Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ikke henter seg helt inn igjen var slik jeg tolket det, ikke at den ikke stiger en god del igjen derfra

Se hva som poppet opp som tilfeldig? skjermsparer i dag :joy:

4 Likes

Hun sitter å lurer på om det bare er å hoppe, lei av alle crack spådommene som feiler

1 Like

Ikke helt likt, men heller ikke helt ulikt

3 Likes

«Nesten», er det samme som ikke .

Synest du faktisk at chartet ser så veldig bearish ut eller bare ønsker du ?

Slik jeg leser chartet, er det en fin konsolidering med klart definerte bull/bear triggere. Bedre får man det nærmest ikke, og ikke noe mer man trenger foruten tid.

5 Likes

Synes det ser ut som en mulig toppformasjon, men kan så klart også være en konsolidering før videre oppgang. Tror vi er i sluttfasen av bullmarkedet, men så klart vanskelig å «calle» toppen. 2000 var vel også bull frem til brudd ned? Men det var mange prosenter ned fra ATH

Ser den. Men det er en nærmest umulig oppgave å calle toppen.
Jeg har studert såkalte topp formasjoner.

Hva skiller en topp formasjon etterfulgt av en 5-10% korreksjon fra en topp formasjon etterfulgt av krasj og start på bear marked.

Det jeg har kommet fram til er at de er like. En initiell formasjon brytes. Eneste forskjellen er at for sistnevnte fortsetter fallet, med brudd ned fra nye formasjoner.

En ser ofte HS, DT men det er ikke reint sjelden helt åpenbare HS og DT ligger i chartet, men index korrigerer bare og fortsetter oppover.
Samme for brudd på glidende snitt, dype under cut på 200 for så å dra til med et rally.

I enkelt aksjer er det noe enklere enn for index som i dette tilfellet. I aksjer ser man ofte et buying climax. Det ser man oftest ikke i index.

8 Likes

Har du noen observasjoner jeg kanskje har oversett eller tatt for lett på?

Ville aldri satse alt på bear, men har noe bear, mye cash (sparekonto, hedgefond, Usd long bonds), en del PM, noe aksjer, mye i egen bolig. Noen svingninger vil utligne hverandre, men forhåpentligvis en ok totalsum. Så kommer det andre tider der jeg har en annen risikoprofil.

God jul forresten!

3 Likes

Spekulasjonsvilligheten er utrolig stor, mye drevet av pavlovs innlæring ( Ivan Pavlov – Store norske leksikon ), der alle har lært seg at man premieres for å ta risiko. Tror ikke resultatet blir veldig bra til slutt og at vi er i slutten av denne lange euforiske perioden drevet av sentralbankenes pengepolitikk.

2 Likes

Smart! Tror det blir trangt ut døren når det rakner neste gang og som alltid etterfulgt av eksplosjoner opp i enkeltaksjer.

Mor og barn løper ærender for :santa: far drikker/koser seg gløgg med denne og pinnekjøtt på damping :ok_hand:

God Jul Holmes! :santa:

2 Likes

Jeg tror ikke det store krakket (resesjon) kommer ennå. Ikke så lenge ledende indikatorer fortsatt viser oppgang. Men en korreksjon er på overtid.

God Jul :slight_smile:

3 Likes

Så du venter til man enten før en bear eller bull trigger før du konkluderer? Høres lurt ut, også kan man vel trade formasjonenen inntil den blir brutt. Tror det er lurt når det kommer til makro. Er jo utrolig vanskelig å spå.

Jeg tenker i hvert fall at sentralbankene vil ha tatt innover seg tidligere justeringer de har gjort og prøve å unngå en skikkelig “bust”. Da har de jo feilet.

2 Likes

Er man rimelig sikker på at toppen er her eller veldig nærme ville jeg nok kjørt en vri på holms over. Jeg tenker på at man ofrer noen prosenter til oppsiden og ikke står i fare for å bli fanget i et landslide hvor det meste gap’er ned og helvete braker løst :sweat_smile:

5 Likes
3 Likes

Først var det 2H20, så var det 1Q 21, 2Q 21, 3Q 21 og til slutt skulle det smelle i 4Q 21. Nå sier ekspertene 1Q 22…

Skal vi gjette på at en ny ekspert sier 2Q22 når vi nærmer oss slutten av mars?

Det pleier å bli urolig når USA får første renteheving.
Korreksjon i mars/apr ?
Vi kan ikke utelukke oppgang i 22 hvis pandemien tar slutt.

En hver får ta sine veddemål, men også i år var det vinneroppskriften «sitt long, unngå timing» som stakk av gårde med seieren.

3 Likes

Korrekt. Flott observasjon :stuck_out_tongue: Hva blir fasit for 2022?

2 Likes

Er ikke en observasjon når man for 12 mnd siden annonserte hvorfor man var bull til året vi skulle gå inn i. Tror du er rimelig fersk på denne tråden hvis du ikke har fått med deg synet mitt gjennom 2021. Det endret seg ikke fordi vi fikk noen små korreksjoner underveis, jeg trodde på +20 % for året.

3 Likes