Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men @havana12 driver hovedsakelig med intradagstrading. :smiley:

1 Like

Hvor ligger du ut dette?

1 Like

En svale gjør ingen sommer men so far so good :slight_smile:

4 Likes

Jeg prøvde å advare dere. Var ingen respons på dette - alt for få som følger gjeld, treasury, creditspreads, ios, fx, fx swaps. Ser kun på enkeltaksjer.

Ekstremt close på å krasje.

“At some point this morning I was worried this was the beginning of the end,” said a senior London-based banker, adding that at one point on Wednesday morning there were no buyers of long-dated UK gilts. “It was not quite a Lehman moment. But it got close.

"But a senior executive at a large asset manager said they had contacted the BoE on Tuesday warning that it needed “to intervene in the market otherwise it will seize up” — but the bank failed to act until Wednesday. It declined to comment."

https://www.ft.com/content/756e81d1-b2a6-4580-9054-206386353c4e

5 Likes

Hva tror dere?
Tør noen å kjøpe på denne «dippen» ?

Tror begge leire er usikre, bulls har gått på en del smeller i det siste mens bears ser ting har gått litt vel langt, for fort. Mest sannsynlig setter vi opp et bearflag for videre ned, spørsmålet da blir hvor mye opp man skal før så skjer… rent teknisk gambler jeg på steady chop oppover de neste par ukene, så går jeg nok cash igjen… :roll_eyes:

3 Likes

Hva snakker du om? Jeg satt tight, jeg… :sweat_smile: :sweat_smile:

3 Likes

Har min pensjonskonto fra arbeidsgiver i Sparebank 1, og kun Sparebank 1 Aktiv Renter, laveste risiko.
Ser likevel pengene er snart ned over 2% og ser ingen mulighet og flytte pengene over i cash, noe en har mulighet til hos bla. Nordnet.

Kanskje en bør flytte over til Nordnet hvor investeringsvalget er mye større ?

Noen meninger om dette ?

3 Likes

Samme hos Nordea, men tror det er mulig å velge rentepapirer fremfor aksjer der. Ikke dumt med noe avkastning på pengene fremfor å la inflasjonen spise av verdiene?

1 Like

Åpningsestimatet til Roger bommet stort i dag. Får vi en ny legg nedover snart ?
Da tror jeg den siste optimist blir negativ

2 Likes

Stille her i dag. Feirer dere at forskjellene blir mindre for hver dag ? :partying_face:

1 Like

ALLE indekser i europa. ALLE stuper gjennom til nye lows. Fall mellom -1 og -2,5%

2 Likes

“Something will break”

2 Likes

Ufattelig mange som ikke forstår dette.

Sentralbanker gir F i om aksjene dine faller mer. Det er det de vil. De TRENGER at folk investerer i statsobligasjoner, de TRENGER at folk øker collateral i systemet. De kunne ikke brydd seg om oslo børs faller -35%, eller SPX faller -35%. Det er SNITTET i en resesjon. Fall utover det så kan vi begynne å diskutere, dvs et stort leg down til før det engang er vits å diskutere. Skjønner ikke hvorfor folk engang nevner fed, fed speak eller pivot på spx -25%, er folk rusa eller? Er psykologien så ødelagt?

At gjeldsmarkedet/statsgjeld holdt på å rase, det tolereres aldri. Det kommer alltid til å være inngripende hvis det ikke fungerer. Derfor skal man følge der. De må gjøre gjeldspapirene attraktive, ergo resesjonen må prises inn så markedet justeres.

5 Likes

Så når pensjonsfondene i USA nærmer seg stupet snur FED?

Bare å holde øynene åpne altså.

Jeg tror ikke sentralbankene gir F.
De ønsker ingen ny finanskrise eller hard landing.
Men det er vel ikke mange igjen som tror de klarer å unngå det.

Politikere ønsker å bli gjenvalgt. De ønsker ikke at boligmarkedet skal rase.
Sentralbankene er der for landenes beste og det er ikke en “katastrofe” de ønsker. De er heller ikke 100% uavhengige av politikere.
Hvis det kollapser kommer det før eller senere nye stimulanser.
Men jeg tror på videre nedgang gjennom vinteren.

3 Likes

Funky å se bevegelser til Folketrygdfondet. Minsker i ikke-oljeaksjer etterhvert som oljeaksjene vokser seg større? (Maksen er på litt over 18m, så ned ca 1,5m aksjer)

Bulls har jo rett i denne tråden nesten daglig, samtidig kryper verdien på bjørnekontoen min oppover. Jeg har fortsatt ikke helt forstått hvordan dette henger sammen :rofl:

Enda en ny dag i «bjørnefella»…

2 Likes

Får de ikke til justeringen slik at markedet selger aksjer og kjøper tresasuries er det bye bye QT innen kort tid(som UK i går) og kollapsen er her straks.

Det er ikke noe å “tro” at sentralbankene på DETTE tidspunktet ikke bryr seg om aksjer. Fordi de bryr seg om at de går NED. Det er det som kan hjelpe dem å unngå systemic riskDe vil det så collateral økes, og inflasjonen faller mye, mye raskere

Spesielt i dag som markedet må dekke opp for feds QT hvis ikke renten skal skyte til værs å knekke økonomien, noe den prøver nå med å pushe yields fordi folk selger for å finne en bullshit “likevekt”.

UST med dxy hedge er sikringen. Bare å se hvordan markedet holdt på å kollapse fordi de selger i uk og ikke kjøper treasuries. Der er hele problemet. Hele justeringen til nå har vært problemet at markedet ikke kjøper safe assets, det er helt motsatt det du “tror”.

Du må endre dynamikken. Det er jo det som er hele poenget med å få aksjemarkedet til å justere ned. Da forstår du ikke relasjonen mellom collateral, risk premia i treasuries, eller poenget med å knekke inflasjonen gjennom policy respons og ledende indikatorer som aksjemarkedet. De kan IKKE si det høyt, det sier seg selv. De sier alt indirekte. Grinder dette ned. Sier de noe direkte så stopper spending og økonomien går rett i hard landing.

image

image

401k er viktig for å si det sånn.

5 Likes

Det avhenger jo litt av hva man er i - på indeksnivå faller det jevnt og trutt, og enkelte sektorer får hardere medfart enn andre - på aksjenivå kan man fremdeles gjøre penger om man følger strømmen, ref. flyaksjer i dag. På lang sikt er jeg ikke uenig at farvannet ser mildt sagt skummelt ut, men man kan spille svingene begge veier :slight_smile:

2 Likes