt. Dvs de tar en pistol mot hodet. Derfor kommer de ikke til å gjøre det. Prisene ville skutt i været som aldri noensinne sett, også ville demand destruction drept prisene av seg selv innen svært kort tid. Hadde fått hungersnød og full stans i den globale økonomien og tidenes resesjon.

1 Like

Jeg er forsåvidt enig, å slutte å eksportere gass helt er negativt for dem selv også. Men å redusere gasseksporten kan de fint gjøre. De økte prisene vil føre til at det jevner seg ut ganske greit. På sikt, så tjah…

Er det utenkelig RU på sikt erstatter EU med andre markeder for salg av olje/gass?
Kina/India f.eks.

For olje så holder de vel på. For gass, så må de bygge noen seriøst lange gassrør for å få det til.

1 Like

Redusere har Russland allerede gjort, det er derfor vi ser fortsatt høye gasspriser. Men Russland er ikke interesserte i å gå lengre. De taper mer på det desto mer de reduserer nå, fordi den marginale bedriften ikke tåler ekstra kost på produksjon osv, blant annet derfor italienske yieldmarkedet eksploderte 2 uker siden(pga hawkish ECB) og ECB skal lage et kriseprodukt(QE kun for italia) for å redusere BUND BTP spread. Så det er begrenset oppside nå i energi, alt er peak disruption ift hva bedriftene klarer. Derfor shorter jeg.

Nei men nøkkelordet er som du selv sier, “på sikt”. Slike endringer tar mange år. Folk tror man bare kan sende olje med skip i hytt og pine. Supply chain er mye mer delikat enn som så.

1 Like

Olje ned -5%
Mowi ned -5% i auksjonen. Har til gode å trade i markedet. Vil dra ned resten av peers.

Equinor ned -2,5%
Oslo Børs ned -2,2%

Den shorten sitter som f!

Edit; Der ble Mowi sluppet, ned -7%. Oslo Børs new low(i denne delen av korreksjonen)

Dekker shorten. Hadde x8 gearing på 600k.

11 Likes

Så du shortet med 4,8 MNOK? Fytte faen :smiley:

Pene 105k i fortjeneste da :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg syntes set-upet i går var helt insane. Gikk relativt hardt på shorten.
Nå blir det litt personlig info her da.

Yes sir. Pleier ikke shorte obx og produktet som jeg bruktet fra nordnet er egentlig ganske weak med høy spread(de burde også sluppet nytt produkt fra indeksert 100 med høy gearing for bedre spread) men det er ikke der fortjenesten ligger uansett når du gearer og søker etter større svingninger.

Hadde en short overnight på nasdaq fra i går som hitta og så ca +125k i dag. Pen dag!

Tok en del profitt fra i mars fra nordnet kontoen (trader og saxo bank med større volum) som også greit opp igjen siste 3 mnd. Det funker bra for meg å splitte opp i ulike accounts med ulikt fokus.

Flaks at hitten ble såpass vellykket på 1-dags trading, hadde planer om å sitte til markedet flippet over.

image

9 Likes

Interessant å se hvor vi ligger i løypa i det litt større bildet.

Ser antydninger til rotasjon i indeksene her hjemme, men trenger noen uker til får å få et bedre bildet/bekreftelse i excel arket mitt.

Aksjer over 200 dagers snitt på NASDAQ og S&P. NASDAQ har faktisk vært lavere i antall aksjer over 200 dagers snitt nå en under coronadippen.

Skal du trade på det?

Ja den er fin! Bredde i indeksen er ganske horribel. Likviditeten i markedene er ganske elendig

Dette er sånn jeg ser for meg trading setupet ditt @havana12 :sunglasses:

6 Likes