Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

1 Like

10 year treasury yield for 2 uker siden 3.45
Bcom commodity index 2 uker siden 137

I en liten periode kjente og priset markedet inn på resesjon, målt gjennom i råvarer, rally treasury og bunn i indeksene. Klassisk resesjonsbevegelse.

Spesielt indeksene gjorde at markedet priset inn en mild resesjon. Pga forventing om quarter end, ferie(du drar ikke på ferie med harde shorter) og generell bear rally så har markedet bouncet fra bunn og +10% i ndx. Da har presset forsvunnet og alle bevegelsene går i motsatt retning.

Fordi man har trodd høyere sannsynlighet for resesjon så rallyet treasury, men av feil årsaker(min take). Husk at ved GFC så rallyet bonds med +50% avkastning fordi markedet så enorm resesjon. Markedet lager argumentasjoner som at treasury og råvarer faller og snur på det.

Akkurat nå er markedet litt forut seg selv, slik at treasury gikk fra 3.5-3.03 på svært kort tid. Det er stor bevegelse. Etter at US rallyet høyere pga faktorer nevnt ovenfor er en faktor at markedet reduserer resesjonsfrykt. Markedet har reagert med å selge treasury igjen og kjøpe olje(motsatt). Ergo yields opp, olje opp. Og nå er treasury 3.22 igjen, og olje 117.

Det man i hvertfall har funnet ut av er hvor på indeksene(spx/ndx) begynner å prise inn resesjon og fall i råvarer. Det er verdt å være sensitivt mot dette fremover hvis man skal eksponere seg mot det.

Olje og inflasjon er to faktorer som påvirker hverandre ekstremt. Olje brukes som input i mange industrier, men det kan se ut som om markedet var litt forut seg selv og at olje skal prøve å presse økonomien ned i resesjon igjen. For det er det den gjør når den går opp. Ironisk? Indeksene opp, olje opp, økt resesjon. Rinse, repeat. QT er ikke engang nevnt her, ingen vet hvordan det vil gå.

En faktor som kan lette på presset for spesielt EM er forex bevegelser.

1 Like

Dette her er ikke kødd. Dette er helt idioti. Dette er det som gjør at inflasjonen ikke kommer til å gå bort.

—-

G7 leaders will “task ministers to work urgently towards developing, consulting with third countries and the private sector in an effort to develop a price cap around oil”, a US senior official told reporters on Tuesday

——

Alfonso:

The ECB’s “QE, but not QE” to backstop peripheral countries will be sterilized via incentivizing banks to park newly created reserves back at the Central Bank.

What?

Maybe the ECB doesn’t understand monetary mechanics: this is sterilizing very little.

Dette er ikke fra en humorside. Dette er helt seriøst:

NEW: Millions of Californians will be receiving up to $1,050 as part of a NEW middle class tax rebate.

«That’s more money in your pocket to help you fill your gas tank and put food on the table.»

Dette er end-game. Det er dette EM land også krever. Det snakkes om dette i EU også. Cappe priser.

Dette gjør at fed aldri kommer til å komme mål og vil ende med super hard landing. De må knekke markedet for at det skal funke. Unngå stagflasjon.

Ingen politikere leser historie… Enig med mye @anon80503862 har sagt tidligere. De gjør alt for stemmer og kommer til å styrte hele økonomien selv ved å presse på fed. Som om fed/ecb ikke har gjort nok policy feil fra før av. Alt for mye makt, mye mer enn noen innser

10 Likes

Det er ganske fantastisk at folkene som er ansvarlige for å styre økonomien er så jævla dumme.

Men det sier vel kanskje aller mest om de som velger dem inn til syvende og sist.

2 Likes

Jævlig dumme og jævlig rike :grinning_face_with_smiling_eyes::pirate_flag:

1 Like

Price cap er en interessant teori. Så, vi skal tilbake til å stå i kø for å få vår rasjonerte mengde?

Jeg tror maktsyke personer fikk smaken på diktatur under covid: de vil ha ett samfunn med planøkonomi og sentralstyring, og mye mye MYE mer sensur enn vi har hatt de siste tiårene.

10 Likes

Ikke minst så de hvor enkelt det faktisk er å kontrollere folk.

Jeg gleder meg allerede til svartebørssalg av rasjoneringskort, blir morsomme tider :slight_smile:

For å få “min mengde” bensin, selvsagt.

1 Like

Iran og argentina har søkt sist uke om å bli med i BRICS. (virtuelt møte forrige uke).
Denne alliansen ser ut til å styrkes kraftig.

Denne uken har også G7 møttes og fått til egentlig ingenting.

Det tegnes linjer…

2 Likes

Jeg tenker det er et par ting som må på plass for at inflasjonen skal gi seg uten resesjon, en av dem er at Kina gir opp zero-covid strategien. Det ser ikke ut til å skje.

… den andre tingen er at det blir fred mellom Russland og Ukraina, noe jeg heller ikke tror skjer.

Begge disse tingene er store inflasjonsdrivere på toppen av den vestlige finansielle politikken som nå har fått FED til å skru på bremsene.

3 Likes

@Christian

Hot take. Vi er allerede i en resesjon…

2 Likes

Disse folkene er 10 måneder for sent ute. Null forward looking i de sitatene de gjør nå, de tar et glimt av det som skjer akkurat nå og kommenterer det. De kommer til å fortsette å bomme like mye som de har gjort frem til nå.

Elendige forecaster og svært lite dynamiske analyser. I det minste så er de mer realistiske i sin tilnærming. Men har de noe valg? Markedet har basicly gitt dem en leksjon i å ta feil. På tide å steppe opp for banker/forvaltre å vise hvem som faktisk klarer å henge med i svingene her.


JPYUSD blower opp på nytt. Ryktes om noen hedgefond som har satt på seg mål ala George Soros target ref som knakk den britiske sentralbanken. Den fortsetter å presses oppover. De er helt avhengige av at yielden faller i andre markeder

1 Like

Kjører en ny Dax Bear med høy giring nå. Lar det stå en ukes tid. Index har gått fra ca 12.950 til 13.320 på dette Bearrally. Satser på en snarlig tur under 13k igjen.

2 Likes

Det er jo strengt tatt ikke rart at renta skal opp, og børsen skal ned.

Støre ønsker jo maksimal avkastning!

1 Like

Ser Argentina og Iran har søkt om medlemskap i BRIC.Det er vel sannsynlig at flere afrikanske land også vil med.Med det vil organisajonen inkludere ca halvparten av jordens befolkning og de land som har størst vekst og naturresurser.

Nå har de et alternativ swift snart klar og det jobbes med å få en felles valuta.Hvilket tidsperspektiv det er på det vet jeg ikke men dette må da vel være ei stor utfordring for vesten m/allierte?

Og hva med dollaren,den vil vel potensiellt kollapse?

1 Like

Rød dag i statene :muscle:

Statnett rasler med rasjoneringssabelen

4 Likes

Så hvorfor ikke begrense strøm ut av landet? Er ikke verre enn det.

1 Like

Er glad jeg flyttet nordover, skal tro hva som må til før “gutta på skauen” gjør noe annet enn å syte på diverse forum.

Faresignaler nok innen for bank avkastning…

1 Like