Tysk fremtidsindeks viser at flertallet av investorene er negative til utsiktene for tysk økonomi
ZEW-fremtidsindeksen i Tyskland var minus 53,8 poeng i juli, sammenlignet med minus 28 poeng foregående måned.
På forhånd var det ventet en indeks på minus 38,3 poeng, ifølge Trading Economics.
Indeksen fremkommer ved at inntil 350 investorer og analytikere blir spurt om utsiktene for tysk økonomi det nærmeste halvåret. En positiv verdi indikerer at et flertall av økonomene er optimistiske med tanke på utsiktene, mens en negativ verdi indikerer at flertallet er negative.
Vurderingen av den nåværende situasjonen var minus 45,8 poeng i måneden, fra minus 27,6 poeng måneden før. Ventet var en indeks på minus 34,5 poeng.
Indeksen regnes for å være en ledende indikator for utviklingen i eurosonen fremover.
Det føltes faktisk slik sist jeg var og handlet, var ikke spreke greiene jeg fikk for 1200 lax.
Maten kan en selvfølgelig begrense, handle smartere etc.
Strømmen er vanskelig og gjøre noe med, spotprisen ligger nå på rundt 4 kroner ex avgifter og nettleie her i sørvest.
Nå stiger også rentene opp til normalt nivå, kommer vel en 0,5% til om ikke lenge.
Har selv levd et liv med relativt god økonomi, men føler nå at det er på tide og sette seg ned og sette opp et budsjett, noe som egentlig aldri har vært nødvendig for mitt vedkommende.
Med hus, hytte, bil og 2 barn er jeg en relativt gjennonsnitts person tatt alder på knappe 50 som har jobbet hardt hele livet med både vanlig arbeid og aksjer på si, noe jeg har tatt en pause fra på ubestemt tid.
Magefølelsen sier at en bør følge litt mer ned på hva pengene går til og ikke kjøpe unødvendige ting. Føler hele markedet og alt sitter med nervene i høyspenn.
Restaurantbesøk er vel noe av det første en kutter ut. Jeg og kona var og spiste her om dagen kostet 600 inkl. 2 små flasker brus. Dette er en vanlig Indisk restaurant.
Gikk stripa bortover og kikket inn de litt dyrere sjappene, må si meg overrasket over hvor mye folk det var, ferietid tatt i betraktning. Vil tro neste sommer kan en nok halvere antall besøkende.
Mitt inntrykk er at diagnosene på økonomien er for grovkornet og enkel. Det gjør at det er kun to typer medisin som foreskrives til pasienten - lav styringsrente for å skape vekst. Høy styringsrente for å dempe (pris)veksten.
Det er noe annet underliggende som er problemet. Vi i vesten har blitt vant med økt velstand der vi kan kjøpe amerikansk teknologi produsert billig i Kina og betalt med lånte penger. Industrien er flyttet ut av tidligere rike land til lavkostland, og med dem mange arbeidsplasser og “sunn økonomi”. Eksempel er Portugal som har vært et lavkostland i europa og tidligere var store på å produsere klær, sko, keramikk, porselen. Mye er flyttet ut, og det er ikke industri og arbeidsplasser for lavt utdannede igjen. Svaret på det er enda flere år på skolen og universitet som ikke produserer stort mer enn studiegjeld. Men bra for statistikkene da…
Kort sagt mener jeg at globaliseringen er problemet. Den har vært svært god for multinasjonale selskaper og aksjeeiere, men svært uheldig for vanlige arbeidsfolk og for nasjonalstatene. Globaliseringen har flyttet produksjon, verdiskapning, know-how til land med elendige standarder på de fleste områder. Det har vært en ulykke for miljøet og for vanlige folk. Og nå kommer regningen.
Jeg er pessimistisk for fremtiden, for jeg vet ikke hvordan dette kan ende godt. Sannsynlig vil denne perioden vi er i nå skape enda større forskjeller og kløfter i samfunnene. Mat og energikrisene vil øke migrasjonen - og de flykter ikke til Russland, Kina eller Saudi Arabia. Pensjoner som er låst inn i aksjefond vil forvitre. Lavtlønnjobber vil bli enda mer lavtlønn. Unge vil miste fremtidshåpet.
Medisinen er kanskje en veldig stor og bitter pille. Den er at vi forbrukere starter med å akseptere å betale det ting faktisk koster. Og i kostnaden er det anstendig lønn, pensjon og trygghet. Flytt produksjonen der den konsumeres - ikke sende fisk til Kina for å hente hjem fiskegrateng. Vi må slutte med “IKEA-metoden” der det ikke gjør noe om kvaliteten på varene er så-som-så. “Det er jo så billig uansett at vi kjøper bare ny om et år”.
