Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Sitter fremdeles litt på gjerdet. Prøvde noen små posisjoner forrige uke, men litt for tight stoploss :man_shrugging: ble stoppet ut. Hadde noen fine trades før der igjen på oppturene i DOF og EIOF.

Ser hovedsaklig etter relativ styrke utifra konsolideringer sammen med en positiv On Balance Volume. Har et lite bibliotek av oppsett som har skjedd før. Veldig mye likt før aksjer bryter ut. Utfordringen er å klare å filtrere seg frem til dem før bevegelsene har blitt for stor ut av basen.

Obs… tror mange maskineri intensiv prosjekter kommer til å melde kostoverskridelse.

Fra dagens melding:
Kilder i Equinor og hos prosjektpartnere informerer avisen om at reduksjonen i break even for prosjektet som følge av skattepakken i 2020 har gått tapt på grunn av inflasjon i verdikjeden. Noen kilder sier også at beslutningen om å levere kraft fra land til Wisting-produksjonsfasiliteten også har drevet opp kostnadene.

2 Likes

Noen er mer pessimistiske enn meg. Jeg tror de bare kutter med en stor % :stuck_out_tongue:

1 Like

Denne lo jeg godt av! :joy:

image

2 Likes

Vedum er i tilsvarende spagat her hjemme. Ikke mer enn 20 kr for bensin nei? :crazy_face:

1 Like

Folk er så elendige på å se på historie. Mennesker er helt like og oppfører seg som vi alltid har gjort.

Priskontroll fungerer svært dårlig. Problemet er mangler på varer og energi, ikke sant?
Tilbudet er for svakt ift etterspørselen. Da hjelper det ikke å øke etterspørselen ved å sette ned prisene(fjerne avgifter, ergo prisen faller og etterspørsel øker). Helt idiotisk.

13 Likes

Når det man ønsker er demand destruction, og alle underleverandører kjører på med høyere marginer, så er det poengløst med avgiftslettelser.

4 Likes

Du forutsetter at politikerne ønsker å gjøre fornuftige ting.

Men hvis du i stedet forutsetter at politikerne ønsker gjenvalg, og generelt aldri får kreditt for å avverge en kriser som aldri materialiserer seg, så gir det mye mer mening.

“Vi gjør noe” = “Vi ønsker gjenvalg.”

Det trenger ikke gi mening det de gjør, så lenge noe gjøres.

Dette er også grunnen til at opposisjonspartier aldri bør foreslå konkrete løsninger. Tenk om de ble tatt til følge og ikke fungerte? Og er de konkrete kan de jo faktisk diskuteres og latterliggjøres? Nei, bedre å bare legge det generelle ansvaret på sittende regjering og så implisitt påstå at dette ikke hadde skjedd hvis man selv styrte. Uten å foreslå noe konkret.

12 Likes

Det er her problemet pengepolitikk vs finanspolitikk kommer inn.
Ida Wolden Bache skal stramme inn markedene, mens joker Vedum skal motvirke arbeidet?

1 Like

Hvis det går bra i Norge mens det kræsjer i resten av verden, så hadde man fått kred for det. Hvis SP hadde fått regulert eksporten av strøm når magasinene har lite vann nå og det ikke ble grisedyrt til vinteren, mens prisene i Tyskland og England er drithøye, så hadde i hvert fall jeg tenkt det var deres fortjeneste.

3 Likes

Hvordan i all verden skal dette skje? Hva tror investorer om Norge? Vel, ta en titt på det mest likvide markedet i verden, ca 25-30 ganger med likvid enn aksjer- valuta. Sjekk USD/NOK, EUR/NOK osv…

Hvorfor det? Skyldes bare oljefondet. Som vi bør gi bort. Har ingenting med AP/SP å gjøre?

Hadde vi hatt lave strømpriser i Norge, så ville ikke politikerne fått kreditt for at det var tilfellet. Det er jeg rimelig sikker på. Man ville snakket om andre ting :slight_smile:

Det interessante er hvis en rekke europeiske land til vinteren ilegger eksportforbud. Eller om USA gjør det (for de har mellomvalg, skal de selge gass til Europa og få høyere priser?).

Mye kan skje kommende vinter. Jeg tror ikke fravær av problemer vil gi noen gevinst for sittende partier. Har man fortsatt inflasjon? Ja da kan man klage på det.

Ok, hvis prisene i 2021 var ca som i 2020 fordi eksporten var blitt stoppet, så ville jeg vært enig. Men hvis de nå i 2022 hadde redusert/stoppet eksporten for å ha bedre fyllingsgrad i magasinene og strømprisene hadde gått ned pga tiltakene, så hadde de fått kred for det. De har derimot gjort ingenting. Det får de stryk for.

