Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

I Sør-Afrika går det nå mot å avslutte alle tiltak. Svært få blir alvorlig syke og tiltakene gjør mer skade enn nytte. Men Omikron er sikkert farlig altså.

4 Likes

Men ekspertene til Holmes er ikke enige. Kan umulig stemme.

4 Likes

Skulle likt å sett statistikk på hvor mange som har blitt syke av frykt maskineriet supperådet kjører sammen med media. Folk mister jo smaksløkene og får hodepine i det dem hører en syndig stakkar hoste eller nyse :grinning_face_with_smiling_eyes:

Apropos nyse

2 Likes

Det er ikke mine eksperter - men ekspertene som gir råd til verdens styresmakter om hvilke tiltak de skal ha for å være sikre på å unngå kollaps i helsevesenet

2 Likes

Lobbyistene til BP? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Er ikke uenig i argumentene hans, jeg har heller ikke lyst å ta en 3 dose, men er ikke hele greia at vi ikke har et helsevesen som kan takle stort mer enn det presset de opplever nå?

På det verste i Italia lå folk ute i feltsenger i partytelt. Er vel slike scenarier man ønsker å unngå, men jeg er enig i at man ikke trenger å hetse de som ikke har vaksinert seg. De har tatt et selvstendig valg basert på tilgjengelig info.

Jeg husker samme hysteri rundt svineinfluensa vaksinen som jeg ikke tok. Fikk høre av mange hvor idiot jeg var. Man kan være uenig i valget men man trenger ikke å kjeppjage folk ut av byen for det.

5 Likes

Jobbet hos en ganske stor arbeidsgiver på den tiden. Husker at det var vaksinering av oss ansatte i resepsjonen en av dagene. Var stort sosialt press på å gå å stille seg i køen. Uten at jeg gjorde det.

Hovedforskjellen på de to pandemiene tror jeg er den teknologiske utvikling av sosiale medier siden den gang. Covid hadde aldri i livet blitt en greie for 15 år siden.

2 Likes

Med dyr strømregning i de tusen hjem, blir det kanskje lite til overs å sette av til aksjesparing, eller man tar ut litt til julegaveshopping ?

3 Likes

Og ferdig med dippkjøp for denne runden.

Er hverken bear eller bull neste uka, men noen nyttårsraketter må det vel spekuleres i snart :slight_smile:

1 Like

Hva har du kjøpt?

Ja, her bikket førstnevnte 7k for november. Vil påstå det er langt i overkant. Den har ikke stor betydning her, men satan hvor mange familier som må slite nå om dagen!

Vedrørende markedet så er det vel ofte sånn at når vanlige folk letter seg, for å hente penger til forbruk ligger det sultne institusjonelle å akkumulerer. Det er mange svært spennende selskaper som har falt mye på lavt volum siste mnd og nå treffer int. støtte områder.

Sistnevnte gjør også indexer.

1 Like

Ekspertene våre ser de samme tallene som oss. De er derimot føre-var inntil det er 1000% sikkert. Vi andre kan nøye oss med å være 99,99% sikre på at omikron er mye mindre farlig og vil belaste helsevesenet mye mindre til tross for høyere smittsomhet.

7 Likes

Må ikke være ekspert for å tolke det bildet der. Et jævla julemirakel om det er like gode nyheter som det ser ut til å være.

1 Like

Dippkjøp for meg er store likvide selskaper hvor du “garantert” kommer deg ut på stop loss. EQNR, Aker BP, og lignende alternativer hvis jeg ikke har troa på energi / olje.

2 Likes

Det som teller for børsene er nedstengning.

" Omikronvarianten vil allerede i desember forårsake en bølge med mange syke, mange innleggelser, betydelig belastning på helsetjenesten og betydelig belastning på samfunnet, blant annet gjennom utbredt sykefravær, heter det i FHIs nyeste risikovurdering av omikronvarianten."

Det ser ut som USA ikke kommer til å stenge noe som helst. Der vil også barn med foreldre/søsken som er syke kunne gå på skolen, så lenge de er symptomfrie og tester negativt.

2 Likes

Indeksene har vært i et eneste langt rallymodus siden våren 2020. Skjønner hvor du vil, men strengt tatt er det renter og FED som teller. Og mer pandemi betyr mer stimuli enn alternativet.

2 Likes

Ja, for da hadde det nettopp ramla rimelig heftig pga nedstengning :slight_smile:

1 Like

Hvis du lurer på hvor USA (FED) står når det kommer til nedstenging, så kan man lese denne:

Det er nesten komisk hvor forskjellig USA og Norge håndterer smittetall og informasjon for denne smittebølgen.

4 Likes

Det var frykt og usikkerhet for hva COVID var for noe som krakket indeksene den gangen. Om så man skulle stenge ned igjen nå (som mange har gjort også) så ville ikke det samme skjedd.

1 Like