Måten vi lever på nå er ikke bærekraftig verken økonomisk, miljømessig eller for helsen vår.
Men jeg tror nok at det blir mer av det samme der banker, pensjonskasser og firmaer skal reddes av skattepenger. Stimulans med å trykke penger med stadig mindre underliggende verdier. Og med det graver vi oss bare dypere ned.
Det er helt klart bedre å øke renta, og tvinge fram en resesjon, enn å kjøre på å få høy inflasjon / hyperinflasjon først - og så en resesjon i etterkant.
Så lenge vi ikke har politikere som kan ta ansvar ved å kraftig øke skattene på rikeste 50%-70% av befolkningen eller noe sånt for å drepe etterspørselen så må sentralbankene ta ansvar og forsøke å gjøre noe med situasjonen. Renteverktøyet treffer hele samfunnet, og det treffer de med dårligst råd hardest, men problemet er at man må tvinge fram høyere arbeidsledighet, konkurser, og en økonomisk nedgangstid, eller oppleve en helt hinsides prisspiral hvor samfunnet sosialt går i oppløsning.
Dette er ikke noen tilfeldighet etter mitt skjønn:
Inflasjonen bør bekjempes. Vi har valgt politikere som nekter å drepe etterspørselen gjennom å øke skatter og avgifter (hvordan tape neste valg), og ergo må sentralbanker gjøre jobben.
Sentralbankene er også alt for sent ute, og verktøyene deres er dårlig egnet for å bekjempe inflasjon effektivt. De kan effektivt sett gjøre lite med matpriser, energipriser, og på kort sikt bolig/utleiepriser. Og disse tingene betyr mye for inflasjonen totalt sett.
Men de må fortsatt gjøre noe, siden det ikke er noen andre til å gjøre jobben.
PPI anses for å være ledende indikator for inflasjon.
Er det forresten noe jeg hater mer enn politikere som gjør ingenting så er det ledende løgnere på venstresiden som legger skylden på “grådige bedrifter” og “de slemme superrike.” Ja, skattlegg høyere 1%-2% av befolkningen, det får deg nok til å føle deg bedre - og gjør absolutt ingenting med problemet: arbeidsledigheten er for lav, etterspørselen er for høy, energipriser er for høye, og globaliseringen skal reverseres.
ps: Han økonomen er rett og slett en idiot. Dere religiøse får takke gudene for at sånne fjotter ikke har noen makt. Vi har akkurat hatt en pandemi som viser at land er tjent med å være selvforsørget. Og den pågår også. Og han vil kjøpe sykehjemsplasser og studieplasser i utlandet sånn at andre land kan styre hvor mange sykehjemsplasser Norge har tilgjengelig til enhver tid, og samtidig bryr han seg ikke om å snakke om energi osv. Maken til tosk er det lenge siden jeg har lest noe fra.
Storkapitalen kan igjen rekrutere de “rette” hodene som igjen kan føle seg som utvalgte og prisgitt lykken med å bli satset på av “kapitalen”. Se spesielt på PwC sin egen reality serie for å se hvor jag det er for å bli likt av de rette selskapene. Veldig absurd i grunn.
Nå som bordet hadde snudd, så kjører sentralbankene på med en “styrt” nedbremsning. Arbeidsgiverne har muligens ikke hadd bedre kår her i Norge siden tidlig nittenhundretallet.
Når du skriver “etterspørselen” - hva mener du da? Slik jeg leser bildet så skyldes den store økningen i prisene at energiprisene er spinnville. Energi brukes til alt og det påvirker prisene på alt. Er godt eksempel er energi til kunstgjødsel som igjen brukes til matproduksjon. Behøver man et veksthus så koster det energikrevende, og skal maten transporteres så er det igjen bruk av energi.
Hvor mye mindre mat skal vi måtte spise for å “drepe etterspørselen”?
Det er nok riktig at høyere rente vil hjelpe på inflasjonen. Men slik det makroøkonomiske bildet er nå, så er det mer en cellegift som kan ta knekken på mye mer. Tror jeg
At det brede lag av befolkningen får mindre penger og konsumerer mindre, reiser mindre, kjøper færre varer, mindre transportbehov, osv.
