Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Samme fyr som gjorde estimatene for Sør Afrika har gjort tilsvarende estimater for UK og der ser det ut til at toppen i sykehusplasser kommer om ca en uke. Det blir da neppe to måneder med tiltak. Du kan se tweeten h3nk1 linket til over, de dataene kommer i tweet #2 og #3. Det ser mao ut til å bli noen uker til med tiltak. Selv her i Norge har de begynt å løsne litt på tiltakene de satte i gang når FHI sa vi kunne få 300k smittede om dagen med like alvorlig sykdom som Delta.

Det vil jeg vel egentlig tro? Men jeg tenker at til neste vinter, så kan det håndteres som influensa?

Supply chain problemer som fører til inflasjon som igjen fører til restriktiv pengepolitikk er jo ikke bra. Spørsmålet er om de klarer å balansere dette på en god måte. Jeg tenker jo egentlig at spørsmålene rundt forsyningskjedene nesten er viktigere enn endringen i styringsrente som er hintet til.

Det kunne vært håndtert som influensa i år også. Men vi valgte å ikke gjøre det.

Spørsmålet er hva man velger å gjøre neste vinter. Jeg har ikke overdreven tro på politikeres evne til å stå der og forsvare at de lar folk dø “unødvendig.” Det er en situasjon som fort fører til at man må ha tiltak kun for å ha ansvarsfraskrivelse.

1 Like

Det gjenstår å se hvor lenge tiltakene trengs, nå tror ekspertene at det vil være over om ca 2 måneder, men det er fortsatt usikkerhet. Skal man stole på en random twitterkonto eller hva myndighetene og fagpersoner kommuniserer?

Om det ikke er for “moro skyld” så er det nok en betydlig porsjon maktgalskap som har sneket seg inn. Slik som i går når Guldvog på egenhånd fant ut at han skulle avlyse 17. mai ett halvt år i forveien.

Tiltakene er på ingen måte forholdsmessige og er i ferd med å bli parodiske. Men folk godtar at de må være der “for sikkerhets skyld” inntil videre.

Forrige gang, så estimerte fagpersonene 50-300k smittede om dagen og full krise, sååååå…

Det er jo logisk at fagpersonene er endel mer defensive enn en fyr på twitter som ikke skaper masse problemer hvis han er for optimistisk. Hvis sykehusinnleggelsestoppen i UK er om en uke, så burde tiltakene bli skalert tilbake mye tidligere enn mars. UK ligger vel noen uker før Danmark/Norge i løypa.

Mulig vi er helt uenige, men jeg mener med 99.99% sikkerhet at det scenarioet ble laget som ett politisk bestillingsverk etter at beslutningen om å stenge ned var tatt. Noe som kan skje neste år også.

“Vi anbefaler å stenge ned.”
“Vi trenger ryggdekning.”
“Det skaffer vi.”

2 Likes

Vedkommende har truffet klokkerent på alt hittil. Man skal uansett ikke stole på noen, men hva gjelder myndighetenes uttalelser så er altså de betinget føre-var. Det har de vært hele pandemien. Om man tar scenarioene / varighetene de skisserer og deler disse på to-tre-fire, så kanskje man begynner å nærme seg sannsynlig utfall. Hvis en eller annen dansk FHI-person sier “2 måneder”, så kanskje man ser 2-4 uker til med tilsvarende tiltak alt annet uendret (omikron = mildere / ikke press på helsevesenet).

Han snakker om innlagte/kritisk syke/dødsfall.

Ref: Dagsnytt 18 - TV – I går – Dagsnytt 18 – NRK TV

1 Like

Da får dere skrive brev til FHI og spørre dem hvorfor de ikke baserer seg på dette. Synes dette passer seg best i covid tråden.

Det er heller ikke sant at FHI alltid safer, vi har ligget på eller over worst case scenario hele høsten.

Det er fordi de skal være “føre var” i tiende potens.

Ikke noe mysterium dette. Føler du tar opp det samme gang på gang.

Det ser jo ut til at jo mer data vi får om Omikron, jo nærmere dataene fra Sør Afrika kommer vi. Det er poenget mitt. Jeg ønsker egentlig ikke å spekulere i hvorfor FHI driver på som de gjør. Jeg bare ser på tallene. For til slutt, så vil tiltakene FHI anbefaler basere seg på disse. Og “FHI” i andre land. Og det ser jo ut til at Omikron er et sted mellom 1/2 og 1/19 så “farlig” som Delta. Jo mer data vi har fått her i Europa, jo mindre farlig har det sett ut.

Men kan vi være enige i at markedet (ikke nødvendigvis økonomien) ikke bryr seg om virus lengre? Eller er man uenige på dette?

