Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Mulig du har rett, men jeg er litt mindre skråsikker enn deg.
Nå har vi inflasjon som vi ikke hadde dengang.
Rentene må heves istedefor senkes som dengang.
Gjelda er også høyere. Hva om de må stramme inn istedenfor å øke stimulansene ?

3 Likes

Jeg tenker man kan gjøre veddemål utfra et slikt oppsett, kjøp på bear-støttelinjen, selge på bull motstandslinjen og kjøre med stop-loss. Evt shorte og gjøre det motsatte. Jeg tror vi er over i en liten konsolideringsfase nå, hovedsakelig fordi USA ikke har klart å få på plass et budsjett, som igjen gjør at ingen vet hva skattereglene for 2022 er, så det er nok endel som realiserer gevinst nå, med 2021-reglene. I tillegg, så har man nå Omikron og relativt drøye tiltak i Europa/Kina og nær null tiltak i USA.

Jeg tenker derfor S&P kan holde seg innenfor konsolideringsrammene fram til i hvert fall budsjettet er avklart i USA, så midtveis ut i januar? Covid-tiltakene i Europa tenker jeg blir evaluert på nytt etter nyttår. Da burde de ha nok egne data (ikke fra Sør-Afrika, for de blir ignorert) til å ta en ny midlertidig beslutning. Så går det nok et par uker til før de kan konkludere fullt ut. Budsjettet i USA tenker jeg er bull å få på plass, nesten samme hva utfallet er. Markedet hater usikkerhet. Hvis Omikron får et annet utfall enn at dataene fra Sør-Afrika er mer eller mindre gyldige vil jeg si er bear. Hvis de sier: her er det bare å åpne helt opp og dødeligheten er 1-siffrede prosenter av Delta, så er det bull.

Det jeg tror er bear, og vil være det en god stund framover er strømprisene. Nord Stream 2 kommer ikke på plass før tidligs 2H2022, så gassforsyningene i Europa er dårlige. Blir det i tillegg en kald vinter, så er det bear. Hvis dette skulle begynne å løsne før mars/april, så er det bull i mine øyne.

4 timers chart.

6 Likes

Det er mange usikkerheter nå :

  • Budsjett
  • Inflasjon
  • Tapering/renteheving (effektene av)
  • Omikron
  • Kina (eiendomssektoren)
  • Ukraina
  • Energimangel
  • Biden ligger an til å miste flertallet i mellomvalget. Da blir han handlingslammet.

Forskjellen fra mars 2020 er at nå er børsene dyre, da var de billige.
Nå må det strammes inn, da kunne man pøse på.

1 Like

Jeg tror ikke disse punktene har noe særlig usikkerhet

  1. Tapering/renteheving
  2. Kina (eiendomssektoren)
  3. Ukraina

Mine tanker:

  1. Tapering/renteheving fikk vi akkurat svar på hva de har tenkt å gjøre
  2. Kina er ikke en markedsøkonomi og vil ikke la eiendomssektoren fucke til ting.
  3. Russland bygger seg opp utenfor Ukraina for å få Nato til å godta diverse vilkår. Gassen til EU går fortsatt gjennom Ukraina. Nord Stream 2 åpner ikke før tidligst 2H2022.

For the unvaccinated, you’re looking at a winter of severe illness and death for yourselves, your families, and the hospitals you may soon overwhelm

Litt annen kommunikasjonsform i statene

3 Likes

Ikke noe kjære mor der nei.

Men samtidig, fra et makrosynspunkt, så må vel den linjen der være det minst interessante av hele pressekonferansen? Eller?

Hvis sykehusene faktisk blir overfylt av uvaksinerte så må de stramme inn

Bare en tanke :
Hvis Omikron sveiper over verden,- vil ikke det si at sjansene for mutasjoner er enda større enn før ?

2 Likes

Like stor sjangs for mutasjoner i covid19 som i andre coronavirus vil jeg anta, altså vanlig forkjølelse.

Lite vanlig at virus muterer seg farligere over tid.

Det er konstant høy sjanse for mutasjoner, og det vil det være i årevis.

Om de blir farlige eller ikke får tiden vise.

1 Like

Influensa, som var sykdommen vi hadde fram til 2019, muterte hvert år og hele tiden.

Var aldri noen big deal det.

Prøver du å si at det er vanlig at virus muterer seg sterkere?

Eller kverulerer du bare med ett av unntakene som bekrefter regelen?:cowboy_hat_face:

1 Like

Et veldig dødlig virus vil ha lavere spredning en ett med lav dødlighet, da man vil dø før man rekker å smitte andre. Dette viruset vil kanskje da naturlig nok bli mindre dødlig men mer smittsomt, da hele formålet til viruset er å reprodusere seg mest mulig. Enklere å gjøre det om man har flere verter å spille på og helst på en måte slik at verten ikke merket at man er infisert.

3 Likes

Prøver bare å påpeke at usikkerheten er større enn manges skråsikkerhet, og det i en situasjon der børsene er rekorddyre.

2 Likes

Om et virus blir farligere eller ikke har utelukkende med seleksjonspress å gjøre. Med covid har folk vært smittsomme før de har fått symptomer og lenge før de har blitt svært syke eller dødd. Dermed har det ikke vært noe seleksjonspress for at viruset skulle mutere i mindre farlig retning. Både Alpha og Delta var mer smittsomme enn det opprinnelige viruset og farligere.

Omikron er sannsynligvis mer smittsomt og noe mindre farlig, selv om det gjenstår å få sikkerhet rundt dette.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-03619-8

The assertion that viruses evolve to become milder “is a bit of a myth”, says Rambaut. “The reality is far more complex.”

6 Likes

De store selskapene er rekorddyre, de mindre er derimot relativt billige.

7 Likes

Her diskuterer vi først og fremst shorting av indekser der disse store dyre selskapene har høy vekting.

4 Likes

Beklager nyansen.

3 Likes

Jeg har vært bear småaksjer i månedsvis, og er det fortsatt. Når jeg sier jeg ikke er bull eller bear så handler ikke det om small cap men om indeks og de største selskapene.

Jeg er med på laget som ser en stadig minskende samling av store likvide selskaper som absorberer penger som dyttes inn i markedet, og stadig større andel av resten av aksjemarkedet som står stille eller korrigerer kraftig.

4 Likes