Politikere har muligheten til å velge hvilke grupper som rammes, og hvor hardt. Men, du får ikke gjort noe med etterspørselen ved å kun gå etter 1%-2% av befolkningen, du må ramme mange flere.
Sentralbanker har ikke verktøy for å ramme spesifikke grupper, i hvert fall ikke med presisjon. De må ramme alle. Det treffer - som alltid - hardest på de fattige og de som allerede lever fra lønning til lønning.
Hvis man mener energi er hovedproblemet, og jeg er langt på vei enig (selv om bolig er en gigantbombe for inflasjon spesielt i USA), så er saken fortsatt den at man må forsøke å få ned energiprisene og det gjør man primært ved å produsere mer (grønne skiftet, oljepolitikk, gjør det vanskelig på svært kort sikt), eller konsumere mindre (ref tidligere argument: drep etterspørselen).
Jeg er enig. Men, jeg vil da poengtere at i dette bildet er inflasjon kreften som faktisk må bekjempes på den ene eller andre måten
Det spennende da blir hvordan effekten på de to faktorene spiller inn. Ikke nok med at et brød* koster 48,90,- på REMA på grunn av energi (og kornpriser for øvrig). Du har færre femtilapper å kjøpe brød for fordi (sentral)banken tar mer for lånet ditt og fordi det er dyrere å komme seg på jobb fordi bensinen koster nesten 30 kroner literen.
*brød er bare et enkelt eksempel her. Dette vil gjelde så og si alt vi kjøper.
Du snakker om “etterspørsel”, men hva skal man gjøre med etterspørsel etter de tingene man trenger for å leve?
Det er ikke på grunn av at etterspørselen har gått i været at vi har inflasjon, det er på grunn av at tilbudssiden har kollapset.
På grunn av horrible politiske valg så klarer ikke Europa og USA å produsere helt elementære basisvarer til seg selv, og når de fiendtlig innstilte leverandørene som man har gjort seg avhengige av slutter å levere så er man fucked.
Man kan sette opp rentene så mye man vil, det vil ikke hjelpe et døyt når det er tilbudssiden som er inflasjonsdrivende og ikke etterspørselen - og politikerne ikke gjør en dritt for å avhjelpe tilbudssiden (f.eks. strømpriser).
Det må knallhard lut til, ja, og resesjon blir det. Men i stedet for å flikke opp og ned på styringsrente så må man gjøre noen drastiske reverseringer i globalisering og diverse reformer som har vært skreddersydde for å berike storkapitalen. I tillegg til skattepakker som er skreddersydde for å flå de superrike. Inkludert enorme straffer for å prøve å flytte formuer ut av landet. Videre så er det jo bare til å glemme alt som heter “grønt skifte” og den gigasvindelen der.
Jeg tror dessverre at det blir harde tak for fryktelig mange framover nå.
For de med kapital så kan det bli et eldorado ift hus, hytter, båter, biler etc. om man ser et par tre år fram i tid.
Mange har nok levd over evne, lån til over pipehatten og med de økte kostnader som kommer nå vil veldig mange ikke takle det rett og slett.
Så kan man selvsagt diskutere hvorfor man har laget et samfunn hvor “alle” skal ha både hus, hytte, 2 biler og en båt samt reise til syden flere ganger i året, dette var ingen selvfølge for 20-30 år siden og burde selvsagt heller ikke være det idag etter min mening.
Blir skikkelig spennende å se, selv har jeg aldri vært opptatt av kvitteringen på matbutikk, men må si at nå er det ikke rart man får i posen’ene for 1000 kroner gitt.
Dette har jo drevet etterspørselen i taket, men på bekostning av. Begge i familien må jobbe
Mindre fritid, vi låner så mye vi kan.
Dette stopper jo (med mindre vi skal få oss 2 jobber hver)
Så løsningen er som jeg har gjort, betal ned gjeld (bil/båt/hytte) og så mye som mulig på bolig. Bli rik (Top 10% ) ved hjelp av fast sparing i fond (enkelt aksjer er vanskelig)
Og jeg er gammeldags og har 2-3% av net worth i gull og sølv som en forsikring mot alt dette.
Fast sparing i fond (de rike klarer seg alltid så kjøp aksjer slik de gjør)
Mener du at globalisering er inflasjonsdrivende, og at vi bør reversere dette for å bekjempe inflasjon?
Hvilke spesifikke reformer mener du man skal reversere for å få ned inflasjonen? Og hvilke området gjelder dette for - Norge, EU, USA, Vesten, eller verden?