Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Nja, ikke helt korrekt Christian .

Poenget er at bonds med 7 års løpetid mister 7 % av sin verdi hvis lange renter stiger med 1 %. Så faktisk er avkastningen negativ med -6 % for slike bonds, i alle fall i det korte bildet.

For hvert prosentpoeng risikofri rente løfter seg, dess mindre attraktivt blir det å eie gamle renter med risiko :wink:

1 Like

Jeg skjønte det, men jeg ser ikke på obligasjonsmarkedet fordi jeg skal investere i det? så små som vi er(hvertfall jeg) så blir det å kjøre inflasjonsplay hvis du skal være naken i markedet, eller call/puts. Bjørnetråden anser jeg mer som en makrotråd med bear muligheter. Og markedet går mot bearmarked, enten folk ønsker å akseptere det eller ikke. Det er allerede gjort policy mistakes, så spørsmålet er om de får til å hente seg inn uten å havne i resesjon direkte.

Men det utrolige med dette er jo at Fed har en limit på seg, fordi de går konkurs om de lar rentene løpe. Og nå trenger de ikke gjøre noe annet enn å tapere og sette opp renten 3 ganger så nærmer man seg. Det er en likevekt mellom interest rates og feds evne til å betale ned gjelden sin som gjør at man må cappe systemet. Og derfor reagerer ikke markedet ned i dag, fordi de tror fed skal åpne kranene igjen eller finne nye løsninger som feks reverse repo osv . Men det øker bare velstandsgapet i samfunnet, og er det noe USA ikke trenger som stormakt så er det å bli ytterligere splittet. Så det er mange som mener at det aldri kan gå, fordi gjelden er for stor, slik at enten så vil fed la inflasjonen senke gjelden eller ende med en slags devaluering av usd, for det er nærmest ikke mulig for dem å håndtere det som er realiteten nå dersom inflasjon blir et problem, noe det kan bli. Og det går mye over i et politisk spill, men ja da blir det evig mye å skrive. Poenget er at Fed kan komme i en posisjon nå som setter de ut av spill, eller så vil det bli opptøyer og katastrofe innlands. USA er allerede splittet i troen på sin egen valuta og myndigheter, så hvis de ikke får kontroll på inflasjonen eller får dratt av litt fra balansen vil man ende i kanskje den største krisen noensinne. For det er faktisk så alvorlig, og tallene ligger rett foran oss, men det er så vanskelig å skjønne det fordi det er uvirkelig å tenke på.

https://www.ft.com/content/71de0f7c-a643-4d65-bbaf-ce561e735489

" US government bonds knocked in 2022 debut"
…“in a bearish start to 2022 that follows the worst year for the global bond market in more than two decades”.

Det er store nok bevegelser til å røre markedet det her, men investorer tar lite som risiko lengre.

Men utrolig nok så stoppet ikke fed all tilbakekjøp umiddelbart tilbake i november, så de kommer fortsatt til å holde yielden nede til mars så godt det lar seg kjøpe, mener januar ender på 60 milliarder dollar, februar 30, også mars 0-15 milliarder

3 Likes

Å få kontroll på inflasjonen er jo en x-faktor uten like og ikke minst prisgitt mange korte faktorer som fort endrer seg. Det som fremstår som «fundamentalt fornuftig» den ene uken, kan se helt latterlig ut i bakspeilet kort tid etter.

Eksempelvis gassprisen som er ned 60 % på en uke. Hva er «dummeste» med dette tilfellet?
At den steg helt latterlig mye gjennom november og desember, eller at den halverer seg på 5 handledager?

Det samme så vi med tømmerprisene; midlertidige boblepriser som korrigerte when the facts hits the table.

Flaskehalser og korte squeezer er blitt en del av «normalen», men hvor lang tid tar det før virkeligheten innhenter løpske priser? Tror ikke prisoppgangen på amerikanske bruktbiler holder seg her heller så veldig mye lengre, det blir om ikke så altfor lenge normal produksjon igjen når chipper blir tilgjengelige.

Det som trolig vil holde seg er boligpriser og aksjemarkedet fordi disse er en refleksjon av folks velstand, selskapenes resultater og lavrenteklima. Ikke flaskehalser og geopolitikk / klima.

(My five cents, uten å henvise til annet enn mitt rasjonale, hvis jeg har noe av det innabords :sweat_smile:)

6 Likes

Våre inkompetente halvkriminelle politikere er med på å forsterke inflasjonen kraftig gjennom sine hodeløse svalestup inn i Acer.
Strøm er en stor del av norske bedrifters utgifter. Her har man ikke annet valg enn å øke priser på varer/tjenester eller gå dukken.