Jeg hvertfall ser forbi dette, så når jeg prøver å “forstå viruset” er om det klarer å være vanskelig nok til å ytterligere øke inflasjonspress i tillegg til det som allerede er. Når inflasjonen slippes ut av flaska er det så vanskelig å få det tilbake uten å stramme til ordentlig. Det som er interessant er at det er siste 3 månedene så har inflasjonen spredt seg fra covid flaskehals-relaterte deler av markedet, til resten av markedet. Og det er da du sitter med problemet i fanget, så transitory har både fed sagt at de har lagt i skuffen, men investorene har enda ikke trodd på fed før de begynte nedsalget i obligasjoner i går. Som forøvrig fortsetter litt i dag, men ikke så mye. Inflasjonen forverrer seg, hvor fler bedrifter setter opp priser rundt årsskifte, med begrunnelse for at andre setter opp prisene. (både norsk, europeisk og usa). Dette er ikke priset inn, hverken i gjeldsmarkedet eller aksjemarkedet.(for ytterligere tilstramning av sentralbankene). kina må faktiske endre policy nå, de sliter på alle kanter av landet med 0-covid policy. De er en mye større joker ift covid policymaking enn det usa/europa er, fordi fler og fler lar dette gå sin egen gang til omicronbølgen er over(usa, uk, osv). 1 million tilfeller i usa i går (bloomberg), ny verdensrekord i ett land men de kommer til å la dette gå videre.

For ikke minst å nevne at energikriser er en enorm inflasjonstrussel og kan bli den største katalysatoren for eksempelvis bedrifter som ikke håndterer energiprisøkning som kan spre seg til matproduksjon, som driver råvarepriser oppover osv. Nå har man fått mildt vær i en liten periode, men jan-mars ser skummel ut på energifronten. Dette roer seg ned fra slutten av mars før vi får ny runde til høsten, med mindre man åpner atomkraftverk i tyskland og får russland-eu relasjonen til å funke.

Langsiktige fraktkontrakter inngås i denne tiden vi går inn i nå frem til april, og estimeres til øke med 120%(xeneta).

1 Like

Vet ikke hvilket intervall fhi har regnet på, men slik jeg har forstått det var de ganske sikre på at omikron ikke ga mer alvorlig sykdom, så worst case var like alvorlig som delta - hva var best case? At de nå operer med 1/3 kan også bety at intervallet er snevret inn begge veier, at de har et mer presist anslag - ikke nødvendigvis at det er mildere enn de anslo først, men mer alvorlig enn best case og mindre alvorlig enn worst case.

Ganske panikkstemning i obligasjonsmarkedet. 30 åringen har økt fra 1.907 til 2.06 på 2 dager. Litt som om boligrenten din skulle blitt satt opp med 0,25 poeng. Bare at de er i verdens største gjeldsmarked så sensitiviten for markedet er helt annerledes :joy:

Fed kjøper ikke lengre like mye lengre nå som de er ca midt i taperingen, så “endelig” begynner gjeldsmarkedet å bevege seg litt fritt. Men de skal fortsatt kjøpe 60 i januar så vi ser nok en pullback på rentene nå snart om ikke investorene får panikk

Nasdaq ned -1,5% nå.

4 Likes

Vil vist ingen ende ta.

1 Like

Nå ser det ut som markedet eventuelt begynner å gå tom for damp, ser at SPX har vippet over til minus nå og Apple i minus 1,44% i dag, Tesla - 3,31%.

FED har ikke mye mer diesel å fylle på tanken

2 Likes

Ja, dette så virkelig rødt ut. Eller? To av fire indekser i grønt?

2 Likes

Jeg hadde ikke valgt å shorte russel eller dow. Russel har hatt 7% korreksjon allerede, og dow er de mest solide selskapene, så med mindre det er en sjokk-melding så vil disse lagge til nd100 feks.

Nasdaq ned -2% nå, var den jeg shortet fom i går da jeg så bevegelsene, men ble ikke så bra inngang på traden mtp at den gikk litt først. Men regner med at yield faller tilbake litt nå. Tipper fredagens jobbtall gir litt mer retning på hvor man skal, også er det inflasjonstallene mandag neste uke.

3 Likes

Synes det ser bear vekstaksjer ved høyere renter. For OSE sitt vedkommende synes jeg det ser nøytralt til bull ut

https://finviz.com/map.ashx?t=sec&st=fpe

men så er jo EPS-veksten ganske bra for en del av selskapene med høy PE;

https://finviz.com/map.ashx?t=sec&st=eps5y

2 Likes