Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Bra for oss, dårlig for de som ikke har hatt mulighet til å investere (lav lønn / unge) - men det forstår de ikke selv så først når man skrur igjen krana at venstresiden reagerer.

6 Likes

Helt enig. Verden er urettferdig. Men jeg tror ikke det er lett å være sentralbanksjef heller. Det er nok umulig å gjøre alle til lags til enhver tid.
Så er det nok en god del som har hatt muligheten til å investere disse årene men nok helst ville vært foruten. Har en i bedriften som ble “avhengig” av aksjer. Var tidligere god for noen millioner, men hus og alt ble tvangssolgt så vedkommende eier kun gjeld nå. Man skal ha respekt for grådighet i dette markedet :sweat_smile:

1 Like

Jeg er ung, og har vært dum. Hvorfor i huleste skulle jeg bry meg om investering når det eneste jeg tenker på er pene damer og skole. Nå bryr jeg meg mer om investering, men nå er jo festen over.

5 Likes

Jo, men ikke i tempoet som ble satt forrige finanskrise.

Det er bra for de som har mye, ikke slike som oss, som har “nok pluss litt” . Mine barn vil antakelig ikke kunne kjøpe bolig på egenhånd, forskjellene vil fortsette å øke med akselererende fart. Til slutt, ikke bra for noen :sweat_smile:

1 Like

Kommer an på hvor. Her hvor jeg bor får du kjøpt en 115m2 leilighet i blokk for 2,9m inkludert fellesgjeld. Eller en 32m2 “starter” leilighet til 0,925m. Det tar 1:10 med tog til Oslo.

1 Like

Jeg bor der jeg vil og har bufferkonto som dekker mine levekostnader i 10 år minst om jeg skulle si opp i dag (noe jeg ikke ønsker/ drømmer om), alt takket være sentralbankene. Men det er så klart de som har tjent mye mer på dette, men vi små har jo en fordel i at det er lett å gå ut og inn

Men de som leier og ikke har bygget opp formuer klager nå over høyere utgifter, men de forstår ikke at dette er medisinen mot den urettferdige fordelingen som har pågått over mange år.

6 Likes

Nachspillet kommer i krypto om et par år :stuck_out_tongue_winking_eye: Men fra spøk til alvor. Dette trodde man i 2000, 2008, 2014 også :slight_smile: Let heller etter gode stock picks og spre deg utover de sektorene som vil komme greit igjennom det meste og vil gjøre det bedre jo mer aktivitet vi har i verden. Jeg velger nå utbytter i selskaper med bra regnskap, og der er MPCC best i verden akkurat nå, men det kan endre seg. 2 i P/E, 35% utbytte betalt kvartalsvis og priset til 1,15x Bookvalue, med ordrelogg langt inn i 2024, nesten ingen gjeld og mye cash. Men finn dine egne perler, nå som markedet er redde :slight_smile: Eller vent litt og se om de blir enda reddere :stuck_out_tongue: Oslo Børs Indeksfond i Norge ville jeg styrt litt unna helt til energi-krisen er avklart, siden det eksponerer deg til så mye energi-relatert. Bedre å gå til andre utbombede bransjer tror jeg, men vurder det selv.

1 Like

https://www.oaktreecapital.com/insights/memo/the-illusion-of-knowledge
Beste dere leser i dag :slight_smile:

2 Likes

Innleggene dine korrelerer 1:1 med markedssentimentet. Fasinerende.

5 Likes

Ser ut som gjeld er svaret på alt. Tipper mange bedriftseiere jubler veldig når det ser ut om strømstøtten til bedrifter blir mer gjeld :sweat_smile::see_no_evil:

3 Likes

Veldig bra artikkel. Essensen er at det er umulig å spå om fremtiden fordi antall variabler og utfall er uendelige.
Mye sant i det, derfor tror jeg ikke på folk som hevder de visste at det ville gå sånn eller sånn.
Da må man skrive det før det skjer. Selv da kan det være flaks.
Derfor gjelder det å bygge seg en metode som gir gevinst enten det går opp eller ned. (Treff eller bom).
Dersom man ikke klarer å få bedre avkasting på hele kapitalen enn totalindeksen vil man være bedre tjent med å putte alle pengene i indeksfond. Det gjelder trolig over 90%, likevel er det svært få som gjør det.
Et av livets mysterier :rofl:

Man sacrifices his health to make money. Then he sacrifices his money to treat the diseases. He is so anxious for the future that he does not enjoy the present, with the result that he does not live either in the present or in the future. He lives as if he is never going to die, and then dies having never really lived.

Dalai Lama

4 Likes

Det er en sannhet med ganske så store modifikasjoner. Det har vel aldri vært så mange norske fondssparere som nå, og de aller fleste benytter indeksfond.

Det er vel heller vi som henger her inne som er utskuddene i samfunnet :man_shrugging::rofl:

4 Likes

Howard Marks har veldig mye bra, anbefaler bøkene hans også!
Ja, den dagen jeg ikke slår indeks må jeg gjøre noen vurderinger :relaxed:
Har et greit forsprang nå, men kun 4 års historikk så legger ikke så mye vekt på det. Prøver å bli bedre dag for dag :grin:

2 Likes

Jeg begynte med aksjer for ca fire år siden, og trodde jeg var litt bedre enn snittet, men det var vel egentlig bare markedet som var helt usedvanlig enveiskjørt oppover (unntak mars 2020) :sweat_smile: Nå tror jeg ikke at jeg er bedre enn snittet, heller litt under, men har fått en merkelig form for avhengighet; enkeltaksjer. Farlig! Det er noe sant i det at man ikke føler man har tapt det man totalt sett er i minus, men det man har «tapt» fra toppen. 2022 er ydmykelsens år for min del, så får vi se om det gjør meg ydmyk

18 Likes

Er nok mange som føler det samme nå😅
Men, 4 år er uansett veldig kort tid i et investeringsperspektiv.

Aksjekursen representerer ikke alltid det underliggende av hva selskapet er verdt, men på sikt kommer den til å gjøre det. Det er dette man må prøve å utnytte.

Her er er veldig bra blogg om det å klare å tenke langsiktig av en veldig dyktig svensk investor:

3 Likes

Dette er heldigvis rett, og det har jo ikke vært meldt om veldig mye panikkselging på bunn heller

Er jo sånn jeg gjør min egen fondssparing for meg selv og ungene og, bare går helt på auto.

2 Likes
1 Like

https://www.finansavisen.no/nyheter/makro/2022/09/12/7927935/usas-finansminister-mener-fed-trenger-flaks-for-a-klare-en-myk-landing?internal_source=sistenytt