Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Godt nytt år bjørner! (hvis det er noen igjen)

6 Likes

Når siste bjørnen gir opp, då… :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tipper på rally de 2 første ukene dette året, så tidenes kræsj senere.

Ikke alle fond som steg i 2021 - utbytte? Ja gjennom salg av aksjer i fondet :roll_eyes:

2 Likes

Har dere sett ut noen shortkandidater?
Selv er jeg short på Aker Carbon, uten stort hell foreløpig.

2 Likes

Noen som etterspurte bjørnene? We’re back!

Forsiden av TheGuardian:

“I fear that Putin is very likely to invade. I still frankly don’t understand the full motivation for why now he’s doing this, but he certainly appears intent on it unless we can persuade him otherwise."

Er en sort svane som ingen engang tør å tenke konsekvenser av.

Denne artikkelen fungerer som skremselspropoganda også, mange andre artikler som sier at Russland ikke er i nærheten av å kunne håndtere det presset som kommer om man skulle gjennomføre. Men de har fortsatt 100.000 soldater på grensa

Sri Lanka øker sannsynlighetene for konkurs, ønsker nå å betale Iran deler av olje-gjelden sin med te:

Central Bank Governor Ajith Nivard Cabraal made public assurances that Sri Lanka could pay off its debts “seamlessly” but Wijewardena said the country was at substantial risk of defaulting on its repayments, which would have catastrophic economic consequences.

USA nærmer seg forrige peak i sykehusinnleggelser, selv om de er langt unna å blir truffet av den største bølgen som har truffet England og Danmark. Når bølgen treffer USA(ettersom de gir generelt mer f og har lavere vaksinasjonsgrad) kommer det til å bli en gigabølge rett og slett pga svakere vaksinasjonsgrad og fornektelser.

Per dag legges det inn ca 370 barn under 17 år pga mangel på vaksinering for barn, 66% økning på en uke. ja greit, folk dør ikke- men om barnet ditt hadde ligget på sykehus hadde du ikke sagt “slapp av, du dør ikke”.

Da er det greit å minne seg på at USA har 62% fullvaksinert samfunn, mens feks Danmark har 78%., England har 71%. Når bølgen treffer USA for fullt innen 1-2 uker så kan det bli ekstremt press på helsesektoren som allerede sliter. Dødsratene er ikke så høye, men systemet blir under så mye press at folk sykemelder seg, blir nedbrutt osv.




1 Like

two-thirds had underlying conditions that put them at risk — either chronic lung disease or, more commonly, obesity.

image

4 Likes

Only in America :joy:

De håndterer det greit som det står og alvorlighetsgraden er ikke veldig stor, men spørsmål er hva man vurderer å gjøre om 2 uker, eller om man bare lar det forsette. Det er hvertfall lite priset inn og mtp hvor hardt presset usa er på arbeidsmarkedet og inflasjonsdrevet flaskehalser så hjelper ikke en bølge til. Vanskelig å kvitte seg med inflasjon uten å stramme til. Spesielt deltakelsen i arbeidsmarkedet som jeg følger mye på, folk forsvinner. Produktiviteten svekkes også

Ikke akkurat mange barn som blir lagt inn? Faktisk vil jeg si nesten ingen.

Anekdotisk. Hadde akkurat delta i hus. 8 åringen hostet av og til, 4 åringen var ikke merkbart syk og hun minste på 2 år ble ikke smittet. Sistnevnte hadde tilsammen ti dager med eksponering pga ny smitte.

2 Likes

Først og fremst bra at det har gått fint med dere! :slight_smile:

Enten så er det en stoor fake news artikkel, eller så er det stor sprik mellom hva folk sitter på av faktisk data. Virka legit da jeg leste artikkelen med tall, helsepersonell, epidemiologer osv.

2 Likes

Det er mye piss fra media.

Det beste du kan gjøre er å lukke avisa. Og finne de offisielle statistikkene og grave litt i tallene.
Du vil bli overrasket.

