Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Helt enig. Flammer og torden passer ikke inn.
Men dette er større utfordringer Fed står ovenfor en på veldig veldig lenge.

Jeg tror det blir lang lang prosess men sakte nedadgående spiral og lang tid og komme tilbakers. Det er straffen for og trykke sinnsykt mye penger.

Aksjemarkedet kan få en liten rekyl til vi får mer q2 fakta på bordet. Men markedet og makro ser ikke bra ut. Men inflasjon sinnsykt høyt (faktisk 17/18%) jukse inflasjon på 8% ish så tror jeg ikke det blir spennende i aksjemarkedet på en stund

1 Like

Russland bruker noe sånt som 20000 artillerigranater om dagen. Hver veier 80 kg. Så 1600 tonn om dagen. Hvor langt kan dette lagres fra fronten? Mer enn 80 km er tydeligvis nødvendig nå

1 Like

Er fortsatt ute av bear, håper på litt mer oppgang før jeg kjøper tilbake igjen, men ser jo foreløpig ut som det kan bli en OK trade

Prøvd å forklare dette flere ganger. Når markedet faller nok, kommer råvarer med. Markedet er forward pricing og har allerede begynt å prise inn mild resesjon. Siste del av uken fikk man bounce i indeksene + treasury(bull steepening pga resesjonsfrykt, begynte å prise inn rentekutt fra Powell) og da får man bounce i råvarer, olje osv fordi resesjonsfrykten svekkes. Det er ingen tvil om at råvaremarkedet er super tight, det er det helt åpenbare.

Denne dynamikken mellom fallende inflasjon og resesjon kommer til å være ekstremt komplisert. Hvor mange har du hørt være bull kobber siste 12 måneder ? Guess what, alle de er i minus.

Råvare bull-traden slik jeg ser den blir når markedet går mot resesjon, og råvarer stuper. Da vil det komme gode kjøpsmuligheter. Slik som den sell-offen som var nå hvor man får alt fra 10-30% billigere priser. Og det var prising av mindre resesjon.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-26/metal-prices-are-headed-for-the-worst-quarter-since-the-financial-crisis?srnd=premium-europe

Industrial metals are on track for the worst quarter since the 2008 financial crisis as prices are pummeled by recession worries. Copper, the great economic bellwether, has ricocheted into a bear market from a record four months ago, while tin just tumbled 21% in its worst week since a 1980s crisis froze London trading for four years.

For a metal like copper, its uses in everything from heavy industrial machinery to advanced electronics mean the market is tightly linked to economic shifts, and the retreat marks a signal from commodity markets that efforts to get prices back under control are having some early successes. The mood in metals has soured even as Chinese Covid-19 lockdowns start to ease, and there are signs that traders there are betting copper prices will fall further.

“Even if China recovers in the second half, it won’t be able to single-handedly boost prices back to new highs — that age has gone,” Amelia Xiao Fu, head of commodities strategy at BOCI Global Commodities, said by phone from London. “If other major economies are heading towards a recession, China won’t be growing at exceptional rates either.”

12 Likes

Tok tilbake bear her selv om jeg tror børsene godt kan gå videre oppover en stund til. Tredje lønnsomme traden i år (av tre) i xact bear. Det har medført 5,8% flere andeler enn starten av året, og 37,8% avkastning mot 30,2 om jeg hadde sittet helt i ro. Har ikke gjort noe som helst annet så langt i år i porteføljen bortsett fra disse tradene.

5 Likes

Aker BP har kjøpt Lundin. :slight_smile:

1 Like

Oljemarkedet fortsetter å prise backwardation. Hvis du er en av de som tror på høyere oljepriser er det bare å kjøpe out of the money call opsjon…

1 Like

Verdt å holde øye med. Mindre produsent, men står for 500k/d. Kan nøytralisere opec økningen som var tiltenkt. Tviler på at man har råd til å holde stengt særlig lenge.

2 Likes

0,5% opp i Norge: “Nå blir det ikke ferie på 10 år!”

Zimbabwe:

8 Likes

Bare å printe 300% så mye penger, så blir det bra.

2 Likes

Skulle ikke krypto fikse dette da.

/s

4 Likes

Oljeprisen skal ned sa de :laughing:

3 Likes

Den kommer nok til å gå opp heller ja :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Det trengs 40 i IQ for å lese det samme som resten.

Alle vet at det fysiske markedet for olje og crack spread er ekstremt tight i dag. Prisen har falt på long-posisjoner(ikke økte shorter) pga resesjonsfrykt. Vi har en bounce i nasdaq på +10% i bear rally siden forrige uke og resesjonsfrykt ebber.Det er resesjonsfrykten som presser prisene ned, selve fysiske markedet er i en stresstest.

Alle profesjonelle aktører som kjøper olje og råvaretradere(verdens mest handlede) som sikrer prising samt levering 12 måneder frem i tid priser feil. Dere har rett.

Hvis dette er så åpenbar trade så kjøp call opsjoner herfra til månen og vær rik til desember. Er ikke så komplisert, du kan få +200% på traden.



2 Likes

Skal ikke påstå at jeg vet noe bedre enn noen andre. Jarand Rystad tror den kan gå høyere. Og de tallene @GyldeN linket til oppfattet jeg som ferske. De skulle ikke tilsi noe særlig mye lavere pris med det første. Med mindre man tror Putin vinner eller gir opp rimelig snart :grinning:

3 Likes

Jup, det er komplekst, men problemet er å veie opp resesjon vs det fysiske markedet. Hadde det vært gjenspeilet det fysiske markedet som det er i dag(og markedet priser fremover) så hadde det vært contango på kurven nå.

Lybia, equador, iran, sri lanka osv er helt på bristepunktet når det kommer til priser på råvarer. Det blokkeres, demonstreres og folk dør i demonstrasjoner hver dag. Er så mange millioner som sliter med priser og spesielt olje. Reduksjon i USD kan hjelpe. Narrativet om at prisene skal høyere kunne ikke stått i mer kontrast til hva markedet forteller. Og cash savings spises opp, så kommer demnad destruction.


Sunt i Japan

5 Likes

Men nå er det sommersesong i US, det pågår en energikrise, krig og lagrene i US tømmes i full fart. Så åpnes Asia opp etter lockdown. Det taler for fortsatt høy oljepris.

5 Likes

Faresignaler!

6 Likes

Så en ganske interessant video fra Larry Williams, driver mye med sykluser osv. Men veldig aktuelt.

Den støtter deg i at man er i eller nærme toppen på oljen. Med sannsynlig peak i eller rett over sommeren.

Skal se om jeg klarer å finne den frem igjen. Veldig mye sykluser og sammenfallende data som gikk stikk imot narrativet om full resesjon.

Edit:
Fant den, spesifikt om oljen på 19:34

2 Likes

3 Likes