Som det er, så tror jeg strømprisene i vinter til å være helt krise, med rasjonering. For at det ikke skal skje, så må det enten regne som faen, eller så må Russland pushe så mye gass de bare klarer. Dessverre ikke sannsynlig.

@havana12 en bullmulighet er forresten rafinerier, for de er det bra manko på og ingen bedring i sikte. Gass i Europa er full krise, mens olje er jeg mer usikker på. Her danner rafineriene en flaskehals som gjør at jeg ikke tror prisene vil ta av.

1 Like

Vi har EN fordel av å bo i Norge. Energi som vi kan eksportere.

Vi betaler avgift på absolutt alt vi bruker ettersom vi importerer alt annet.
Alkohol, kjøretøy, klær. Alt.

Èn fordel hadde vi, og det var at vi kunne gi oss selv billig strøm.
Men der skal vi betale like mye som resten av Europa. Go figure.

Sett en del på det, blant annet nevnt det her tidligere med crack spreads som er rekordhøye. Er ikke noe dum trade/investering det! Man må isåfall finne low risk high yield cash cows caser som ikke blir dratt ned dersom markedet flipper.

Bildet under viser futures kontrakter mellom futures heating oil minus futures brent crude. Ergo refineries margins.

image

5 Likes

blir dette pr fat? Dvs at marginene er fra 25 - 77 $ pr fat? :see_no_evil:

1 Like

Jup. Diesel crack spread satte ny ath i går.

Det er insane shortage

Dvs faller prisen på råolje pga priscap, er det fortsatt betinget at rafineriene får økt produksjon- noe det ikke blir fordi det er en flaskehals. Derfor vil det ikke hjelpe å fjerne avgifter - fordi etterspørsel vil øke og marginene vil fortsatt være store fordi du ikke får fikset flaskehalsen.

4 Likes

Men det skaper en interessant situasjon for oljeprisen da. For det er jo faktisk ikke oljeprisen som først og fremst styrer dieselprisen, det er mangelen på raffinerikapasitet! Mao, man kan få et fall i oljepris fordi selv om etterspørselen er stor etter diesel, så treffer den etterspørselen ikke oljemarkedet…

1 Like

Ja det har vært et av de hotteste om ikke den hotteste diskusjonen i oljemarkedet i en stund. For vanlig folk så tillegger de økt bensinpris med ukraina/russlandkrisen. Men igjen så er det massiv underinvestering + post covid som er problemet, og de klarer ikke øke produksjonen…

4 Likes

Nåja, Russland eksporterte jo faktisk diesel og raffineriene der går på 70% nå…
ref: Den store OLJE-tråden 🛢 - #4532 av pleximus83

Russia accounts for 40% of Europe’s imports of refined product, reaching 800,000 bpd in 2020, 55% of which was diesel and gasoil, according to Eurostat figures.

Altså, jeg er enig i at underinvesteringer under covid er et problem, men når noe er knapt og du mister et par prosent supply, så eksploderer jo prisene inntil etterspørselen har falt tilsvarende…

2 Likes

Det er såå langt unna å finne matematisk de tallene som får crack spreaden til å gå opp.

Russlands TOTALE diesel eksport var på det meste 800.000. Og de står for 40% av rafinerte produkter i EU nå som du sier på 650.000 fat diesel.

USAs shutdown av rafinerier siste 2 årene har falt slik at 1.000.000 fat mindre produseres hver dag

USA er mye, mye, mye viktigere enn Russland når det kommer til dette.

https://www.washingtonpost.com/business/2022/06/20/refineries-profit-gas-prices/

Oil refineries across the country are being retired and converted to other uses as owners balk at making costly upgrades and America’s pivot away from fossil fuels leaves their future uncertain. The downsizing comes despite painfully high gasoline prices and as demand globally ramps up amid sanctions on gasoline and diesel produced in Russia, the third-biggest petroleum refiner in the world, behind the United States and China.

Five refineries have shut down in the United States in just the past two years, reducing the nation’s refining capacity by about 5 percent and eliminating more than 1 million barrels of fuel per day from the market, leaving the remaining facilities straining to meet demand. Yet even at this lucrative moment for what’s left of the refining industry, a White House desperate to bring down gas prices is having little success persuading owners to expand operations, and more closures are imminent.

“I don’t think you are ever going to see a refinery built again in this country,” Chevron CEO Michael Wirth said in an interview with The Washington Post this month.

“It’s been 50 years since we built a new one,” Wirth said. “In a country where the policy environment is trying to reduce demand for these products, you are not going to find companies to put billions and billions of dollars into this.”

2 Likes