6 Likes

Jeg vet da søren. Tallene stemmer ikke med de herfra. COVID-19 Hospitalizations

Annen målemetode? Prosenten var på rundt tre for barn. Det kan vel stemme. Hvis du ser i sør Afrika, der har ikke vært rapportert om massedød der og de har mye ungdom. Det er nok verre å få rs virus eller influensa. Masse sykehusinnleggelser for rs i høst.

1 Like

Jeg gjør begge deler skal du se, men det virker helt merkelig og skulle rapportere på den måten. Jeg ville stolt mer på la oss si dagbladets gjennomgang hvis de hadde forsidemateriale om barn på sykehus i Norge, enn jeg ville på en “offisiell” data innsamler som drives av hvem(?)

@Christian

Det kan umulig stemme at 40 barn per uke fra den siden, det meldes jo fra samme artikkel at kun i NY har det vært økning til 100 barn per uke. Er snart 100.000 smittede i NY per dag(85.000 igår) så er ikke urimelig å anta heller basert på sykehusinnleggelse rate så er det en del barn dessverre også

The network represents approximately 10% of US population (~32 million people).

Så ja

Data ifra UK (London) viste at ca 50% av dem som ble lagt inn med Omikronsmitte, ble ikke lagt inn pga. Omikron men av andre ting.

Pga. den store smittespredningen vil dette slå ut på statistikker. Da “alle” blir smittet.

Men til tross for økende smitte, og antall innlagte med Omikron, er det ingen økning i personer på ventilatorer.

Siste forskning fra Sør-Afrika viser også at hvis man blir smittet av Omikron, som er mildere en Delta, vil dette generere kryssimunitet mot Delta. Men publikasjonen er nettopp gjort tilgjengelig og er under peer review. Dette er meget gode nyheter. Da tidligere smitte og vaksinering har effekt mot alvorlige symptomer fra Omikron, selv om den smitter. Da den også er mer smittsom en Delta vil den “presse” Delta til side, samtidig som den gir kryssimunitet.

Dagbladet :joy: :joy: :joy: Kunne like godt lest Donald Duck. Den blekka der har hatt font størresle 200 og svart, hvitt, gult og rødt som favorittverktøy siden dette startet.

Da er VG milevis foran, da de har data hentet fra FHI sine egen statistikker. Og man slepper sensasjonsoverskrifter på hver bidige lille covid sak.

Ellers har man de offisielle siden til UK Health og “our world in numbers” som henter tallene sine fra hvert lands offisielle databaser. Du får det ikke mer offisielt en det. Dagbladet er den siste plassen jeg ville funnet info om tingenes faktiske tilstand.

2 Likes

:dart:Folk er desverre for dum og lat til å tenke selv. Lettere å lese overskriftene i Dagbladet, som sammen med et par andre tabloider burde blitt stengt ned for lengst. Serverer frykt og elendig journalistikk, jeg vil si piss. Fra ende til annen.

De som ikke klarer å tenke selv går rundt i frykt som smitter over på barna. Det er oppskriften på en utvikling av dårlig psykisk helse.

Men det skjønner ikke de folkevalgte.

1 Like

Hva mener du og så? Poenget mitt står svart på hvitt hva jeg mener, at jeg tviler sterkt på at de største mediehusene drar opp sykehustall med en pekefinger i været. Kun det, msm diskusjon på generell basis er jeg på lik bølgelengde som resten her inne, så skjønner ikke helt hva man diskuterer. Mediene har så negativt fokus om dagen at de passer seg. hadde blitt overrasket om vg hadde levert feiltall gang på gang med covid innleggelser for eksempel(kan forekomme), med tall fra sykehusene i oslo uten å bli catcha på det. Skulle likt og sett vg skrive “50 barn i uka inn på ullevål” med intervju fra de som jobber der, uten at det var sant.