De ønsker folk på Nav. Alt for mange er villige til å arbeide idag.
Så konkurser må til.
Bolig kommer ganske tregt med i inflasjonstallene, så den kommer vel til å dra opp leeenge.
Kommer an på energipriser/bensinpriser i USA i stor grad - hva skjer når man kanskje får redusert økonomisk aktivitet resesjon og litt demand destruction samtidig som man slutter å hive ut olje fra de strategiske reservene? Hvem vet? Svaret får vi snart uansett, men det ligger noen måneder fram i tid.
Så bare på CPI generelt sett.
Har hatt 2 perioder nå uten noe særlig videre oppgang.
Bare ventet på at trevarer skal falle. Tømmer futures i seg selv har falt som en stein.
Verdt å se på PPI også, og spesielt hvilke ting som trekker opp/ned.
Med feige ut, tenker du de stopper eller går tilbake til easing? Sistnevnte vil vel anses som direkte ansvarsløst, og innen den tid tenker jeg børsene er ned 20-30%?
Tror du mellomvalget vil ha innvirkning på avgjørelsene de tar?
Oslo børs er ned 2% i år. Mange er nok fortvilt over dette.
Endelig litt fornuft ! Haha.
“The Fed knows what the destination is. So it’s got the funds rate now, the upper bound, is 2.5%. Very likely it gets to 4%-plus this year,” the firm’s head of macro strategy said on Tuesday. “Why not just rip off the Band-Aid. Let’s get there in one day. But of course, the Fed won’t do that.”
Tilbake til easing, meget mulig en kombinasjon av renteøkning og QE samtidig. MMT og finansiell planøkonomi og en avskaffelse av statsobligasjonsmarkedet for USA er en mulighet.
Hmm
Man kan vel argumentere for at hvis markedet priser inn samme “max” rente som FED kommer til å sette over tid, så vil de investere tilsvarende. De slipper dog å betale mye rente hvis den settes opp over tid, så det går litt mindre til helvete med økonomien til selskapene.
Man kan argumentere for at FED vet at det tar tid før deres pengepolitikk viser seg i offisielle tall. Ved å agere langsomt så kjøper de seg tid slik at politikken de allerede har gjennomført får tid til å virke. Sånn sett slipper de å havne i en situasjon hvor de hever renten mye - og så faller ikke inflasjonen umiddelbart - men FED sier “vi har gjort nok, vi tror den vil falle om 6-18 måneder, så vi er ferdige.”
Hvilken avkastning sitter du med selv i år?
Tjente to-siffret million-beløp realisert inn på bankkonto ifjord fra krypto og det står nå på konto og eiendom.
Det som ble stående igjen på wallet er selvsagt gått i minus fra topp. Gjorde så noen små innskudd i år som da er i minus.
Har ikke regnet det om til prosent. Flere tusen prosent gevinst ifjord og noen prosent ned i år. Aksjer er det en stund siden jeg har eiet.
0.75 %
Mer hawkish enn forventet, ny downturn.
Jeg ser at de er optimistiske med tanke på å få inflasjon under kontroll, holde arbeidsledigheten nede, ingen større resesjon, osv.
Med andre ord: de setter opp rentebanen, men regner med at det ikke gir andre større problemer.
Jeg fortsetter å vente på at noe knekker tenker jeg?
Skjer vel igjen?
Angrer på at jeg kansellerte kjøpet av nordnet bear SP 500 x5
edit:kan se ut som det var priset inn…