Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

kanskje pga sverige sin negativ rente som varte i flere år, ble vel nevnt at de ikke så for seg positiv rente før 2024 pga covid ( snudde fort) :thinking:

5 Likes

Mer inflation fuel. Går streiken gjennom på fredag blir det nye supply-chain issues.

2 Likes

Så lenge betalingsevnen til kundene svekkes trenger ikke prisene på nybygg nødvendigvis øke, så da synker marginene til utbyggerne og skvises til de begynner å gå konk

3 Likes

Interessant teori, men om du ser på spareraten så virker det ikke slik. Men jeg kom over denne statistikken som viser at nordmenn sparer mer på bankkonto og svensker og dansker i aksjer så da kan jo fallet i markedene slå hardere ut i Sverige og Danmark: Norske sparevaner skiller seg kraftig fra svenske og danske - Storebrand

I tillegg så har jo den norske børsen gjort det bedre som du påpeker så husholdningene sitter med norske indeksfond så har det gått bra så langt.

3 Likes

Har en kompis som har kjøpt seg hyttetomt og får anbud på bygging av hytte nå. Han tenker bare å kutte ned på annet forbruk hvis det blir tight. Vi har nok stort sett ganske mye mer å gå på enn i Sverige. (Sett utfra median lønn)

4 Likes

Børsene fortsetter nedturen :heart:

1 Like

Det er vel penger som faller i verdi ved inflasjon. Lønnen stiger. Boligprisene steg vel bra under inflasjonen på 70-tallet.

2 Likes

Det som bestemmer er budsjettet til folk, dvs får vi reallønnsvekst som dekker økte kostnader til varer, tjenester og renteutgifter? Tviler på det, men gjenstår så klart å se.

Nå har vi mange år bak oss med lav inflasjon innen varer og tjenester, men høy prisstigning innen eiendom, aksjer og andre formuesobjekter. Nå tror jeg vi står foran en helt motsatt utvikling med dyrere konsumpriser og nedgang i bolig og aksjemarkedet.

Det viktigste for meg er at aksjemarkedet faller, om boligmarkedet går ned taper jeg på det, men tror det er dumt å ikke se hva som skjer med egen økonomi og egenkapital om vi får en kraftig nedgang i boligprisene fremover. Er alltid lurt å teste egen økonomi for forskjellige scenarioer slik at man kan sikre at utfallet alltid blir ok.

3 Likes

En sunn korreksjon kommer nok. Men når det koster så mye å bygge nytt så blir det neppe noe krakk.
Når jeg snakker boligpriser så tenker jeg mest på atraktive eneboliger. Eldgamle knøttsmå leiligheter i Oslo til sinnsyke priser kan nok sikkert få et kraftig fall.

3 Likes

Bra start på dagen for oss permabjørner :money_mouth_face:

1 Like

Oslo Børs ca 0% forandring så langt i år. Ender året i pluss eller minus? :thinking:

Ingen vet hvordan markedet vil reagere, men jeg mener det er hevet over enhver tvil at prisstigningen siste 30 år skyldes at rentene har falt jevn og trutt.
Hva skjer med rentene fremover ?

6 Likes

Det er mange andre børser å shorte :wink:

Har over 50% gevinst på bear konto så langt i år (kombinasjon av avk fra etfen og trading). Tror det er mer å hente.

7 Likes

Bjørnene koser seg og nyter livet

5 Likes

Hintet er jo som du har gjort å ikke shorte en oljestyrt børs i en energikrise. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Lurer på om politikerne ser differansen på norsk økonomi og Oslo børs på topp med tung oljesektor ? :slight_smile:

Virker ikke som de skjønner strøm krisen for bedrifter mtp pakken som kom idag. 3 milliarder skal holde til 20 000 bedrifter? Er jo ikke sånn at den lokale pizzabakern har marginer som et techselskap heller :sweat_smile:

2 Likes

Målet for regjeringen er åpenbart å si at nok er nok, nå må vi få opp arbeidsledigheten og la bedrifter gå konkurs hvis de ikke får det til å gå rundt.

Man kan argumentere for at det er riktig politikk forutsatt at vi er knyttet til det tyske strømmarkedet i mange år framover.

This is fine DJ USA

Det er ikke satt et tak på 3 milliarder.

Fikk ned fra ca 20k til 13k i starten av februar. Nå nede i 10k. Etterspørselen etter Skjermkort til krypto meining har fått kraftig ned, så nå er det store lagre som nvidia vil bli kvitt før neste generasjon kommer.

Elektronikk har vært dyrt lenge nå. Det kan godt hende det er i ferd med å snu. Dvs hvis kapasiteten til å lage er vesentlig over etterspørselen. Som jeg tenker den er i ferd med å bli.

2 Likes