Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

7 Likes

Hva investerer buffet i om dagen ? (En tråd)

2 Likes

Vi skal inn i tidenes mest mineral- og metallintensive perioden i menneskets historie de neste tiårene.

Hele vår måte å leve på, prøver vestlige politikere å snu opp ned, gjennom energy-transition. Det vil kreve en enorm innsats, og er sannsynligvis inflasjonært på en måte som sentralbanker bare kan drømme om å stagge, uten å ødelegge økonomien totalt. Råvareaksjer er fremdeles historisk underpriset.

Men om vi får et deflatorisk sentralbanksjokk først eller ei, skal jeg ikke spekulere i.

7 Likes

Jepp, dere som er så skråsikre får sjekke ut Yara, Aker BP, norsk Hydro osv. noen av de aller største solide, sykliske aksjene på Oslo Børs

Du vet, mangler på fertilizer, olje og aluminium.

Du vet, bull råvarer osv.

Kort reminder, invasjonen skjedde i mars 22….

Yara prising tilbake til februar 2021
Aker BP prising tilbake til oktober 2021
Hydro prising tilbake til august 2021…
(Ikke utbytte justert)

Så alle som har investert etter invasjonen har tapt penger?

Men men men…

To av de tre du nevnte nå har energi som hovedkostnad #1, så ikke så rart det går dårlig med dem?

Mangel på gjødsel kommer av at gass er så dyrt at yara har stoppet eller redusert produksjonen.

4 Likes

Nettopp. Du argumenterer jo for meg.
Råvarer og energi er peak og skader bedriftene.

En i verdikjedens høye priser er en annens kost. Starter på råvaresiden. Demand faller.

Hele finansmarkedet underpriser den mest crowded bull-traden i 2022? Det skal godt gjøres

Hvilke selskaper ser du på som energi/råvareselskaper må jeg spørre?


Var short :see_no_evil:
Synd man dekket inn på 78 bare :rofl:

1 Like

Blinker i røde varsellamper her nå:

"En kinesisk byggherre går nye veier i Kinas haltende boligmarked. Selskapet lokker med at boligen kan delbetales med hvete eller hvitløk.

I en annonse lokker Central China Real Estate med at kjøpere kan «bytte hvete mot hus», der avlingen verdsettes til 3 kroner per halvkilo, skriver Reuters.

Kornet kan brukes til å betale deler av innskuddet i et boligprosjekt.

I slutten av forrige måned tilbød en annen byggherre å ta imot hvitløk som betaling. Her ble prisen satt til 7,50 kroner per halvkilo.

Resultatet ble 30 avtaler om boligkjøp og 430 tonn hvitløk som betaling.

Markedsprisen på både hvete og hvitløk er for tiden drøyt 2 kroner per halvkilo."


Dersom markedsprisen for hvete og hvitløk ligger på 2 kroner halvkiloen og det lokkes med 3 - 7,5 kroner, betyr vel bare det at utbygger håper prisene på mat skal stige enda mer?? Dette er desperate “salgstricks” - varsellampene blinker rødt nå. Boligmarkedet står for ca 25-30% av BNP i Kina (har sett ulike tall), energi og råvarer er en viktig innsatsfaktor. Kan stå foran en kollaps…

2 Likes

Hva skjer med Lundin energi? Ned fra 400 til 7!

Boligmarkedet i Australia er også på kanten av stupet.

2 Likes

Ex-divi eller aksjesplitt?

Fant ut at de skal endre navnet og det virket som om de skulle slå seg sammen med Aker Bp eller noe. Det stod ikke klart hva de gjør med Aker her. Men et navnebytte skulle ikke være nok til å gruse kursen med 99% :slight_smile:

Lundin Energy handlades exklusive utdelning i den i fjol aviserade Aker BP-affären. All handel i Lundin Energy-aktien avser alltså från och med torsdagen det nya bolaget Orrön Energy. I juli väntas såväl namnbytet som tickerkoden ändras. Investerarna prisade om aktien till följd av förändringen med en nedgång på 98 procent till 7:30 kronor.

Det er plenty av sånne bobler nå. Alt som skal til for å sprekke dem er økt rente

2 Likes

Det er egentlig ikke min greie, men prøvde meg litt i okea. De er opp 66% siden jeg kjøpte og solgte. Peak på +100%. For lite oppfølging fra meg gjorde at jeg endte med tap .

Germany is heading for a gas shortage if Russian gas supplies remain as low as they are now, and certain industries would have to be shut down if there is not enough come winter, Economy Minister Robert Habeck told Der Spiegel magazine.

