Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ny begynner det å hjelpe på med blodrøde tall i statene, men jeg tror det er mer godt i vente🥳

2 Likes

Osv.

7 Likes

Hva mener du egentlig?
Tror du dette er bunnen eller har du ingen tro på at vi kjøper xx% lengre ned?
Jeg er for gammel til å skjønne hva «sit tight» og alle mulige andre fancy uttrykk betyr.
«Må ha det inn med teskje.»

1 Like

Det er et kjent uttrykk fra pensjonerte wallstreetlegenden Walter Deemer jeg ofte liker å minne meg selv på.

Man kan tolke det på den måten man vil. Men det er ganske vondt å kjøpe stor posjon nasdaq på -4% i dag? Vi er ikke i nærhten av secular low i resesjonen, men bouncer kan alltid forekomme. Nasdaq ned -20% på 1,5 måned. Eller som Helene Meisler ville sagt - “nothing like price to change sentiment”.

2 Likes

Skjønner. For min del driver jeg ikke med daghandel. Men jeg kommer nok til å kjøpe massivt etterhvert, når/hvis det har falt nok.

Mao du ser ikke på nasdaqs fall på -35%YTD som “når/hvis det har falt nok”. Det er helt fair.

2 Likes

Det hender at jeg ser spesielle hendelser som gjør at jeg tar et bett. Vi diskuterte det bl.a i sommer hvor jeg skrev jeg var bull «ut sommeren». Hvis du husker. 1ste høstdag er 1ste sept. Det var da det snudde ned. Dermed traff jeg bedre enn jeg hadde turt å håpe.

I øyeblikket ser jeg ingen slike oppsett. Derfor sitter jeg i ro. Jeg tror ikke OSE har falt nok i det lengre perspektiv. Foreløpig tenker jeg «ut vinteren», men makroindikatorer oppdaterer jeg hver gang de kommer. Så mye kan endre seg. Jeg tror til det verre.
Neste store jeg venter på er ledighet i USA 7de okt.

3 Likes

Hvorfor skal det komme en bounce akkurat her?

Skriv det hver dag så får du til slutt rett

3 Likes

Vi er ikke i nærheten av total kapitulasjon.

Men godt mulig vi får noen suckers rally på vei videre ned. Men bunnen får vi ikke før sentralbankene snur

1 Like

Denne tråden er slitsomt på grunn av én ting, og det er ikke fordi indeksene faller: men brukerne som er mest aktive er studier i dårlig kotyme.

Jeg tror faktisk bunnen kommer en stund etter at sentralbankene snur.
Når de begynner å senke igjen er det fordi de har hevet for mye og ser at økonomien strupes for hardt.

OSE -energi er nå ca 30% ned ytd

2 Likes

Monthly RSI på SNP500 i over 100 år. Dot com bubble og finanskrisen er svært sjeldne hendelser. Tror man dette blir like galt så kan man måtte vente en stund. De fleste nedgangsperiodene er ikke så dype - men går man så dypt er det en god kjøpsanledning.

2 Likes

Hvilke data bruker du?
Er det RSI14 på sluttkurs hver måned?
(Altså 14 mnd i hver verdi)

Ja det ble sånn automatisk. Du kan endre på til 12 måneder eller 24 eller noe annet du liker bedre og se omtrent samme mønsteret mtp. dybde på nedgang i sentiment.

1 Like

Har du testet ut avkastning ved å bare kjøpe «all-inn» hver gang RSI er under bunnlinja?
Og evt selge over topplinje. (Er nok ikke like smart, men man må jo ha penger for å kunne kjøpe)

Nei. Men det går det jo an å finne ut av+ det finnes verktøyer for å simulere ulike tradingstrategier og det går til og med an å sette opp aksjeroboter til å slavisk følge dem. Det er nok mye lettere å få til en god trend-following algoritme som funker med fond eller indeks enn med enkeltaksjer.

1 Like

Ja, jeg driver bare med indekser. Mye mindre støy enn enkeltselskaper. Ingen kvartalstall eller emisjoner heller.

1 Like

Ekstreme egenskaper er ofte parret med eksentrisk personlighet.

Lever godt med noen «overslag» i personligheten til enkelte. :slight_smile:

5 Likes

Spørsmålet er jo om vi er i en cyclical eller secular bearmarket. @havana12 nevnte litt lenger oppe secular.
Hvis så er tilfelle, snakker vi om det korteste secular bullmarked i forkant siden 30-tallet. Med den minste avkastningen i et secular bullmarked.

Hvis så er tilfelle, og fallet skal måle seg med tidligere fall i secular bearmarked, bør ikke bunnen komme før vi begynner å nærme oss 2500 området , som vil være ca toppen av månedlig wick på covidbunnen.

På den andre siden ser jeg likheter mellom black monday fra 87, og covid i 20. Begge kom som en voldsom bratt korreksjon i etterkant av et rally ut av en stor base. Forskjellen etter covid var at rallyet etter dippen var mye sterkere en etter black monday.

Jeg vil ikke spå på noe som helst, og setter ikke meg selv verken som bull eller bear. Men avventer og ser hva markedet finner på. Følger med på rotasjoner, relativ styrke, breath, 20, 50 og 200 dagers MA osv.

6 Likes