Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Håper du har rett. Beste måte å bygge stor formue er å kjøpe billig. Det er en mulighet man bare får 5-10 ganger i livet som voksen. Den MÅ benyttes hvis den kommer.

Nå er vi høyst sannsynlig på toppen av en lang oppgangskonjunktur fra 2009, bare avbrutt av pandemien. Det har vært et tiår med fallende renter og dermed stigende priser på eiendom og børs. Nedturer går som oftest mye kjappere. («Trappen opp og heisen ned»). Jeg prøver derfor å stagge trading iveren min. Det eneste som teller er hvor mye man kjøper når alt er helsvart, mye billigere enn det er i dag. Da må man ha mest mulig cash. Det vil bli rallyer på vei ned, men jeg tror ikke bunnen er 10 eller 20% ned, men mye mer. Vi er vel nå ca 13% fra ATH hvis jeg ikke husker feil i farten. Bunnen kommer i alle fall ikke før FED begynner å senke renta igjen, og trolig først et par kvartaler etter at de har startet senkingen. FED er de best informerte. Når de senker ser de mørke skyer på himmelen.

6 Likes

13% fra ath?
Nasdaq er 33% ned, svenske smallcaps er 60% ned.
Finnes en del billig å kjøpe, om man ser et par år frem :slight_smile:

Det sagt, det kan alltids bli billigere :slight_smile:

5 Likes

Ja, jeg skrev om OBX (-13%). Store fall i USA og Sverige viser vel bare at vi er ekstra utsatt hvis olja faller i en kommende resesjon.

2 Likes

Det er jeg enig i, har personlig aldri eid olje / shipping / sykliske selskaper.

Ikke sett en sell off? Kan ramse opp en haug av aksjer som har gått ned mellom 40-80%

4 Likes

Søppelaksjer kan jo falle bra i bullmarkeder også.
De store solide aksjene med god inntjening har vi ikke sett kapitulasjon i enda.

3 Likes

Denne er jo fin.

4 Likes

Ikke vanskelig å finne råtne aksjer som faller 40-80% i et bullmarked heller.

Det jeg vil se er total kapitulasjon i større selskaper også, ikle bare i jallaksjer

4 Likes

Neste uke går DJ World Index

  • Opp
  • Ned
  • Sidelengs

0 stemmegivere

Oslo børs stiger nok ihvertfall på mandag tenker jeg. Sjeldent det pleier å lønne seg å kjøpe bear på blodrøde dager og tjene penger neste dag.

2 Likes

Alle flykter jo til de, når alt av “søppel” faller…

1 Like

Det er jo mye annet enn jalla som faller, bare se på den svenske børsen det…

1 Like
1 Like
2 Likes

Nå er det like billig som i 2000

1 Like

Blir dette korrigert for antall selskaper uten sales eller med neglisjerbare salg? Mye dotcom selskaper i 2000 uten skikkelig forretningsidé.
Mye tech uten sales i dag men forskjellen er at de har en plan for hvordan driften skal lønne seg… tenkte jeg helt til jeg kom på kahoot, Snap, metavers-konseptet og mye Nasse-ræl.

1 Like

Jeg var så uenig til jeg leste siste setning :slight_smile:

1 Like

Såklart er Mark i cash, han trader jo kun momentum. Men, om du er fundamental så er det i tider børsen går ned du finner aksjer på tilbud :slight_smile:

Har man god tid og ikke trenger pengene i morgen, er det en del gode kjøp å finne allerede.

1 Like