Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Helt enig i at OSE er veldig bull energipriser.

Problemet mitt med EPS vekst er at det er en lagg-indikator, så det hjelper lite å se på veksten i dag hvis man får en tilstramning i likviditeten i morgen, da faller eps som en stein for selskapene med høy pe. Men hvis det ikke strammes så mye som noen frykter, så er det gode utsiktiger for ganske bra inntjeningspotensiale i 2022/23

1 Like

Skrev jeg det? Går tom for damp eller avtagende oppgang, så får vi se om det slår over til nedgang. Det kan også gå sidelengs her en stund.


Har vel vært i konsolidering i en uke nå?

Slik jeg ser det blir det mer rotasjoner som den i dag. Ut av nasdaq, inn i s&p.

Tidenes kjøpsmulighet! :sweat_smile:

6 Likes

Ganske utrolig at koronapass skal være gyldig lengre med booster dose enn ved gjennomgått coronasykdom. Ref Macrons ønske i Frankrike. Som forøvrig hadde mer enn 270 000 smittede bare i går. Godt jobba av PR apparatet i Pfizer der.

8 Likes

Jeg synes også det høres veldig rart ut. Et eller annet sted må de jo ha tatt det fra? Eller?

Ser at dette ble rimelig off-topic. Flytte dette til politikk @savepig?

Ja.

I Frankrike er coronapass en straff for uvaksinerte, og ikke ett middel for å hindre smittespredning. Dette er de åpne om. Så det gir faktisk mening.

ps: mmm, har man mistet muligheten til å slette egne innlegg eller er det bare meg ?

1 Like

Selvfølgelig. Det produseres data 24/7. Ikke liten del av den dataen er finansiert av Pfizer o.l.

Jeg tenker dette et akkurat slik det har vært hele veien, bare at dem nå går hardere til verks. Det er splitt og hersk i praksis. Med dette forsøker han/dem å gjøre uvaksinerte til alles fiende. Den siste nøytrale vaksinerte skal inn i gjengen av krigere.

Hvorfor er dette så viktig? Er det av smittevern hensyn? Med mindre dem er lobotomert så er svaret et helt annet.

Dette handler om makt og maktbalanse.

Jeg er en av dem som aldri kommer til å la meg kue. Jeg har naturlig beskyttelse etter å ha fått meg en smitte og tilhørende influensa. Selv uten hadde jeg aldri latt meg presse.

Sist ordet dere er viktig, for det er det som skjer med spredning av frykt i media nå i et år. Det er for mye som skurrer og vi vet alt for lite om langtidseffekten.

Varsellampene mine lyste opp allerede når Kina var ute med stridsvogner og sprayet ned hele byer. Folk datt død om på gaten og myndighetene satte kjetting og hengelås på dørene til folk. Fengsling.

Nå derimot, er det en god del flere som faller om med hjerteproblemer, vaksinerte. Jeg ser mye fotball, der har antall kamper som har blitt stoppet grunnet overstående blant publikum gått mye opp. Se også på statistikk for idretten, hvor mange som nå har hjerteproblemer vs tidligere år. Dette er en gruppe som blir monitorert nøye og dataene pålitelig.

1 Like

Det er fullstendig absurd og uakseptabelt. Naturlig immunitet beskytter bedre og lengre enn vaksinene.

7 Likes

Må bare benyttes anledningen og takke.

Jeg er en av dem som tar imot uvaksinerte som deg når dere blir syke av covid. Takket være dere har jeg aldri hatt mer utbetalt i måneden. Ekstravakter både her og der. Snakk om å sikre jobbsikkerhet. Takknemlig for det! Blir hytte og el-suv av dette :heart:

Ganske mange av dine meningsfeller som endrer tone når de ligger i ett akuttmottak med slange på vei ned i halsen :slight_smile:

Kanskje vi ikke trenger å ta vaksineskepsis i denne tråden? Du må mene det du vil, bare kjipt å se alle de som nå må vente på nødvendig behandling og vente i akuttmottak fordi plassene opptas av vaksineskeptikere.

