Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det er vel rekord stor hedge andel nå, så markedet vil vel heller trappe rolig nedover enn store utfall med CB osv.

Syntes det ser rolig ut gitt de siste dagers hendelser.

1 Like

There is currently a 98.1% chance of a global recession, according to a probability model run by Ned Davis Research.

The only other times that recession model was this high has been during severe economic downturns, most recently in 2020 and during the global financial crisis of 2008 and 2009.

“This indicates that the risk of a severe global recession is rising for some time in 2023,” economists at Ned Davis Research wrote in a report last Friday.

“Our central case is a hard landing by the end of ’23,” Druckenmiller said at CNBC’s Delivering Alpha Investor Summit in New York City Wednesday. “I will be stunned if we don’t have recession in ’23. I don’t know the timing but certainly by the end of ’23. I will not be surprised if it’s not larger than the so called average garden variety.”

And the legendary investor, who has never had a down year in the markets, fears it could be something even worse. “I don’t rule out something really bad,” he said.

Druckenmiller believes the extraordinary quantitative easing and zero interest rates over the past decade created an asset bubble.

“All those factors that cause a bull market, they’re not only stopping, they’re reversing every one of them,” Druckenmiller said. “We are in deep trouble.”

Druckenmiller once managed George Soros’ Quantum Fund and shot to fame after helping make a $10 billion bet against the British pound in 1992. He later oversaw $12 billion as president of Duquesne Capital Management before closing his firm in 2010.

“You don’t even need to talk about Black Swans to be worried here. To me, the risk reward of owning assets doesn’t make a lot of sense,” Druckenmiller said.

3 Likes

Er det noen som ikke tror det blir resesjon da?
Spørsmålet er om sentralbankene reverserer, slik BoE gjorde denne uken. Tror det sitter langt inne hos FED å reversere, spesielt etter at de tok så til de grader feil med “transitory” :laughing:

3 Likes

Det er ikke så farlig da Støre følger situasjonen nøye.

4 Likes

Det spørs hvilken del av markedet som får margin calls kanskje?

Er jo nevnt tidligere, men grunnen til at BoE snudde, er jo at hele pensjonssystemet var i ferd med å gå belly up.

Skjer dette i USA kan vel neppe No Home Jerome sitte på hendene?

2 Likes

Hva knekker først, aksjemarkedet eller inflasjonen? Jeg er ganske sikker på aksjemarkedet.

2 Likes

Jeg prøver meg på en trade her, solgt xact-bear og håper å komme inn igjen litt billigere.

5 Likes

Først og fremst litt slitsom fordi du har tre som er aktive som følger forskjellige børser og forskjellige timelines:

@holmes shorter den svenske børsen og har vært bear vel omtrent i et år. Mao begynte shortingen mens OSEBX fortsatt var bull. Det skapte mye fram og tilbake. Veksler mellom å være short og i cash, men er hovedsakelig bear.

@bamse er vanligvis i OSEBX, men er nå hovedsakelig i cash, driver med litt småtrading, men venter bare på kræsjet, har vel vært det siden nyttår-ish? Ser veldig langsiktig på det for hovedposisjonen sin.

@havana12 daytrader med horisonter på alt fra 5 minutter til noen dager. Er både short og long. Trader S&P indeksen.

Hver gang disse har en diskusjon, så blir det vanligvis et shitshow fordi ingen har samme strategi, selv om de er enige i grunnprinsippet, at børsene er på vei utfor stupet.

14 Likes

Om CPI-tallene mot formodning kommer inn bedre enn anslått blir det vel litt fart.

@Christian godt poeng, samtidig kan man ha ulik strategi uten at det nødvendiggjør :eggplant: målinger i tide og utide.

Tenk deg en aksjetråd der alle 90% er negative på tross av at aksjen er «årets vinner» - synd at det ikke er rom for en seriøs tråd der man diskuterer hvordan man kan tjene penger på bear, uten sånn kombaya nå holder vi hender og håper det snur snart

9 Likes

Er poenget ditt at det ikke er rom for en slik tråd, hva er i så fall dette? Ikke mye kombaya her. Eneste som er brysomt for oss som følger tråden med interesse er at det er :eggplant: måling cirka hver **** dag.

2 Likes

Jeg tror det kommer av at OSEBX er ned 8,2% mens f.eks. Equinor er opp 52,5% hittil i år.

Nå skal det sies at den typiske aksje her på forumet sikkert er ned 35% :stuck_out_tongue:

EDIT: jeg har forresten sett på bjørneprodukter flere ganger, men ikke helt klart å ta tak i det. Har også kjøpt olje/gass aksje som hedge, men røk bare ut på stop loss fordi jeg har liten erfaring og tilhørende liten conviction. Hadde jeg bare switchet til Reach Subsea som min største aksje i stedet for Nekkar, så hadde 2022 vært et helt greit år…

5 Likes

Jeg klarer ikke snu tankengangen helt til “bjørnetenking”, så sitter heller bare i en del cash. Bare synd det ikke var i dollar, jaja neste konjunkturnedgang kanskje om det ikke er da man skal sitte i yuan :sweat_smile:

2 Likes

Hadde det vært en bear etf uten giring (1:-1) hadde jeg kjøpt den. Girede produkter styrer jeg unna bortsett fra i helt spesielle situasjoner

3 Likes

https://twitter.com/lisaabramowicz1

Jeg må bare dele perfekt bjørnetwitter. For dere som vil ha koselesning så er det bare å åpne og lese alle postene nedover.

2 Likes

Kjøpte tilbake xact bear bittelitt dyrere dessverre, lov å prøve seg.

Kan gå begge veier såklart, men vil ikke være utenfor om «this is it»

3 Likes
2 Likes

Helt enig. Inflasjonen blir nok vanskelig å få has på, gitt verdens tilstand.

Enig i dette også. Men akkurat nå ønsker FED at markedet skal blø. De vet de havner i en dyp krise pga. dette, men det er ønskelig for nå. Jeg er usikker på om de snur. Kredibiliteten er alt ødelagt, snur de nå så vil de miste all tillit. Tror det blir mer smerte før det blir bedre men det betyr ikke at man ikke kan spille oppturene som følger nedturene :slightly_smiling_face:

Det er veldig viktig å kunne legge egoet på hylla om man holder på litt med trading, idag prøvde jeg meg på en trade der jeg solgte bear, men det gikk feil vei og det hadde vært lett da å vente med å kjøpe tilbake og gamble på at det skulle snu, man vil jo ikke gjerne “ta feil”. Men jeg svelget den kamelen og kjøpte tilbake for alle kronene på kontoen og sover nå mye bedre denne helgen med en tykk bunke xact bear andeler.

Screenshot 2022-09-30 at 21.28.26

4 Likes

Imponert hvis dere tjener på daytrading i det lange løp. (Å tjene betyr å få bedre avkastning på hele kontoen enn markedet. Hvis man hadde tjent mer på å sitte all-inn i indeksfond har man tapt på daytrading).

Min måte å slå markedet er å sitte ute i nedgangstider og gå all-inn når alt er «svarte natta». Nå er det nedgangstider.

9 Likes