Jeg skjønte det, men jeg ser ikke på obligasjonsmarkedet fordi jeg skal investere i det? så små som vi er(hvertfall jeg) så blir det å kjøre inflasjonsplay hvis du skal være naken i markedet, eller call/puts. Bjørnetråden anser jeg mer som en makrotråd med bear muligheter. Og markedet går mot bearmarked, enten folk ønsker å akseptere det eller ikke. Det er allerede gjort policy mistakes, så spørsmålet er om de får til å hente seg inn uten å havne i resesjon direkte.
Men det utrolige med dette er jo at Fed har en limit på seg, fordi de går konkurs om de lar rentene løpe. Og nå trenger de ikke gjøre noe annet enn å tapere og sette opp renten 3 ganger så nærmer man seg. Det er en likevekt mellom interest rates og feds evne til å betale ned gjelden sin som gjør at man må cappe systemet. Og derfor reagerer ikke markedet ned i dag, fordi de tror fed skal åpne kranene igjen eller finne nye løsninger som feks reverse repo osv . Men det øker bare velstandsgapet i samfunnet, og er det noe USA ikke trenger som stormakt så er det å bli ytterligere splittet. Så det er mange som mener at det aldri kan gå, fordi gjelden er for stor, slik at enten så vil fed la inflasjonen senke gjelden eller ende med en slags devaluering av usd, for det er nærmest ikke mulig for dem å håndtere det som er realiteten nå dersom inflasjon blir et problem, noe det kan bli. Og det går mye over i et politisk spill, men ja da blir det evig mye å skrive. Poenget er at Fed kan komme i en posisjon nå som setter de ut av spill, eller så vil det bli opptøyer og katastrofe innlands. USA er allerede splittet i troen på sin egen valuta og myndigheter, så hvis de ikke får kontroll på inflasjonen eller får dratt av litt fra balansen vil man ende i kanskje den største krisen noensinne. For det er faktisk så alvorlig, og tallene ligger rett foran oss, men det er så vanskelig å skjønne det fordi det er uvirkelig å tenke på.
https://www.ft.com/content/71de0f7c-a643-4d65-bbaf-ce561e735489
" US government bonds knocked in 2022 debut"
…“in a bearish start to 2022 that follows the worst year for the global bond market in more than two decades”.
Det er store nok bevegelser til å røre markedet det her, men investorer tar lite som risiko lengre.
Men utrolig nok så stoppet ikke fed all tilbakekjøp umiddelbart tilbake i november, så de kommer fortsatt til å holde yielden nede til mars så godt det lar seg kjøpe, mener januar ender på 60 milliarder dollar, februar 30, også mars 0-15 milliarder