Det går helt fint at du ikke er enig, og lykke til med bull energi og råvarer - jeg er helt uenig. Blir veldig enkelt å backtracke det her om en stund. Jeg hører på samtaler mellom hedgefondforvaltere hele tiden så å finne folk fra begge sider er ikke noe problem
Da regner jeg med at du tar frem energiporteføljen din også og viser resultatene dine end 22’, og ikke bare er en som sier noe uten å investere deretter
Vi skal inn i tidenes mest mineral- og metallintensive perioden i menneskets historie de neste tiårene.
Hele vår måte å leve på, prøver vestlige politikere å snu opp ned, gjennom energy-transition. Det vil kreve en enorm innsats, og er sannsynligvis inflasjonært på en måte som sentralbanker bare kan drømme om å stagge, uten å ødelegge økonomien totalt. Råvareaksjer er fremdeles historisk underpriset.
Men om vi får et deflatorisk sentralbanksjokk først eller ei, skal jeg ikke spekulere i.
"En kinesisk byggherre går nye veier i Kinas haltende boligmarked. Selskapet lokker med at boligen kan delbetales med hvete eller hvitløk.
I en annonse lokker Central China Real Estate med at kjøpere kan «bytte hvete mot hus», der avlingen verdsettes til 3 kroner per halvkilo, skriver Reuters.
Kornet kan brukes til å betale deler av innskuddet i et boligprosjekt.
I slutten av forrige måned tilbød en annen byggherre å ta imot hvitløk som betaling. Her ble prisen satt til 7,50 kroner per halvkilo.
Resultatet ble 30 avtaler om boligkjøp og 430 tonn hvitløk som betaling.
Markedsprisen på både hvete og hvitløk er for tiden drøyt 2 kroner per halvkilo."
Dersom markedsprisen for hvete og hvitløk ligger på 2 kroner halvkiloen og det lokkes med 3 - 7,5 kroner, betyr vel bare det at utbygger håper prisene på mat skal stige enda mer?? Dette er desperate “salgstricks” - varsellampene blinker rødt nå. Boligmarkedet står for ca 25-30% av BNP i Kina (har sett ulike tall), energi og råvarer er en viktig innsatsfaktor. Kan stå foran en kollaps…
Fant ut at de skal endre navnet og det virket som om de skulle slå seg sammen med Aker Bp eller noe. Det stod ikke klart hva de gjør med Aker her. Men et navnebytte skulle ikke være nok til å gruse kursen med 99%
Lundin Energy handlades exklusive utdelning i den i fjol aviserade Aker BP-affären. All handel i Lundin Energy-aktien avser alltså från och med torsdagen det nya bolaget Orrön Energy. I juli väntas såväl namnbytet som tickerkoden ändras. Investerarna prisade om aktien till följd av förändringen med en nedgång på 98 procent till 7:30 kronor.
Det er egentlig ikke min greie, men prøvde meg litt i okea. De er opp 66% siden jeg kjøpte og solgte. Peak på +100%. For lite oppfølging fra meg gjorde at jeg endte med tap .
Germany is heading for a gas shortage if Russian gas supplies remain as low as they are now, and certain industries would have to be shut down if there is not enough come winter, Economy Minister Robert Habeck told Der Spiegel magazine.
“Companies would have to stop production, lay off their workers, supply chains would collapse, people would go into debt to pay their heating bills, that people would become poorer,” Habeck told Der Spiegel on Friday, saying it was part of Russian President Vladimir Putin’s strategy to divide the country.
Så bra da. Ingenting kan jo gjøre at leveransene blir enda mindre.
Consumers could see a doubling or tripling of their energy costs, which in some cases are already between 30% and 80% higher due to price increases from last fall, Klaus Mueller, the head of Germany’s Bundesnetzagentur network regulator, told broadcaster ARD on Friday.
Det får man tåle. Og det er selvfølgelig klart at det stopper der, det kan umulig bli enda verre.
The regulator has considered various scenarios, Mueller said, and most of them “are not pretty and mean either too little gas at the end of winter or already very difficult situations in autumn or winter.”
Men ta det med ro, vi ser på saken !
Germany stopped short, however, of allowing utilities to pass on soaring energy costs to customers in Europe’s largest economy.
Selvfølgelig, man er jo politiker. At folket skal betale prisen for politikken de støtter er for mye forlangt.
Habeck said Germany was not at that point, but the clause might get triggered if the supply squeeze and price gains persisted, pushing power companies deeper into the red.
“If this minus becomes so big that the companies can’t bear it any more and they fall down, the whole market threatens to fall down at some point - so a Lehman Brothers effect in the energy system,” he said, referring to the U.S. investment bank’s 2008 collapse that rippled through global financial markets.
Så vi får bare vente til vi har total krise, og så kan vi gjøre noe.