Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hvis indeksene korrigerer ned så tror jeg også “billig” small cap dras med ned i dragsuget.

3 Likes

Alt skal selvfølgelig ned ned hvis det korrigerer. Men hva tenker dere om at tilnærmet all likviditet tilfaller et lite knippe giganter? Er det en trend som bare vil fortsette? Er tiden der markedet “fant” kvalitet blant mindre selskaper over? Ikke vet jeg.

1 Like

Jeg tror trenden fortsetter til inflasjonen kommer under kontroll. Styggmye penger dyttes inn i aksjemarked / indeks / bolig / andre eiendeler som en hedge mot inflasjon, ikke fordi man har troa på at prisingen er forsvart av det fundamentale.

Når inflasjonen kommer under kontroll så er det på tide med seriøse gode fundamentale analyser og å spre risikoen igjen.

Hvem klarer å spå hvordan inflasjonen slår ut for alt av small cap? Ikke jeg i hvert fall.

5 Likes

Interessant artikkel. Veldig bearish :stuck_out_tongue:

– All energiintensiv industriproduksjon i Europa er i knestående, sier Helge André Martinsen, som tror det kan skape mange ringvirkninger.

– Når du stenger ned gjødselproduksjon kan du sitte med dårlige avlinger to år frem i tid. Så får du inflatoriske effekter på matvarepriser, for eksempel, sier han.

-Hvis det blir en kald vinter kan man i verste fall tegne scenarioer hvor man får blackouts i Europa.

4 Likes

Inflasjon har vel aldrig kunne blitt løst bare av seg selv. Hvorfor oppstod inflasjon i første omgang må vi vel spør da. Hvis helikopter penger og 100 fri flyt fra 120 Billion dollar ikke har noe med dette og gjøre så vet ikke jeg. At vi ser 6.7% inflasjon (som egentlig er 10% tatt med bolig) betyr jo at de aller aller fleste får mye mindre og rutte med. Da må lønninger opp for og kunne holde på kjøpekraft, da stiger prisene enda mer, og Energi er minst opp 50% i år (og vil det snu ? vil olje gå ned til 50 dollar, jeg tror heller vi ser 100dollar) råvarer er ikke mye bedre men snitt opp på 20% ca.

At noe skyldes leverings problemer osv ja, men når de først har steget vet vi jo at det er vanskelig og komme ned igjen. USA gjør ingne ting akkuratt nå, faktisk så fortsetter de og hive Bensin på bålet. Men aksjemarkedet er jo 6mnd frem i tid så det jeg tror vi ser nå er at markedet inser at det er for sent og FED må kommer med mye kraftigere tiltak innen 1-2mnd hvis ikke vil inflasjonen løpe løpsk. (tenk prisøningen i Jan forde alle har trodd det var forbigående)

Jeg tror vi er på topp med mulig lite rally før jul men en klar trend om at vi er på vei ned over.
Er ikke noe teknisk Guru men side 8.nov har vel børs gått ganske sidelengs i USA S&P 500 (ca samme med Nasdaq) Ser og volumene på røde dager er høyere en grønne dager. (Dere tekniske Gurer rister vel bare på hodet nå…)

Energi vektet 24/30 for inflasjonen i f.eks. Spania. Energiprisene i Europa påvirkes av den dyreste energien å produsere, for tiden er det gass. Artikkelen over skriver hvorfor gassprisene er så høye nå, og det har ikke med pengetrykking å gjøre.

Delvis er problemet nedstengig av atomkraftverk, kullkraftverk osv, delvis er problemet at Russland benytter anledningen til å fucke det litt til for Europa. Nord Stream 2 som er en ledning som går fra Russland til Tyskland (i stedet for å sende via Ukraina) er jo på pause pga det politiske maktspillet mellom Russland og Nato.

Det er hovesaklig EU problem ikke USA.
I USA er alle prisene opp men ikke slik som Gas EU som skyldes energi mangel.

Men det jeg mener er at Inflasjon ikke forsvinner så lett, og Uten økt rente eller slutte med QE blir det bare verre og verre. Som nevt her folk må låne mer og mer penger for og tjene mer og mer.
(USA har jo alltid den holdningen med COVID og nå, ingen tiltak skal du bare la folk gå på resturant og bli smittet)

Covid uten tiltak:
Eksempel en kokk som lager mat skal han få gå på jobb når han er smittet ?
Vil du gå på resturant hvis du viste du ville få covid?
UK har joresturanter mistet bookingne forde folk ikke tørr og gå ut og spise, så da stenger jo ting ned av seg selv på en måte.

Å elektrifisere sokkelen er fullstendig galskap i mitt hode.
Like dumt som å eksportere kraft når vannmagasinene er nesten tomme.
Er det bare idioter og kjeltringer på Stortinget ?

11 Likes

Nei, det er også godtroende idealister. Som er noe helt annet enn populistiske idioter.

7 Likes

Her snakker vi kortreist strøm :joy::joy:

Det er galskap satt i system, er det ingen som skjønner at det er et fett om gassen brennes i Tyskland eller på norsk sokkel ?

4 Likes

Hva mener du? Det klart viktigste er hvilket land sitt co2 regnskap det kommer på.

4 Likes

Idealistene er for dumme til å være kjeltringer. Dvs. noen er jo kjeltringer også.

Det er dem som ender opp i diverse PR-byrå og lobbystillinger etter at de har sittet på tinget.

2 Likes

Hadde det vært overskudd på “grønn” strøm i Europa, så hadde det gitt mening, men det kommer neppe i balanse før plattformene legges ned. Så, i praksis, idioti.

4 Likes

Bra sagt: “return-free risk” :joy:

2 Likes

Her var det veldig mye god informasjon:

1 Like
1 Like

– Men vi kan sammenligne den sørafrikanske befolkningen med den sørafrikanske befolkningen. Hvis de ikke får mange flere døde medøkt smitte med omikron, enn de hadde med delta, kan man tenkte at det litt mindre farlig, sier hun.

Det har jo blitt postet her. Antallet dødsfall har såvidt rikket på seg gjennom hele Omikron bølgen.

1 Like

Hva tenker du om at en variant som er mer smittsom for de som allerede har beskyttelse fra tidligere gjennomgått infeksjon eller er vaksinert kan fremstå mildere på statistikken over alvorlig sykdom enn en som bare / hovedsakelig smitter de uten noen beskyttelse (som da utgjør en større andel av de smittede)?

Alle har jo ikke beskyttelse, så hvis alle får det, så burde dødsfall øke? Hvis det ikke gjør det virker det ikke så farlig?

For meg kommer dette i kategorien neglisjerbart. Skulle ikke tro vi var midt i et utbrudd.

Vi har ikke naturlig immunitet i Norge, men svært god vaksinedekning, så tenker utviklingen ikke burde bli så mye verre.

1 Like