Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Dette er jo det som gjør at noen, slik som shadowstats mener at inflasjonen er mye høyere enn den myndighetene rapporterer. Myndighetene tar faktisk å tar høyde for at vi kjøper andre ting (som ikke nødvendigvis er dårligere).

Litt på siden, men når det kommer til appelsinjuice, så synes jeg alle utenom de ferskpressede smaker høgg. Når det kommer til eplejuice, så har man på kiwi en first price variant, en annen billigvariant og en fra Sunniva (som fortsatt er fra konsentrat). Disse synes jeg har så å si samme smak, så der kjøper jeg bare den billigste. Som koster 1/3 av den dyreste og halvparten av den nest dyreste.

Relevansen til tråden er jo at det framover neppe er lurt å investere i noe i luksus-segmentet. Nødvendigheter vil fortsatt bli kjøpt dog. :slight_smile:

5 Likes
  • Hele 91 prosent av omsetningen i Sør-Norge skjer i foretak der strømsjokkfaktoren er under 2 prosent.
  • Under 5 prosent av omsetningen skjer i foretak der strømsjokkfaktoren er over 4 prosent.

Litt uklart hva de mener med “under 2 prosent”. Hvis man ser for seg at bedrifter i snitt har en avkastning på 5% og strømregningen nå tar 2 av disse prosentene, så ender man med at avkastningen skal ned 40%.

EDIT:

For ikke-kraftkrevende industri strømsjokket samlet sett på 1,4 prosent i Sør-Norge, ifølge SSB.

Så fra en tenkt avkastning på 5% til 3,6% da, eller en nedgang på 28%.

2 Likes

Da et det vel bare å gå all in short.

2 Likes

Jeg har startet å handle en del billige varer jeg også etter at jeg ble oppmerksom på at EMV ofte har mindre innhold av E407/Karraganan. Eksempelvis Rema 1000 vaniljeis og folkets kokt skinke sammenlignet med mer hennig olsen is og gilde skinke.

3 Likes

Forbrukernes tilpasning til resesjon:

Hvordan leverandører kan tilpasse seg:

3 Likes

Ser bear obx x 3 er flat i dag
Hvordan går det an? Børsen er jo ned 1%

Har du link?

Må ha vært Nordea som viser feil
Ser den ser riktig ut her

Når på dagen er det typisk lurt å kjøpe disse produktene ? Greit å eie over litt tid ?

1 Like

Er jo opp 3% den.

Nei! Disse produktene er ikke greit å eie over tid. Alle vil gå til 0

En invers (bear) ETF er ok å eie over tid. Da de har en helt annen struktur.

Takk. Hvilken er det?

Tipper den Holmes bruker i Sverige er strukturert slik.
Eller «Direxion» i US

Min er bare 1,5 ganger gearing så da blir ikke utslaget så stort. Men dumt å eie når det går sidelengs opp og ned.

I dag er en GOD dag for mine bjørner

Hva heter produktet @holmes ?Kjøper du og holder eller går du mye inn og ut?

Xact bear, utgangspunktet er å holde, men har solgt og kjøpt tilbake kanskje 7 ganger i år, én selg og kjøp trade i minus (målt i antall andeler) og resten pluss.

1 Like

Ok, den er ikke å få kjøpt hos Nordea lengre
Bare nordnet bear kan kjøpes

Kjøp heller mini futures i Nordnet. De har mindre negative effekter over tid enn bear/bull-produktene

1 Like

Hva heter de?

Gratulerer holmes dette har du fortjent :money_mouth_face:

4 Likes

Det snakkes mye om negative sider ved bull/bear produktene, men som dere kan se har rebalansering så langt i år gitt meravkastning

1 Like