Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det stuper, men euroen stuper samtidig, såååå…

Det er nok endel som ser på europeisk energipolitikk, klør seg i hodet og sier: Nei takk. Jeg sikter da til at de skrur av atomreaktorer uten noen erstatning samtidig som de ikke får tak i gass. F.eks. Tyskland som nå er på leting etter oljefyrte flytende kraftverk. Det finnes slike, de brukes gjerne i U-land som ikke klarer å bygge slikt på land. Belgia f.eks. skrudde av en reaktor nå som stod for 7,5% av energiproduksjonen i landet, samtidig som de allerede importerte rundt 7,5% av energiforbruket sitt.

2 Likes

Det som betyr noe er dollar, ikke euro. Euro og gbp er i samme situasjon.

1 Like

Jeg følger ikke alle økonomier i verden så tett dag for dag.

Min holdning er at USA styrer verden og EU er fucked med mindre det blir en mild vinter eller annet positivt skjer.,

4 Likes

image

Margin calls på statlig gjeld for pensjonsfond. Det blir ikke mer alvorlig enn det.
Bank of England mente systemet kunne kollapse hvis de ikke gjorde noe i dag.

12 Likes

Yep.

Det er det som kan få markedet til å tanke ordentlig. Når vanlige folk skal trekke ut pengene sine.

3 Likes

Jeg har hele uka sagt at folk ikke følger med hva som skjer. Alt har klikket i vinkel, og en sentralbank sier at markedet kunne kollapse uten intervention. Det er ekstreme bevegelser nå

1 Like

S&P500 ser stygg ut. Det rare er at det er “de trygge” aksjene som drar ned. De mer spekulative aksjene greier seg bedre. Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette.
Men kan være at vanlige folk er redde og trekker pengene sine ut mens de profesjonelle blir sittende ? (eller motsatt ?)

1 Like

Fond som trekker seg ut? Fondene er ikke i de mer spekulative aksjene?

3 Likes

Det er ikke sånn fond funker. Fond har en margin på cash posisjoner, og må normalt ikke justere hvis noen selger før quarter end. Nå er det quarter end, så alle justeringer som enda ikke er gjort “må”, bør skje nå. UK GILT som er en av de største pensjonssparingene har falt fra kupong på 100 til 45. Fordi LT gilt er sensitiv på renteendringer på en annen måte enn shortend. Dvs 60% tap hvis du investerte siste 2 årene. Den rejusteringen som må til er helt insane. Enorme tap, og enorm cash og margin calls, noe som kunne ha skjedd nå pga rebalansering.

Apple vil etablere seg under 150 fra i dag

Dagens mail fra Richard Duncan som spådde krakket i 2008 :

If the Fed does push interest rates up in line with its new projections, while at the same time removing hundreds of billions of dollars of Liquidity from the Financial Markets through Quantitative Tightening, as it is scheduled to do, the chances are high that something is going to break.

  • The stock market and the other risky asset classes are likely to experience another sharp leg down.

  • Home prices are also likely to begin falling, with double-digit percentage declines possible across many parts of the country.

  • In addition, the US economy is likely to experience a very hard landing.

4 Likes

De blir kvitt inflasjonen om ikke annet. Det er jo det eneste målet man har for øyet pdd.

Så får det heller være at hele verden går i dass😝

3 Likes

Så det kan fint være fond som selger nå? Fordi det er kvartalsslutt? :stuck_out_tongue:

1 Like

Går mot grønn åpning i USA

Dere snakket om aksjer, om det er risk assets eller “safety” som faller? Fond har måttet tvangsselge treasuries. Det er det boe var redd for skulle kollapse, ikke aksjemarkedet. Hadde vi sett tvangsselging i aksjemarkedet hadde man sett det annerledes. Dette er bare en annen del av markedet. Rebalanseringseffekten er interessant, kommer den nå, eller øker de ikke eksponeringen mot gjeldsmarkedet? Det har ikke kommet ut som store reaksjoner i aksjemarkedet etter min mening. Da hadde du fått en mye mer plunge reaksjon. Samme som har vært i treasury.

I dag kunne dere hatt +25% på et 0 gearet produkt som skal være det mest stabile i verden - Statsobligasjoner. Derfor skal man gå long-duration når resesjonen nærmer seg

1 Like

Si fra i forkant neste gang så hiver vi oss på :wink:

5 Likes

Pensjonspengene da. skal de være i korte eller lange renter?

Fantastisk problemstilling

Det er akkurat det jeg gjør, bare ikke her.

2 Likes