Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

3 Likes
4 Likes

Gir dette noen pekepinn på det du etterspør / ønsker å finne ut av?
Her ser man av graderingen på farge at innstrammingen har begynt.

FED har signalisert at de vil starte ved å ikke rullere videre det som kommer til forfall før de reduserer beholdningen som har forfall fram i tid.

Spennende med inflasjon kl.14.30 i dag.
Forrige var 9,1%
Forventning i dag er 8,7%

Kan bli store utslag begge veier. Lavere inflasjon kan gi børsoppgang. Høyere kan gi fall.
Olje og energi har falt siden sist.

3 Likes

Nei. Problemet er, hvis artikkelen jeg siterte er korrekt, at balansen til FED ikke er oppdatert for posisjoneringen de har gjort siste uken (og siste måneder) innen mortgage-backed securities. At de tar flere måneder før de blir synlige på balansen til FED. Ergo vil endringer på balansen til FED ikke reflektere den faktiske posisjoneringen de gjør, fordi de ikke bokføres på balansen før lenge etter at de faktisk gjøres.

Noe som gjør at FED i praksis gjør endringer på balansen som ikke er synlig på de ukentlige oppdaterte balansetallene til FED. Så når man følger med på hva FED sin balanse er fra uke til uke som jeg gjør, så vil det i dette tilfellet være misvisende å se hva de ukentlige/månedlige endringene er. Fordi FED kan gjøre større innstramminger enn det som kommer fram der.

Dvs, jeg må finne mer tid på å lese om dette hvis jeg skal:

  1. Verifisere at det artikkelen jeg siterer er korrekt (en kilde er ikke alltid godt nok for skeptikere som meg).
  2. Se om det er noe sted jeg kan følge med på de ukentlige/månedlige disponeringene FED gjør angående MBS.

Det viktigste for min del er å kunne verifisere ut fra dataene FED slipper at når FED sier de skal gjøre X, så gjør de faktisk X. Jeg vil vite om de klarer å gjennomføre det de sier.

1 Like

8,5% (forventet 8,7)

1 Like

Noe markedet selvsagt liker.

1 Like

Selger bear og avventer litt videre retning, mulig vi får et lettelsesrally

4 Likes

OBX har steget 6,7% på et par uker. Det er ganske mye.
Ikke sikkert det er rom for særlig mer på kort sikt (?)
Men S&P future opp 1,67 %

2 Likes

PROBLEM SOLVED:

image

2 Likes

Solgte en tradingpost i dag (OBX).
Synes det har steget mye og tenker at markedet etterhvert vil tenke at 8,5% inflasjon er høyt, selv om konsensus var høyere.
Er veldig i tvil, og det betyr i det minste at jeg ikke lenger er overbevist om videre oppgang - derfor salg.
Håper markedet er overkjøpt.

2 Likes

Slutt å gjøre det motsatte av meg :rofl:

1 Like

OK ok mye fram og tilbake her, men kjøpte tilbake opprinnelig antal bear som jeg startet året (trives skikkelig dårlig uten bjørnene mine, får rett og slett litt vondt i magen uten dem), men, men tradegevinsten skal brukes til se etter spennende muligheter i aksjer.

1 Like

Synes du er flink til å snu på en femøring.

Er lett å bli brent av bear rallyer.

Markedet kan være irrasjonelt lengre enn man er solvent :see_no_evil:

Vært en vanskelig tid her, men klart å beholde kapitalen. Problemet er at jeg egentlig er veldig bear.

5 Likes

Å være i cash er jo rimelig bear :sweat_smile: Pengene blir verdt 8% mindre årlig.

5 Likes

Yes, man vil jo helst at det skal vokse eller i hvert fall holde følge med inflasjonen, men det viktigste er tross alt å bevare kapital gjennom dårlige tider så har man et godt utgangspunkt når det lysner igjen.

10 Likes

:grin::grin::grin:

6 Likes

Markedet begynner å prise inn at det ikke blir mye høyere renter enn i dag og at stimulansene fortsetter. Da vil inflasjonen holde seg høy og man må være investert for ikke å tape penger.
Jeg tror ikke FED er særlig glad for dette. Derfor må de heve videre.
Mitt tips er derfor at vi er overkjøpt nå, og skal lavere i løpet av de neste ukene.

Håper :slight_smile:

6 Likes