Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Kjedelig å sitte i NOK…

1 Like

Opp igjen i morgen sikkert

2 Likes

Nordnet spår -0,9% ved åpning.
Håper det blir mer :relaxed:

Etter årets verste dag på Wall Street i år som følge av høyere enn ventet inflasjonstall, faller Oslo Børs i handelen onsdag. Inflasjonen i USA endte på 8,3 prosent, ned fra 8,5 prosent i juli, men høyere enn analytikernes anslag på 8,0 prosent.

Børsen falt først 1,1 prosent i åpningen, men nedgangen har senere avtatt til 0,9 prosent. Hittil i år er hovedindeksen opp 0,4 prosent – godt støttet av skyhøye energipriser.

Nordea-strateg Erik Bruce peker på at en kombinasjon av lavere energipriser i USA, færre flaskehalsproblemer og gode veksttall har ført til en tro om at inflasjonen er på vei ned.

– Men inflasjonstallet skaper stor tvil om dette er mulig, og om ikke den amerikanske sentralbanken (Fed) må ta i så hardt at det knekker økonomien. Den optimismen de siste dagene og ukene, kanskje helt siden sommeren, har nå fått seg en knekk, sier strategen.

Turbulent høst

Bruce peker på at renteforventningene også har økt i kjølvannet av inflasjonsavlesingen. Han mener man må regne med en turbulent høst i takt med makrobildet.

– Vi har en nøytral-anbefaling på aksjer for øyeblikket, og det er nettopp fordi utsiktene er usikre. Vi synes det ikke er tid for å ta på seg ekstra risiko, sier han og fortsetter:

– Men inflasjonstallene svinger mye fra måned til måned, så utviklingen i inflasjonen er ikke opplagt, det må vi se an.

Bruce sier ellers at de anbefaler helsesektoren, ettersom det er en kvalitetssektor som kan gjøre det godt i mer usikre tider.

LIKER AKSJEMARKEDET: – Du kan i hvert fall ikke ha kontanter, sier Alfred Berg-forvalter Kristian Tunaal.

Alfred Berg-forvalter Kristian Tunaal sier at inflasjonstallene åpenbart vil få konsekvenser for rentefastsettelsen, men poengterer at aksjemarkedet fortsatt er et godt sted å være.

– Om det blir en periode med litt økte renter i forhold til hva forventningene har vært, endrer ikke det på caset. Du kan i hvert fall ikke ha kontanter, sier han.

Liker energi

Alfred Bergs aksjefond er lastet opp med mye energi, og forvalteren sier at de alltid har lagt vekt på selskaper som har god kvalitet i inntjeningen, som igjen gjør at de kan tåle en litt mer ruglete periode. Prisingen på Oslo Børs er også slett ikke verst, ifølge ham.

– Og ser man på Norden har du en kombinasjon av kursnedgang og en oppgang i inntjeningen så langt, så dette har så å si kompensert for økningen i renter.

– Man må akseptere at finansmarkedene svinger, som de alltid har gjort, og man må absolutt ikke ta hasteavgjørelser basert på kortsiktige nyheter. Betalingen å være på børs er fortsatt brukbar, og det er en relativt god inntjening i Norden og spesielt i Norge på grunn av energiprisene. Men med de siste inflasjonstallene ser det ut til at man må forvente litt mer renteøkninger fra sentralbankene.

Famous last words før markedet faller 20-30% utover høsten… Herregud, så lei jeg er av parasittene som sitter i midten av traden og bare tjener på at den flyter frem og tilbake.

10 Likes

Skalk lukene og gå i cash er min strategi nå,pluss bear .

5 Likes

Monsterheving, intet mindre… Hmmm hvor mye er det da?
Jada jeg klikket på linken
“Nomura spår nå at renten vil økes til mellom 3,25 prosent til 3,5 prosent på Feds møte neste uke.”
Da vet vi det

Historisk sett er det fremdeles “billig”.

Fremdeles ikke oppe på nivå når jeg kjøpte leilighet for første gang for 15 år siden.

1 Like

Siste mann slukker lyset

Vi slukker aldri lyset akkurat på denne tråden mann. Det er jo vi som er lyset! :cowboy_hat_face::cowboy_hat_face::cowboy_hat_face:

Her skal det være fest og gøy, ihvertfall i 12-18 mnd, statistisk sett. Så flytter vi festen over til Bulltråden som da er tom og mørk! Og har det gøy der i 6-8 år, statistisk sett.

5 Likes

Hvordan kan en shorte OSEBX/OBX ?

1 Like

Anekdotisk bevis på at husprisene er ned 20% fra februar til nå. Craaaazy.

Såååå, risky shit å sitte med aksjer med mange avanza kunder som eiere.

4 Likes

«Note to self”?

Blir forresten overrasket om ikke Norge får en lignende utvikling fremover med fallende boligpriser

2 Likes

Det vil overraske meg stort da motoren i Norges økonomi, olje&gasss-sektoren, går som en kule av en annen verden.

Med den enorme kontantstrømmen nasjonen får produksjonen av olje&gass, så vil Norge fortsatt være annerledeslandet i overskuelig fremtid

4 Likes

Dette er nok ikke langt unna sannheten .Feil i overskriften ,skal være 4,5 prosent.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/09/15/ranta-pa-45-procent-kommer-sanka-aktier-med-20-procent-dalio.html

4 Likes

Boligprisene faller pga høyere rentekostnader og inflasjon

2 Likes

Det er vel ikke tilfeldig at norske boligpriser ikke har falt og at børsen ikke har falt, mens i Sverige, så har prisene falt 20%-ish og børsen har falt 25% ish?

At de norske børsene ikke har falt henger jo sammen med at ikke bare har man direkte oljeselskaper, vi har også leverandører på land til disse. Det er mao ikke fullstendig bjørnetilstander i Norge.

Nå tror jeg jo at etter en periode med høye olje/gasspriser, så kommer disse til å falle, og da typisk til under nivåene som de er på nå. For at det skal kunne skje, så må Russland ut av Ukraina og mest sannsynlig. Så kan man diskutere om det må et regimeskifte til også, men jeg tviler. Tyskland eksporterer fortsatt utstyr som blir brukt av russiske våpenfabrikker, så de kommer nok til å være rimelig pragmatiske der.

Så er spørsmålet når er Russland ute av Ukraina? Jeg tenker det er når som helst de neste 3-12 månedene. For at det skal ta 3 måneder, så må Kherson fronten kollapse på en slik måte at det blir massivt med krigsfanger. Hvis ikke vil det ta lengre tid.

Så 3-12 mnd før i hvert fall gassprisene kollapser, så er jo spørsmålet hva det gjør med markedet.

2 Likes

Prisene har falt ca 10% fra toppen her, hvorfor har det ikke falt i Norge? Har man fått høyere lønn som tilsvarer økte kostnader og høyere kostnadsnivå generelt? Tror ikke det, men har ikke sjekket tallene. En del av svaret tror jeg heller at rentenivået her (i Sverige) har vært ekstremt lavt over tid og da blir det mer følsomt for rentehevinger. Går man fra 1,3% til 3,5% er det en ekstrem økning.

4 Likes

Inflasjon driver prisen på byggevarer opp, som igjen øker prisen på nybygg

3 Likes

Kanskje forskjellen er medianlønnen? 45k vs 33k? Da har man gjerne mer å gå på når det kommer til økning i faste utgifter til drivstoff, strøm og mat.

2 Likes