29 Likes

2 Likes

Bare hyggelig.
Sikkert mange friske uvaksinerte som havner i ditt fang. Hvordan er det foresten med dødsfall av diverse andre grunner hvor avdøde samtidig har påvist covid. Hva defineres dem som :nerd_face:

Og hvor mange av deres uvaksinerte innlagte har allerede hatt covid?

Vel, det er en mennskerett å ikke ta vaksine, dessverre. ut fra foreliggende data så er det ikke lenger tvil om at vaksine hjelper mot å utvikle alvorlig sykdom, dersom man blir smittet. Derved blir behovet for behandloing ved sykehus betydelig mindre for dem som har tatt sine doser med vaksine, noe som avhjelper situasjonen ved sykehusene og gjør det mulig for å behandle dem som av ulike årsaker utvikller alvorlig sykldom, til tross for at de har tatt sine forhåndsregler med vaksinering.

Når det gjelder dere som velger å ikke la dere vaksinere, så vil dere være betydelig mer utsatt for smitte, og når dere først er blitt smittet, så vil langt flere av dere utvikle alvorlig sykdom som krever innleggelse på suykehus. Det er ingen tvil om at mange av disse sykehusinnleggelsene kunne vært unngått, dersom dere hadde tatt vaksinen.

Så hvordan skal samfunnet reagere på personer med en slik, holdning? Joda, det er fullt lovlig å røke og utsette seg for kreft og likevel ha rett på behandling ved sykhus. Men forskjellen på Korona og kreft er at kreft ikke er smittsom. Når du som uvaksinert pådra deg smitt, så utsetter du dine medmennesker for å bli smittet. En smitte som i mange tilfeller kunne vært unngått dersom dere hadde latt dere vaksinere. I tillegg utgjør flere av dere en byrde for helsevesnet, som kunnme vært unngått dersom dere hadde latt dere vaksinere.

Jeg synes det er rimelig egoistisk å ikke la seg vaksinere. Da snakker jeg ikke om dem som har gode medisinskle grunner til å ikke la seg vaksinere. For det finnes flere som ikke kan ta vaksinen. Men egoisme burde ikke bli premiert. Faktisk er det fristene å foreslå at man innfører koronapass ved sykehusene, spesielt dersom vi kommer til en situasjon der kapasiteten sprenges. For hvorfor skal noen som de facto har selv valgt å utsette seg for risikoen få fortrinn fremfor dem som har fulgt myndighetenes råd og latt seg vaksinere? Kynisk? Ja, men ikke mer kynisk enn dem som ikke vil la seg vaksinere og lar andre i samfunnet ta støyten.

9 Likes

Viser til innlegget over og går ikke noe mer inn i denne diskusjonen. Lykke til :slight_smile:

2 Likes

Herregud nå kommer yielden fort som faen. FOMC møtet er ferdig, nå går markedet fra å prisa nada til 3 økninger i året, mulig balance sheet reduction(!), og i en raskere hastighet.

Bond-markedet seller unna i full hast, det nærmest kollapser.

Dette er utrolig bearish hvis jeg leser de viktigste punktene riktig

Spørsmålet er også om bond-markedet overreagerer. Er umulig å time noe her, bare å følge med egentlig.

3 Likes

Det er vel ikke så hot å sitte med bonds hvis renta går opp 1% :stuck_out_tongue:

Moderat økning av renten og inflasjon under kontroll vil være bull, ikke bear. Problemet er vel usikkerhet rundt inflasjonen. Fortsetter den bare videre oppover? Greia der er vel at det er noe man først får skikkelig svar på til våren.

1 Like

Don’t fight the fed gjelder begge veier

1 Like

stemmer, så det er derfor det “kollapser”. Men siden front-end yielden øker mye mer enn back-end så flater det mer ut og priser det nærmere resesjon enn det gjør sunn renteøkning.

Hva mener du moderat økning av renten og inflasjon? De må uansett få assets bort fra balansen, 9 trillioner som må begynne å selges. Det er jo halve poenget med meldingen, de sier ikke bare at de skal slutte med qe men øke hastighet på quantative tightening.

1 Like