Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Men HVA skal dere kjøpe?

Jeg har ingen tro på at jeg kan spå fra dag til dag, men jeg har i ca 1 år, altså før invasjonen, pekt på resesjon til vinteren. Krigen bare forsterker dette.
Dere andre får ta dere av daytradingen. Det er ikke for meg. Jeg bare setter noen små trades for gøy når jeg ser helt spesielle oppsett.
Det lange synet ligger fast. Vi er lavere til våren.

« Men HVA skal dere kjøpe?»
Indeks. (DNBOBX etf)

4 Likes

Børsene steg med en halv prosent mellom 15:24 og 16:09 i dag så bulls vant i dag igjen.

2 Likes

Dollar på 10,6 nå.
Hva tror dere om USDNOK fremover?

1 Like

Brudd opp igjennom motstand tyder vel på videre styrking av USD. Men når valutaekspertene kommer med spådommene sine og spår styrking av USD mot NOK, så tipper jeg det motsatte skjer.

Jeg tror USD skal styrke seg fram mot desember. Mot alt, og det også NOK. Årsaken har ikke så mye med Norge å gjøre, det har å gjøre med hvor ille ute Europa er hvis jeg tolker situasjonen korrekt og det blir eventuelt en kald vinter.

1 Like

Når dollar snur (ligger rett ved fib extension 1.618) tipper jeg vi får en fin liten rally!

En viktig effekt av renteøkningene, er som kjent å temme inflasjonen, men som de fleste sikkert har fått med seg er “delmål” også å øke arbeidsledigheten siden et stramt arbeidsmarked kan bidra til for høy lønnsvekst, og da er man inne i denne lønnsvekst-inflasjons-spiralen. Vel, det er i alle fall den konvensjonelle visdommen.

Et viktig poeng her er 401k, eller amerikanernes private pensjonssparing.

Hittil i 2022 må rente-økningene sies å ha ønsket effekt.
Grunnen er at hva det dårlige børs- og obligasjonsmarkedet har gjort med 401k sparemidlene, følgende utsagn er fra midt august 2022.

" The average 401k balance dropped to $103,800 in the quarter, down 20% from a year ago when it was $129,300 and 15% from Q1 2022, when it was $121,700. The average 403b account balance decreased to $93,300, down 18% from a year ago ($113,300) and a decrease of 13% from last quarter ($107,600)."

Så til poeng 1:
Mange amerikanske arbeidstakere som nå ser sine pensjonsmidler svinne hen må derfor revurdere sine (tidlig)pensjonsplaner.

Poeng 2: hvis vi får en bounce back i aksje- og obligasjonsmarkedet, så slipper jo mange wanna-be-pensioners å stå lengere i arbeid enn opprinnelig tenkt.

Mao, å senke verdien på folks spare-midler er et nødvendig onde for å komme i mål med et mindre stramt arbeidsmarked, og en lavere inflasjon.

Det over er også en god grunn til at rekylen i aksje- og obligasjons-markedet ikke nødvendigvis trenger å komme så raskt. Demografien er også med på å bestemme her.

Hva mener folket, er dette en viktig faktor for hvor markedet går hen de neste årene?

BTW, for norske folk med innskuddspensjon, og det meste i aksjer, så har heller ikke 2022 vært noe strålende år:

6 Likes

Godt poeng, og tenk også på alle NFT kunstnere og shitcoin hodlere som nå må krype tilbake til McDonald’s og spørre om å få tilbake jobben sin

4 Likes
2 Likes

Vært strålende for oss unge, dette er jo penger mange av oss ikke skal se snurten av på 30-50 år

Hør hør

Hvor mange uker/måneder før fed pivot? Kortere enn folk flest tror tipper jeg

En ting er hvor mye “helt” powell vil spille her. En annen ting er hvor langt lar de som faktisk bestemmer her (politikerne) det gå før de pisker powell til å snu.

Med rentemarkedet på brinken av totalt ute av kontroll blir de neste 3 månedene spennende, og utrolig viktig for hvordan dette utspiller seg de neste årene

2 Likes
3 Likes

«Alle»?

Tror inntrykket av at «alle» «jobber» med nevnte er medieskapt uten rot i virkeligheten

Hva tror “folk flest” ? Desember eller Mars er mine tanker.

1 Like

Tror vi står på kanten av stupet. Men ja, seinest innen Mars før vi ser total kollaps og kapitulasjon.

Egentlig overrasket over vi enda ikke har sett en større sell off i markedet. Det er jo totalt galskap å sitte med aksjer når vi «vet» at FED skal sette renten videre opp.

2 Likes

Fordi alle tror at FED snur “snart” og redder finansmarkedene.

Så folk selger ikke.

Så FED snur ikke.

Men på ett eller annet tidspunkt så er avkastningen på 100% sikre US Treasury securities så god at man selger alt for å kjøpe sikker avkastning antar jeg, og da drepes alle andre markeder.

2 Likes

Nei, FED snur ikke før det kollapser. Da opphører jo inflasjonen også.

Kan jo godt tenkes at dagens rentenivå er og fornuftig i det lange løp, men sentralbankene har jo ikke ro i ræven til å se dette an. Her skal det bare krasje for en enhver pris.

Selv tror jeg at en rente på 2,5 ish + inflasjon er mer enn nok for å bremse etterspørsel og vekst. Men man må la renteøkningen få virke 6-12 mnd før man ser en utflating.

Dagens hodeløse politikk tror jeg bare skaper en enda større boble litt nedi veien

Jeg tror bare folk må forstå at FED heller vil ha en resesjon enn hyperinflasjon / langvarig alt for høy inflasjon. Alt for høy inflasjon er ekstremt destruktivt for samfunnet, og mye verre enn en resesjon. Og sannsynligvis vil du ikke unngå en resesjon i en sånn situasjon, du vil bare utsette den.

I Norge har vi heldigvis politikere som forstår at man må jobbe på lag med sentralbanken. Når man trenger stimulus kan man bruke mer penger OG sette ned renta, når man må stramme inn så må man øke renta OG kutte på budsjetter.

Det man har i USA er en kongress som driver med aktiv stimuluspolitikk samtidig som FED forsøker å stramme inn. Det gjør at ting blir verre enn de trenger å være. Jeg skylder ikke på demokratene her - det gjelder begge partier der borte.

7 Likes

Tror man like gjerne kunne satt renten til 10% over natten, stukket hull på ballongen med en gang.

Det de driver med nå er bare seigpining. Det krasjer innen kort tid uansett, helt meningsløst å slepe beina etter seg hvis målet å stagge inflasjonen

4 Likes