Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Stikkordet er at man ønsker mange villige hender når bedriftene trenger det til en rimelig pris, ikke at man må sloss om et mindretall eller rekruttere fra konkurrenten ved å by høyere.

2 Likes

Er fullsrendig klar over det. Men synes bare det er fascinerende at sterke jobbtall kan potensielt sett bli et enormt problem.
Forstår mekanismene også, men i mitt hodet blit det linsom så rart at man skal krysse fingrene for høyere ledighet fremover.

4 Likes

Marginene til bedriftseierne kan jo gå ned i stedet, kanskje være fornøyde med litt mindre lønn til lederne osv? Kan fint klare seg på 10-15 mill i lønn/bonuser i året også? Men når inflasjonen er såpass høy så må jo utgifter kuttes, hva er vel bedre enn å fordele denne kostnaden på arbeideren som har nok fra før? Om alle de som har lite får litt mindre hver så er jo det ikke så ille som om noen få skulle få mye mindre, litt mindre så kutter vi bare ut dyr mat eller dropper gaver i ett par bursdager til ungene, mye mye mindre kan jo resultere at man må gå ned flere fot på yachten :sweat_smile:

Ja, det er det jeg gambler på som ligger short markedet

Spx snur ned

USA og EU driver vel en form for krigsøkonomi - stimulanser og økt produksjon og satsing på forsvaret. Tror dette holder børsene oppe. Ergo kan vi oppleve børsfall den dagen Putler forhåpentlig dingler fra en lyktestolpe. Spesielt i Norge hvis olje faller.

1 Like

Dette ligner på Kennedy`s måneprogram og Reagans «Star wars».
Jeg tror det kommer på akkurat rett tidspunkt. USA må vinne over Kina teknologisk og økonomien trenger en ny boost. Dette kan bli like viktig som internett og er kanskje eneste mulighet til å komme gjennom den alvorlige gjeldssituasjonen. Det kan også utsette/avverge børskrakket jeg trodde ville komme til vinteren.

« USAs president Joe Biden vil på tirsdag undertegne «Chips and Science Act». Denne vil gi 52 milliarder dollar i støtte og subsidier til selskaper som bygger avanserte databrikkefabrikker i USA.
I tillegg skal det satses over 200 milliarder på forskning innenfor kunstig intelligens, roboter og kvanteberegning – avanserte datamaskiner som for det meste er på forsøksstadiet, men som det er enorme forventninger til skal føre til avanserte gjennombrudd.
Også utenlandske selskaper, blant annet fra Japan, Taiwan og Sør-Korea selskaper vil få penger. Loven kommer med krav om at selskapene forplikter seg til å ikke oppgradere fabrikker i Kina de neste ti årene.
Intel, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company og Samsung har sagt de vurderer å bli en del av prosjektet. Tenketanken Peterson Institute for International Economics mener det er den viktigste industrisatsingen i USA på minst 50 år.

4 Likes

De har allerede brukt opp AI på det svake som skapes nå, så de må først få inn noen lingvister for å finne ut hva som er kulere enn det rent teknologisk. Et lite løft til humaniora.

Men fra spøk til alvor, industry 4.0 i kombinasjon med storkapital, kan bli hett dette.

Oisann, her går det ikke stille i dørene :us_outlying_islands:

2 Likes

The top is in.

2 Likes

Isch 5% inflation & 10% Work costs…. Bye bye margins ???

1 Like

Blir spennende, spesielt inflasjon i morgen.
Men jeg tror det er lett å gå i fella at hvis man har en “bear-innstilling” ser man bare (mest) negative nyheter. Er man bull ser man mest positive nyheter.

Inflasjonen blir fortsatt høy, men energi (olje) har falt. Dermed kan mange tolke tallene som at inflasjonen har nådd toppen.
Vi får se :slight_smile:

8 Likes

As we discussed on Friday, this is inflation by design .

The intent? To inflate away unsustainable sovereign debt (globally).

What’s coming? The eventuality of a reset of global debt , and a new monetary system has been well telegraphed.

We’ve talked about this quite a bit here in my daily notes. The central bankers and politicians have been telegraphing a monetary system that includes a move to a digital dollar (“central bank digital currencies,” in global coordination).

And, don’t worry, they won’t compete with the likes of Bitcoin. They have told us that they will destroy it.

2 Likes

Hvem siterer du bamse? Ligner ikke deg å plutselig slå om til engelsk.

Helt enig i bias vs førsteinntrykk på nyheter btw, det er en viktig grunn til at to intelligente mennesker kan se akuratt samme nyhet og tolke i stikk motsatt retning.

3% rente, 8% inflasjon, vips, så forsvant 5% av statsgjelden til USA :slight_smile:

3 Likes

Det var fra en daglig mail :
Jeg pleier å skumme gjennom noen faste rapporter hver morgen for å være litt oppdatert på hva som har skjedd siden forrige ettermiddag.

3 Likes

I år har det vært lønnsomt for meg å sitte fast i denne bjørnefella, spesielt siden jeg også har hatt noen heldige trader i xact bear. Så gjenstår det å se utviklingen fremover, med opptrapping av QT i september er jeg ikke overbevist om at verdens børsen skal rett opp til ATH igjen. Siste re-entry i bear er in The money igjen nå og ikke langt unna ATH på bjørnekontoen.

Føler på gikta at Dax har toppet ut dette Bear-rally nå.
På tide med en giret Tysk Bjørn?

5 Likes

Tyske bjørner får nok sin renessanse nå som høsten nærmer seg og industrien skal gjennom kraftrasjonering. Forbrukerne skal betale enorme summer for å få laget mat og holdt hjemmet varmt nok. Lite cash igjen til konsum.

God bjørnemiks det.

2 Likes

*US 2Q Non-Farm Productivity -4.6%; Consensus -5.0%

*US 2Q Unit Labor Costs +10.8%; Consensus +9.5%