Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det har skjedd noen utrolige ting i år, og i dag er kanskje den mest dramatiske økonomiske bevegelsen et enkelt land har hatt hittil i år. Alt beveger seg utenom aksjer.

1 Like

Er ikke helt enig i det – jeg ser veldig mye frykt rundt omkring. AII Investor sentiment survey noterte det høyeste bearish sentimentet siden mars 2009 i forrige uke.

https://www.aaii.com/sentimentsurvey

Mange husker kanskje også at dette var bunnen etter finanskrisen… :exploding_head:

Det samme viser fear / greed indeksen (Extreme Fear (!).

Legg til at veldig mange aksjer og sektorer er oversolgte, og på eller i nærheten av teknisk viktige støttenivåer (dette gjelder også indeksene), og at det er mellomvalg i USA i oktober.

Jeg tror børsene skal opp igjen på kort sikt :slight_smile:

Den virkelige smerten tror jeg kommer senere :ghost:

7 Likes

Problemet med å skrive artikler på børssider (investing . com i dette tilfellet) som er basert på hva som skjer i markedet i dag :slight_smile:

4 Likes

Hver dag forsvinner det penger inn i støvsugeren QT - så hvorfor skal børsen stige? :thinking:

5 Likes

Hvorfor skulle børsene stige raskt når alle land stengte ned?

To bokstaver QE

5 Likes

Tror du var inne på noe her i August, nocturne

Ja, men det var ikke åpenbart at det skulle være nok til å løfte børsene når viruset herjet som verst. Nå ser det helt innlysende ut. Men når det skjedde, not so much.

3 Likes

Husker jeg så på at pengemengden ble økt med 69% i USA sommeren 2020.

Dedikert til @havana12 som en illustrasjon på hvordan det går med UK obligasjoner i dag.

7 Likes

Investtech i morgendagens DN, for de som tror på slikt:

For de som tror mer på makro :

1 Like

Jepp, det har vært riktig men falltakten har også vært raskere og mer brutal enn jeg så for meg. Jeg så for meg mer sidelengs chop med trappetrinn nedover. Det massive nedsalget i det siste, kombinert med alle doom & gloomerne som nå overgår hverandre i å sable kursmål gjør at jeg kikker litt mot andre siden av båten. En siste dans før det kantrer skikkelig om du vil :slightly_smiling_face:

4 Likes

Det er herfra nedgangen begynner :wink:

Spx kursen er den samme som i juni

5 Likes

Her er den helt ferske analysen fra OECD som skaper overskriftene:

1 Like

Kryssposter dette bildet. Det er container-raten. Er vel på sitt laveste siden 2020, 66% ned fra toppen i 2021. Har fraktvolumet sunket, eller har nok nye containerskip kommet på markedet til at det er i nærheten av balanse?

Fight fire with fire :upside_down_face:

2 Likes

image

7 Likes

Containerskip har vel mye bedre “oppetid” i betydningen at de ikke lenger må ligge en måned i kø før de får losset i de største havnene. Det blir flere tonn-mil per skip når de faktisk får seilt.

Edit: artikkel med grafer over skip i venting: Only 8 ships waiting off Southern California — but 41 off Savannah

1 Like

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2022/07/22/west-coast-ports-reduce-idling-vessels-as-container-supply-increases.html

Totalen i juni var visst en rekord

June 2022 loaded imports reached 444,680 TEUs compared to the previous year, a decrease of 5% but 12% higher than the previous five-year June average.

Loaded exports came in at 93,890 TEUs, a 2.3% decrease compared to the same period last year. American exports out of the Port of Los Angeles have declined 39 of the past 44 months.

Empty containers reached 338,041 TEUs, an increase of 8.1% compared to last year.

Mye uro på alle fronter nå, kan sikkert brått bli veldig bear…

1 Like