Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Høres ut som en fallitterklæring for vaksinene som ikke fungerer 100% som tiltenkt siden man likevel blir smittet. Fullvaksinert hjelper kun mot «alvorlig sykdom og død».
Selv mildere symptomer vil være nok til å trigge jallatiltak i mange land, og fullvaksinert (2 stikk) er nå ikke tilstrekkelig i feks Østerrike.
«Gode» Covid-nyheter er ikke godt nok

Det er vel snakk om at nær sagt alle i SA har gjennomgått covid?

Nå tror jeg ikke børsene prises etter utviklingen i Norge, men Intensivavdelingene er jo allerede presset på kapasitet - får vi influensa + delta + omikron samtidig kan det evt bli kritisk. Tiltakene ser ut til å fungere spesielt bra mot influensa så det alene vil hjelpe en del.

1 Like

Jeg så noe estimering på 80%. Resten burde jo ha blitt smittet nå? Og da burde man sett en økning i dødsfall, men det har vi jo ikke sett.

Sånn da tar vi Covid prat i covid tråden for innsidere. Fått flere klager på at bjørnetråden blir litt covidfylt.

1 Like

Betyr det at vi som ikke er innsidere, ikke får diskutere verdens viktigste hendelse?

1 Like

Alle vedder på at korthuset ikke kollapser før jule og nyttårsrally er overstått (Nasdaq toppet som kjent først 14. Jan 2000). Kan gå bra, kan også gå mindre bra.

1 Like

Ikke bare konsumenter som rammes av høye strømpriser

Hvem skulle tro at strømmen ble dyrere etter vi la kabler til utlandet og ble med i strømpoolen til resten av EU? Politiske valg som dette er så gjennomgripende provoserende. Tiden hvor nordmenn eide strømmen (som vi har mer enn nok av) og betalte deretter er over. Og diskusjonen skjer selvfølgelig etter det er for sent.

13 Likes

Se “politisk kvarter” på NRK i dag. Venstre mot SP.
Venstre juger om at ACER overhode ikke påvirker strømprisene vi ser nå.
SP juger ved å nekte for at de var med på beslutningen om å bygge eksportkablene.
Er det rart det blir politikerforakt ?

Dyr strøm, dyrt drivstoff, økte renter. Det koster for husholdningene.
Ryker boligmarkedet så ryker børsene.

9 Likes

Som vanlig, krystallklart fra Spetalen.

https://m.facebook.com/groups/385694582109449/posts/885866495425586/

5 Likes

Enda mer urovekkende fra Kina: Nye giganter i eiendomsmarkedet står for fall: Fra Finansavisen:

Evergrandes aksjekurs dalte mandag til en ny bunn og er nå ned med 90 prosent siden nyttår. Eiendomsgigantens problemer har dessuten smittet over på boligmarkedet generelt og på langt mer solide aktører. Nå klarer heller ikke Shimao Group, som inntil nylig ble regnet som «investment grade» og har 100 milliarder dollar i gjeld, i stand til å betjene sine lån, S&P har nedgradert selskapets obligasjoner til «junk», og aksjekursen stupte nesten 9 prosent mandag. En tredje entreprenør, Kaisa Group, fikk et kursfall på over 14 prosent.

4 Likes

Legg så på geopolitisk spenninger som øker.

Hva som skjer vet ingen. Men boomer rocks får kanskje et nytt liv

1 Like
3 Likes

Spettet får faen meg får sagt det :+1:
Gjeng med hodeløse hauns som sitter på makta… Spettet 4 president :crossed_fingers:

3 Likes

Litt annet perspektiv og vinkling enn det jeg har hatt, men overbevisende fremlagt. Tror kanskje det blir noen lange amerikanske obligasjoner på meg her.

Bra film med Harry Dent. Enig i at det er bedre å gå glipp av de siste %-ene enn å bli med ned.
Men, han kunne sagt det samme for et par mnd siden. Det er vanskelig å time når det skjer.
Harry mener det skjer nå. Det er mulig men det kan holde ut vinteren.
Jeg tror oppsiden fra i dag og 1 år fremover er max 10%. Nedsiden er 70% :slight_smile:

1 Like

Bøkene denne spåmannen har skrevet så langt.

Men han har jo gjort det bedre enn markedet da, selvfølgelig. Da legger han sikkert til boksalg og konferanser

:alarm_clock::repeat_one:

7 Likes

For en track record! Verdt å høre på. To ganger i døgnet har han sikkert rett. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Edit

Litt morsomt med rasjonering av pommes-frites. Viser jo bare at frakt fortsett ikke er en lett øvelse.

Selv om man ikke er 100% enig kan man plukke noen gullkorn fra forskjellige kilder. Intervjuet var absolutt verdt min tid så kan anbefale det om andre ikke har sett det. Han hadde en litt annen take enn det vanlige gold bugs / perma bear synet.

1 Like

54% krasj og en situasjon hvor markedet ikke henter seg inn igjen. Hvor usannsynlig er ikke det.

Krasj på ett eller annet tidspunkt ja, men at markedet ikke henter seg inn igjen er jo fullstendig usannsynlig.

Noe lavere enn SP ned til 2,7k / OSE 660 tviler jeg på.