Da kommer du til å tape mye penger!

Ikke akkurat bear

2 Likes

Var det ikke 1/19 bare i følge beregningene deres? I så fall er vel 1/3 ganske høyt spesielt om mange blir smittet samtidig

Ikke våre “beregninger” som har vist det. Det er tall og fasit fra andre land (les: Sør-Afrika i hovedsak hvor man har mest og best data). Omikron ser ut til å være ~1/20 - 1/25 så dødelig og flere faktorer mindre utløsende av innleggelse på sykehus enn Delta. Sistnevnte er en svært compounded variabel og vanskelig å måle, men 1/3 er det minst snakk om. Denne andelen vil med all sannsynlighet vise seg å være betrakelig mindre i retning 1/10 og beyond.

Edit:

Hør hva overlegen fra OUS sier her, cirka 14 min og 20 sekunder:

Vi kan telle antall omikronpasienter på norske intensivavdelinger på mindre enn én hånd. Selv når det gjelder innlagte er det snakk om en håndfull.

Halvparten så stor risiko i følge danskene:

Pluss minus 1/3 som innledende tall fra UK/DK/NO kan anses som føre var ala worst-case scenarioer for smitte. Det er ingen grunn til å tro at fasit er verre og alt tilsier at tallene vil nærme seg dem man ser i eks. Sør-Afrika.

En annen ting er å skille mellom innleggelse og intensivplasser. Sistnevnte er mest kritisk, og det er særlig her den nye varianten er mildere.

1 Like

En annen viktig ting å ha i bakhodet er om innleggelsen er på grunn av omikron, eller med omikron. Statistisk vil ikke du kunne se forskjell.

Da rapporter fra London tydet på at pga. stor smittespredning var ca 50% av de innlagte med omikron der av andre medisinske årsaker.

Hvorfor sier danskene da at risiko er 50% og de må leve med tiltak i 2 måneder? Ingen setter inn tiltak for moro skyld

Jeg skrev pluss-minus 1/3 som er hva UK og NO sier, og danskene sier altså ~1/2 på helt innledende tall. Tiltak settes basert på føre-var prinsippet og ikke for moro skyld. Helt riktig.

Kan flytte resten til COVID-tråden dersom du eller andre er interessert i hvorfor man forventer at disse tallene vil bli enda mye bedre / positive. Allerede vært inne på en del ovenfor her.

Edit:

Status i Norge i dag er at omikron har blitt dominerende (som forventet) og at antall innlagt allikevel er en brøkdel av dem med delta. Mindre enn 10 nasjonalt i følge OUS.

Holder meg gjerne til temaet her (hvordan tjene penger på bear) så kan dere diskutere dette videre på covid tråden :wave:

Da får du la være å spille opp til ytterligere prat rundt noe du ikke bryr deg om, da. Om du er interessert i penger så kan du vurdere å forskuttere at den nye varianten vil komme helseaksjer som driver med klinisk forskning til gode i all den tid det er en pandemi-exit og bedre rammevilkår for kliniske studier på horisonten.

1 Like

Nå var det dere igjen som kom med dette temaet - forbeholder meg retten til å svare på innlegg her inne

Hmm? Poenget mitt er at fra offisielt hold, så har de gått fra å regne på Omikron som like farlig som Delta til 30-50% så farlig som Delta. Det står også i artikkelen at de forventer kortvarige tiltak og at dette kan bety slutten for pandemien. Det er det interessante. Kommentarene dine er jo helt uinteressante i den forbindelse?

Hvis man skal tjene på dette som bear må det vel være å få noe ut av hva man forventer at skal skje når diverse koronatiltak/stimulus går ut. Ruglete blir det nok.

1 Like

De går ut mot sommeren, det interessante spørsmålet er om de kommer tilbake neste vinter. Dette er sesongvirus.

Sånn bearmessig så er det potensielt positivt for bears at økonomien skyter fart, så sentralbanker føler seg komfortable med å stramme inn for å slåss mot inflasjonen.

Inflasjon er i utgangspunktet bull, helt til man iverksetter tiltak for å gjøre noe med den. Og å heve renta med kanskje 1% neste år holder ikke.

2 Likes

De har vel gått fra å si at det kan gi like alvorlig sykdom eller mildere til nå å estimere noe mildere. Er det bull, bear eller nøytralt? Like alvorlig ville vært bear, 1/10 ville bety slutt på restriksjoner og bull. 1/3-1/2, muligens ganske nøytralt

Kombinasjonen 2 måneder tiltak og mer supply chain problemer, mer restriktiv pengepolitikk og rekorddyre børser er muligens bear