“Companies would have to stop production, lay off their workers, supply chains would collapse, people would go into debt to pay their heating bills, that people would become poorer,” Habeck told Der Spiegel on Friday, saying it was part of Russian President Vladimir Putin’s strategy to divide the country.

Så bra da. Ingenting kan jo gjøre at leveransene blir enda mindre.

Consumers could see a doubling or tripling of their energy costs, which in some cases are already between 30% and 80% higher due to price increases from last fall, Klaus Mueller, the head of Germany’s Bundesnetzagentur network regulator, told broadcaster ARD on Friday.

Det får man tåle. Og det er selvfølgelig klart at det stopper der, det kan umulig bli enda verre.

The regulator has considered various scenarios, Mueller said, and most of them “are not pretty and mean either too little gas at the end of winter or already very difficult situations in autumn or winter.”

Men ta det med ro, vi ser på saken !

Germany stopped short, however, of allowing utilities to pass on soaring energy costs to customers in Europe’s largest economy.

Selvfølgelig, man er jo politiker. At folket skal betale prisen for politikken de støtter er for mye forlangt.

Habeck said Germany was not at that point, but the clause might get triggered if the supply squeeze and price gains persisted, pushing power companies deeper into the red.

“If this minus becomes so big that the companies can’t bear it any more and they fall down, the whole market threatens to fall down at some point - so a Lehman Brothers effect in the energy system,” he said, referring to the U.S. investment bank’s 2008 collapse that rippled through global financial markets.

Så vi får bare vente til vi har total krise, og så kan vi gjøre noe.

4 Likes

Et oljeselskap på 5 mrd vs de selskapene jeg nevnte ovenfor er bedre eksempel enn 3 selskaper som er top 10 største på Oslo Børs og industriselskaper?

Futures råvarer er ned -12% fra peak, og prisen er snart tilbake til pre Russland invasjon.

Finansverden, råvaretradere og kontraktssikringer misforstår. Bra trade!

Det er stor forskjell på å slenge ut en kommentar om en industri og bull-case, vs å investere i den.

Flashe? Snakker ofte om tradesa mine og vist 2-3 ganger at jeg ikke bare snakker tull med det jeg skriver. Hvis du tar deg nær av det så føler du mer på enn det jeg gjør for å si det sånn.

Og flaks? Har over 1000 intradaghandler i år med gearing, med handikap.

3 Likes

Edit for shit and giggles:

7 Likes

Tror vi må snakke forbi hverandre. Poenget mitt er at Hydro og Yara driver med foredling med energi som den største innsatsfaktoren.

Følger ikke Aker BP, så vet ikke helt hva de driver med.

Jeg dro fram okea fordi de er et rent råvareselskap, de driver ikke med foredling. De har gjort det svært bra. Jeg kunne også dratt fram Equinor, de er mer rettet mot olje enn gass som okea.

Jeg er egentlig bare Bull gass. Jeg ser ikke hvordan det skal løse seg i Europa før Russland ikke er i krig med Ukraina.

Dro fram okea fordi jeg tenkte det kunne være en god hedge tilbake i februar/mars. Noe det har vært hittil. Synd jeg blandet trading inn i logikken der.

1 Like

Det er god gang her ser jeg :partying_face:

Min kommentar:
Hrrmmm.
Ingen ting har forandret seg siste 12 mnd. I flasjon fortsetter opp opp opp og er ikke ferdig. Skulle vi se en “pause” vil det bli midlertidig og for feil grunn (dennfarlige grunnen) vi har ikke råd til olje derfor synker prisen. Før det skjer kommer q2 til og bli katastrofal og nedjusteringer begynner. Oppsigelser kommer og inflasjon faller kortsiktig pgr selskapene selge ned tap for og bli kvitt vare lager. Prisene fortsetter og øker innkjøp så kommer inflasjonen tilbakers. Renten fortsetter og angripe marginer i bolig, selskaper og FED kan ikke gjøre Noe for de må bekjempe inflasjon. QE blir ikke mulig med mindre de vil “utsette” problemet 1-2 år med enda verre inflasjon.

Nei det blir nok kun ett mål i år. Og ikke tape penger. Betale gjeld og bli klar for tidenes mulighet som kommer om 3-36 mnd.

Så nyt varmen med og invester i iskald pils. Panten gir jo mer avkastning en (nano i hvertfall :joy:)
God helg.

5 Likes

mye bra på tråden her og det er interessant lesing når særs @havana12 og @anon80503862 holder det i gang.

Selv er jeg medium bear, avventende, usikker på hva som er priset inn etc. Har tro på at dette lander sånn høvelig, men kan fint endre mening underveis.

Jeg er derimot motstander av bias-skildringer man har sett på youtube med flamme, lyn, blod, skrekk-ansikt emojis thumbnails.

11 Likes