Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hittil har de stimulert mer enn de har kuttet. Kan vi stole på at QT kommer eller er det bare en bløff?
(Jeg har også vært bear)

Jeg har mye sølv og gull i scenarioet at de ikke følger oppdraget sitt

1 Like

Du har fått med deg at FED har feiget ut på QT i forhold til hva de annonserte?

Jeg tror de bløffet, og ikke kommer til å gjennomføre. Den enkle reduseringen er i begynnelsen, og de har ikke klart det en gang.

Jeg syntes ikke det er like lett å være bear som før, når kongressen i USA kjører videre stimulus, og FED ser ut til å feige ut. Jeg har rett og slett mistet troen på at fornuften finnes og seires hos beslutningstagerne.

5 Likes

Da ender vi vel opp med rimelig høy inflasjon i lang tid framover?

4 Likes

Tydeligvis ingen bekymring.

2 Likes

Fint å ha 3-4% rente med 8% inflasjon da, mister 4-5% statsgjeld i året :sunglasses:

4 Likes

Jeg hadde jo trodd at de skulle slutte å betale rente på statsgjeld, det har ingen funksjon.

Men vi får se hvor det går.

1 Like
2 Likes
2 Likes

our current unemployment rate of 3.6% is well below that indicating that wage inflation pressures will likely continue to be with us for some time, implying that the Fed will likely need to go ABOVE the neutral rate to slow the economy down to reduce the inflation rate.

if the Fed pauses soon, Powell made it clear that the Fed will be ramping up quantitative tightening (QT) by shrinking its balance sheet by double the rate between now and September at $95 billion per month.

While economic growth is highly sensitive to the direction and level of interest rates, the stock market’s valuation, such as the P/E ratio, is more sensitive to liquidity—that is, the amount of money being injected into the financial system. An acceleration of liquidity drives price multiples up and a deceleration of liquidity drives them back down. It is no coincidence that the peak in the M2 money supply growth rate occurred at roughly the same time the P/E ratio for the S&P 500 peaked last spring, but, more importantly, is that the M2 growth rate is likely to continue to fall and drive price multiples down if the Fed continues with its expected pace of quantitative tightening.

Monetary policy and market tightening impact the economy with a lag, such that the current jump in long-term UST rates and the fed funds rate argues the ISM PMI will be declining well into 2023, making the odds of a soft landing a highly unlikely event and argues the lows are not in.

2 Likes

Auch…

3 Likes

Opp eller ned? Jeg har satt sjetongene på oppgang for xact bear.

2 Likes

Dette har ikke jeg fått med meg. Har du en artikkel eller to? :thinking:

2 Likes

Verdt å ha i tankene før man bjørner :

Dagens mail fra Richard Duncan

Today, The Chips and Science Act, authorizing a $280 billion government-funded investment in new industries and technologies, was signed into law by President Biden.

The Act authorizes the largest five-year investment in public Research and Development (R&D) in the nation’s history.

The Chips and Science Act is of vital importance to the future of the United States as it will boost US productivity, accelerate economic growth, help the United States retain its position as the leading global technological superpower and, therefore, shore up US National Security.

This is an extraordinarily positive development.

3 Likes

Man kan oppsummere konsekvensene av CHIP pakken med denne artikkelen. Hjelper ikke akkurat FED i kampen mot inflasjon

Interessant stopp her for nasdaq før cpi tall i morgen

4 Likes

Markedet og de som styrer er helt koko, de rævkjører vanlige folk, dette ender med at wef får rett i en av to påstander, “in the future you will own nothing”, “and be happy” kan diskuteres. Statsministerkandidater er håndplukket av eliten hvor høyt velstående mennesker får toppjobben, det finnes 0 tilfeldigheter på hvor dette går. Det er nødt til å gå så langt at det blir borgerkrig /revolusjon så de rike kan fratas sine eiendeler med makt!?

5 Likes

Her etterlates ingenting til tilfeldighetene. Merket det godt når Jens Stoltenberg nesten ble sentralbank sjef. Helt klart egnet til jobben, men får da være grenser til gutteklubben grei ordner for hverandre.
Smått latterlig fremstillingen NRK gjorde når de viste avkortet CV til motstanderen hans. Her er det mange som ligger dypt i lommene på hverandre…

6 Likes

Smart fyr, spådde bear market rally fra bunnen og kaller det nesten slutt her.

