Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

For de som tror mer på makro :

1 Like

Jepp, det har vært riktig men falltakten har også vært raskere og mer brutal enn jeg så for meg. Jeg så for meg mer sidelengs chop med trappetrinn nedover. Det massive nedsalget i det siste, kombinert med alle doom & gloomerne som nå overgår hverandre i å sable kursmål gjør at jeg kikker litt mot andre siden av båten. En siste dans før det kantrer skikkelig om du vil :slightly_smiling_face:

4 Likes

Det er herfra nedgangen begynner :wink:

Spx kursen er den samme som i juni

5 Likes

Her er den helt ferske analysen fra OECD som skaper overskriftene:

1 Like

Kryssposter dette bildet. Det er container-raten. Er vel på sitt laveste siden 2020, 66% ned fra toppen i 2021. Har fraktvolumet sunket, eller har nok nye containerskip kommet på markedet til at det er i nærheten av balanse?

Fight fire with fire :upside_down_face:

2 Likes

image

7 Likes

Containerskip har vel mye bedre “oppetid” i betydningen at de ikke lenger må ligge en måned i kø før de får losset i de største havnene. Det blir flere tonn-mil per skip når de faktisk får seilt.

Edit: artikkel med grafer over skip i venting: Only 8 ships waiting off Southern California — but 41 off Savannah

1 Like

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2022/07/22/west-coast-ports-reduce-idling-vessels-as-container-supply-increases.html

Totalen i juni var visst en rekord

June 2022 loaded imports reached 444,680 TEUs compared to the previous year, a decrease of 5% but 12% higher than the previous five-year June average.

Loaded exports came in at 93,890 TEUs, a 2.3% decrease compared to the same period last year. American exports out of the Port of Los Angeles have declined 39 of the past 44 months.

Empty containers reached 338,041 TEUs, an increase of 8.1% compared to last year.

Mye uro på alle fronter nå, kan sikkert brått bli veldig bear…

1 Like

Olja fikk fart.

Russia will most likely propose that OPEC+ reduce output by around 1 million barrels per day at the next meeting, according to a source familiar with Russian thinking.

1 Like

I dag kan markedet tanke. Sit tight

2 Likes

Sitte stille rett før alt skal tanke?

1 Like

Kan skje i dag, kan skje om en uke, kan skje om en måned. Men bevegelsene i dag kan fint være smertepunktet. Market discovery nesten daglig. Men det vet man ikke før de store volumene begynner

2 Likes

Så du tenker det plutselig kommer et gigafall, ikke bare som det har vært nå noen uker, men et svalestup som kommer til å ryste mer enn vi kan forestille oss?

nope.

Du skrev at markedet kan tanke, hva la du i det da?

FED skal prate i morgen. De kan komme til å roe markedet.
Så, kan gå både opp og ned.

Jeg tror ledighet 7de okt blir neste “milepæl”.
Men det kan jo skje noe i krigen anytime.

3 Likes

Finnes en mellomting mellom forsøk gjennom june lows intra og

Prøver seg

1 Like