Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Fy faen, dette er ikke dagen altså. :sweat_smile:

Leste det motsatte av det som det stod :crazy_face:

Hvis det der stemmer så er det bare å kjøpe bear x3 for nesten alt man har og holde.

Om markedene hadde fått kjøre på uten innblanding fra myndighetene /sentralbankene så hadde vi antakelig hatt ei krise så ille at The Great Depression ville vært en flau vind for lengst

2 Likes

Eh? Det er sentralbankene og pengetrykkingen fra myndighetene som skaper boom-bust syklusene. Selvfølgelig, det private næringsliv hadde klart det selv uten regulering også. :stuck_out_tongue:

1 Like

Og hva skjer når noe er to big to fail, da tas det opp enda mer gjeld for å “redde oss” fra katastrofe. Det har jo ikke vært noe som har fått lov til å spille seg ut naturlig siden finanskrisen rundt 2007. Resultatet er en opphopning av gjeld som er og blir umulig å betjene. Og dytte inn mer nå utsetter antakelig bare katastrofen til senere, og det som er så synd er at de som står bak elendigheten ofte slipper å ta regningen, og /eller vi som iallefall ikke har noe skyld må ta regningen.

1 Like

Er toppen nådd?

1 Like

Tirsdag kommer inflasjonsrapport fra USA. Den vil trolig vise mindre inflasjon fordi gassprisene har falt betydelig. Det kan trigge et lite rally.

1 Like

Enig. Strømprisen vil sannsynlig fortsette oppover, men jeg blir ikke sjokkert om vi ser oljeprisen fortsette nedover mot 70 usd de neste månedene.

1 Like

Tror også OSE har vært litt oversolgt siste par dager.
Tror vi er høyere kommende onsdag hvis ikke noe nytt skjer. Jeg har i alle fall veddet på det.
(Alle ser hva som har skjedd. Jeg synes det er mer interessant å skrive om hva jeg tror kommer tilå skje)

2 Likes

Minner litt om en OHS som er på gang på S&P.

Tror det hadde vært global krig, krise og uro dersom sentralbankene ikke trådde til under covid.

Nå vet jeg ikke om det var det paddy siktet til da, men.

2 Likes

Tjah, hvis sentralbankene ikke trådte til, så måtte vi nok ha kjørt en løsning som mer minnet om Sverige sin enn vår. Også kunne man nok ha gradert tiltakene mye mer. Mindre steder trenger ikke samme tiltak som store byer, men sånn ble det gjort.

2 Likes

Mon tro om han er bedre på å spå markedet enn COVID. Sistnevnte fikk han virkelig ikke til.

Imperial College’s death estimates over the years have some things in common: flawed modeling, hair-raising predictions of disaster that missed the mark, and no lessons learned.

4 Likes
1 Like

Tunge brutale år med 2,5% fall. Er vel opp 10% bare i år :sweat_smile:

Med en gang vi får nedgang på 1% så stikker vel
Harald Magnus Andreassen fram hodet og sier han har advart om dette i flere tiår :sweat_smile:

5 Likes

1 Like

Hvis ikke pengeprinteren hadde støttet opp måtte alle forholdt seg til en hverdag uten den skyhøye risikosport de i dag bedriver med folks penger fordi de vet de blir bailet ut hvis det kniper. Dette begynte ved finanskrisen og har bare akselerert etterpå.

1 Like

Dette begynte vel veeeeeldig mye før det. Forrige krakk i min levetid var i 1987 :stuck_out_tongue:

2 Likes

Pengetrykkingen har jo gjort at man har hatt muligheter for å tjene store penger de siste årene, så aldri så galt at det ikke er godt for noe :relaxed:

1 Like