Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ok,bra jobbet! Hva spår du får neste år da? Du glemte å svare på det eneste spørsmålet :wink:

2 Likes

Er vi heldige er vi 12 - 15 % opp, men tipper et sted mellom + 4 til 8 %.

Min gjetning er dog null verdt, som alle andres, derfor er jeg alltid long, godt backet av statistikken skal man skape best verdier over tid.

3 Likes

Hvordan går det med bjørnene her og bear x3 posisjonen :money_with_wings:

Ligger ann til ny ath og sterkt brudd opp fra base i s&p. Tynt romjul volum riktig nok.

1 Like

Se på krypto, har vært en seig, sideveis desember. Selv volatilitet ned hadde vært mer positivt tror jeg. Tenker dette er et tegn på at den euforiske spekulasjonen er i ferd med å dabbe kraftig av.

1 Like

Det eneste jeg kan komme med er at det inn i 2022 er vanskelig å velge noe å investere i. I 2020-2021 har man nesten kunne tjent gode penger på aksjemarkedet i blinde. Tipper det kommer en tydelig dreining mot value ila Q1. Bolig er vell det eneste som føles ok trygt, bortsett fra leiligheter i Oslo sentrum. Problemet er at alternativet blir å la inflasjon spise opp pengene på sparekonto. Kommer det et eller annet ytre sjokk i 2022 så vil nok det sende markedet ned 10-15% og vi vil få en buying opportunity. Jeg holder dog noen kort i Pareto Bank og Telenor i disse tider da jeg tror de representerer to sektrorer som vil outperforme et marked med høy inflasjon og økte renter. Krypto kan brenne i h*******, her vil realiteten komme frem en dag, men blockchain er uansett en bra teknologi for fremtiden (i riktige hender!).

3 Likes

Denne var ny.

1 Like

Ordlyden av en knust BMW M3 drøm.
All in Yolo

20211228_180027

:sweat_smile:

7 Likes

Ye, har vært litt inne i krypto nå, men fyfaen så mye dritt det er der. Og alle de “gode” prosjektene er overpriset deluxe, så jeg vurderer sterkt å ta ut det jeg har og kjøpe aksjer med de pengene.

2 Likes

Tidenes kjøpsmulighet! :upside_down_face:

1 Like

Hvordan ser grafen ut hvis du deler på m2? :upside_down_face:

Burde sette ting i perspektiv. Log chart.

1 Like

900 dager og 400% igjen til toppen (vs 2020 krakket) ? :sunglasses:

4 Likes

Hva driver børsene? Tech sektoren… Hvordan er ståda der?

45 % av av de var IKKE profitable siste 12 mnd. This is fine :sweat_smile:

Sektoren høyere PE enn i 2000 :ok_hand:

This :point_down:

4 Likes

a6fd86365a928b0707113ed8112800b0

Jeg vet ikke hva framtiden bringer, men mange små selskaper bryter ut ann mass, så lenge man kjøper i trend retning og har SL i en eller annen form er det bare å ri oksen til den stuper, eneste jeg har klart å konkludere på. Å kjempe mot markedet blir man ikke rik av. Selv i et dårlig index klima, er det enkeltaksjer som outperformer.

1 Like

image

De største selskapene driver børsen. Og da er spørsmålet: skal de også korrigere, eller skal andre selskaper nå “ta igjen” de store ?

Jeg syntes det blir litt feil å snakke om prosenter av selskaper på SPX osv … de fleste selskapene har nesten ingen vekting i indeks.

4 Likes

Helt enig, men er greit å påpeke hvor vannvittig dette markedet er. Blir ikke overrasket om markedet korrigerer 20-30% ned eller at det rykker brutalt til oppsiden også

1 Like

Ja, det er ville tider, nærmest alt stiger utenom lønninger. Har vært null oppgjør i en årrekke, blir ikke akkurat bedre med inflasjonen nå.

3 Likes

[

Varsko om «katastrofe»

](Børsenstudio - Varsko om «katastrofe»)

4 timer siden - 08:56

Jesper Nordahl Finsveen

Økonomer roper varsko om briters husholdningsøkonomi i 2022. For mange kan det regelrett bli en «katastrofe», skriver den britiske avisa Independent.

En rekke faktorer spiller på lag mot britenes husholdsningsøkonomi.

Energiprisene er nå, i Storbritannia som i Norge, svært høye. Denne ekstrakostnaden kommer på toppen av nedgang i britenes reallønn.

Britiske økonomer anslår seks prosent inflasjon i 2022. Så høy har ikke inflasjonen vært i Storbritannia på tre tiår.

I kombinasjon med høye energipriser vil dette spise opp nær sagt alt av lønnsvekst. Kjøpekraften vil da i beste fall stagnere.

På toppen av dette har den britiske regjeringen varslet en rekke skatteøkninger.

I sum anslår økonomene at en britisk husholdning vil få 1200 pund mindre å rutte med i 2022, sammenliknet med 2021. I norske kroner utgjør det om lag 14 200.

2 Likes

Kommer vel en støttepakke eller 2…

1 Like