4 Likes

“Securities held outright” burde være riktige tall å se på. Utgangspunktet må da i så fall være 31. mai (eller uken etter som var 7. juni hvor balansen var litt høyere):

    1. Mai eier FED $8 480 572.
    1. Juli eier FED $8 456 027.
    1. August eier FED $8 439 018.

Det vil si at i månedene Juni og Juli har vi hatt en total nedgang i securities held outright med $41 554, det vil si $41.554 billion, eller noe under halvparten av nedgangen som FED sa de skulle ha - bygge ned med $47.5 billion per måned (og dette gjelder som sagt to måneder).

  • The Committee intends to reduce the Federal Reserve’s securities holdings over time in a predictable manner primarily by adjusting the amounts reinvested of principal payments received from securities held in the System Open Market Account (SOMA). Beginning on June 1, principal payments from securities held in the SOMA will be reinvested to the extent that they exceed monthly caps.
    • For Treasury securities, the cap will initially be set at $30 billion per month and after three months will increase to $60 billion per month. The decline in holdings of Treasury securities under this monthly cap will include Treasury coupon securities and, to the extent that coupon maturities are less than the monthly cap, Treasury bills.
    • For agency debt and agency mortgage-backed securities, the cap will initially be set at $17.5 billion per month and after three months will increase to $35 billion per month.

Så jeg kan ikke se annet enn at de skulle redusere “securities held outright” med $47.5 billion per måned. Jeg ser ikke på FED sine totale eiendeler, bare eiendeler de eier direkte. Som er der jeg ville forventet å se denne utviklingen. De spesifiserer “fra 1. juni” så det må være utgangspunktet for hva de gjør (selv om balansen gikk noe opp etter 1. Juni).

Nå, fra den artikkelen du linket så står det noe interessant:

But purchases in the TBA market take one to three months to settle. The Fed books its trades after they settle.

So the influx of MBS onto the balance sheet over the past few weeks are from trades that were executed a few months ago, before QT. What we’re now seeing are the purchases made during the Taper.

Så er argumentet da at vi ikke bør se en reduksjon i balansen hos FED når det kommer til MBS før om 3 måneder (dvs Juni-endringene kommer i september, Juli-endringene i oktober, osv) ?

For hvis vi skal se helt bort fra MBS og kun se på Treasury Securities:

Så ser vi: 1. juni $5 770 og 3. august $5 719. En nedgang på ca $51 billion i stedet for $60 billion (som jo er nesten det samme, men fortsatt ikke hva de sa). Og hvis forklaringen på det er inflasjonskompensasjon pga TIPS (og det bygger balansen på US Treasury Securities i FED sin balanse), så ender jeg da med å innrømme at jeg har tatt feil på flere områder her.

Det har absolutt vært min forståelse at FED skal bygge ned sin balanse med $47.5 billion i måneden, og vi kan følge med på prosessen underveis.

Men argumentet er da at vi på ingen måter kan følge med på prosessen for MBS, og kun på den delen som gjelder US Treasury Securities, og at hvis man ser på balansen til FED så blir den misvisende på alle måter siden den ikke er oppdatert for MBS før 3 måneder senere? Og at FED underveis i prosessen får betalt inflasjonskompensasjon som gjør at de også bygger ned balansen sin vesentlig mindre enn man forventer fordi dette er nye penger som legges til på balansen?

Mmm… jeg får lese mer om dette. Tydelig at jeg ikke har vært så inne i alle prosessene her som jeg har trodd i lenger tid at jeg var. Jeg har trodd at når man ser på FED balansen “denne onsdagen” (wednesday level) så var den oppdatert per den onsdagen siden det står “as of wednesday” klart og tydelig på FED sine sider. Men hvis prosessen er at “vi mente selvfølgelig ikke MBS, de tar opp til 3 måneder å flytte over på balanseregnskapet” så føles det ut som om vi som utenforstående ikke kan følge med på hva FED faktisk gjør. Og at hva de faktisk gjør er ekstremt viktig for å se om de holder ord eller feiger ut (som jeg uansett forventet at de ville gjøre, men jeg hadde ikke forventet at de feiget ut før i oktober - og nå som jeg trodde de feiget ut allerede nå ble jeg overrasket over hva jeg mente jeg så - hvis man forstår denne kronglete setningen).

Men sånn er det kanskje når man selv ikke er i markedet (bond-markedet). Det er ting der som er opplagt for deltagerne men som man som utenforstående ikke nødvendigvis får med seg.

Så den nye forventningen er da at balansen til FED skal falle med ca $25 billion i august, og så ca $55 billion i september, og kun for Treasury Securities, og ikke totalt fordi vi ikke vet når MBS kommer riktig på balansen?

11 Likes