Oslo Børs ca 0% forandring så langt i år. Ender året i pluss eller minus?
Ingen vet hvordan markedet vil reagere, men jeg mener det er hevet over enhver tvil at prisstigningen siste 30 år skyldes at rentene har falt jevn og trutt.
Hva skjer med rentene fremover ?
Det er mange andre børser å shorte
Har over 50% gevinst på bear konto så langt i år (kombinasjon av avk fra etfen og trading). Tror det er mer å hente.
Bjørnene koser seg og nyter livet
Hintet er jo som du har gjort å ikke shorte en oljestyrt børs i en energikrise.
Lurer på om politikerne ser differansen på norsk økonomi og Oslo børs på topp med tung oljesektor ?
Virker ikke som de skjønner strøm krisen for bedrifter mtp pakken som kom idag. 3 milliarder skal holde til 20 000 bedrifter? Er jo ikke sånn at den lokale pizzabakern har marginer som et techselskap heller
Målet for regjeringen er åpenbart å si at nok er nok, nå må vi få opp arbeidsledigheten og la bedrifter gå konkurs hvis de ikke får det til å gå rundt.
Man kan argumentere for at det er riktig politikk forutsatt at vi er knyttet til det tyske strømmarkedet i mange år framover.
Det er ikke satt et tak på 3 milliarder.
Fikk ned fra ca 20k til 13k i starten av februar. Nå nede i 10k. Etterspørselen etter Skjermkort til krypto meining har fått kraftig ned, så nå er det store lagre som nvidia vil bli kvitt før neste generasjon kommer.
Elektronikk har vært dyrt lenge nå. Det kan godt hende det er i ferd med å snu. Dvs hvis kapasiteten til å lage er vesentlig over etterspørselen. Som jeg tenker den er i ferd med å bli.
Sant nok ligner litt på 2008/2009, kanskje ikke 100%, men 95% kanskje?
Sier ikke han der det annenhver uke?
Pål Ringholm har advart om krakk siden høsten 21, men jeg kan ikke huske at Hermanrud har gjort det før nå. Ikke så tydelig jaffal.
Hermanrud har vel advart flere ganger om krakk i en del år.
Ingen har krystallkule, men regner med at de fleste er enige om at vinteren blir tøff på mange måter.
Jeg kan ikke se en eneste grunn til at børsene skulle kunne stige kraftig herfra i alle fall. (Det måtte være «krigsøkonomi»)
Jeg tipper vi er en god del lavere til Påske.
Enig i det. Men når det er så åpenlyst og alle er enige så skjer mange ganger det motsatte.
I valutamarkedet så spådde jo 10/10 eksperter styrket NOK for noen år siden. Det var omtrent en selvfølge, men så kollapset jo krona omtrent.
Ja, det blir enten selvoppfyllende fordi folk snurper igjen lommeboka av frykt, eller at det går bedre enn forventet.
Jeg bear’er ikke, men er mye mindre eksponert enn vanlig.
Det vanskelige denne gangen blir arbeidsledighet i USA. Vanligvis betyr en økning i ledigheten (som trolig kommer) kraftige børsfall. Men nå ønsker man større ledighet pga inflasjon.
Jeg må innrømme at jeg syntes det er ganske morsomt når folk snakker om “verst tenkelig scenario” og så er vi ikke en gang på mitt bearcasenivå