Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

feil.

Inflasjonen i USA er blitt enda verre; 7,0 prosent! Den høyeste siden juni 1982. Ettermiddagens CPI-tall viste at den viktigere kjerneinflasjonen økte i desember fra 4,9 (november) til 5,5 prosent. Det var ventet at den månedlige inflasjonsveksten ville bli 0,5 prosent, mens den havnet på 0,6. Den månedlige kjerneinflasjonen økte også mer en ventet: Det ble 0,5, ikke 0,4.

En noe kraftigere inflasjon enn ventet med de verste tallene siden 1980-tallet vil presse Fed videre og sikrer at første renteøkning kommer allerede om to måneder i mars. Dette trodde ingen i høst.

1 Like

Markedet puster lettet ut :upside_down_face:

Tror folk tenker at med høy inflasjon er børs (og eiendom) eneste sted man kan ha penger.
Resesjonen kommer når rentene har blitt hevet for mye.

6 Likes

Det er fullt av slike paradokser i markedet. “Sell on good news” osv. Markedet har også tunge aktører som i dag sier til Marketwatch:
“The yield curve is no longer sending a ‘don’t worry be happy’ signal, warns bond king”, sier Jeffrey Gundlach.

For seks måneder siden var det få i markedet som var bekymret for inflasjonen eller renta. Nå har vi et helt annet bilde. Dagens høye inflasjonstall bekrefter at den høye inflasjonen ikke er midlertidig.

3 Likes

Signalet er at renta er så mye under inflasjonen at man får helt perverse og fundamentalt idiotiske incentiver.

Jeg bryr meg ikke for mye om renta er -2%, 0%, 1%, eller 2% - spørsmålet er om disse tullete incentivene fortsatt eksisterer eller ikke. Så lenge avstanden mellom rente og inflasjon er stor i “feil” retning, så klarer jeg ikke helt se at “hele fire renteøkninger på 0.25% hver” eller noe sånt skal kunne drepe inflasjonen.

Men kanskje det roer seg av seg selv når folk har brukt opp sparepengene sine i større grad, vi får vente og se. Enten roer det seg, eller så må FED faktisk prioritere inflasjonen. Og da kan det bli stygt.

3 Likes

Markedet elsker det- finans er bare for bra. Jeg går motstrøm på dette, blir sikkert brent.
Sykt å ha forventning på 7 prosent.

Jeg ser også mer på kjerneinflasjon. Det som er interessant er at det er i januar de bruker som skifte for å øke prisene, så neste måned er den måneden som har forventning på rundt 7,2 prosent inflasjon før det faller. En annen spennende faktor er at det var energi som trakk ned pci denne måneden, så da er det vel bare å ta en titt på fuel oil siden den tid?

image

image

3 Likes
2 Likes

Er disse tallene sammenlignbare? I så fall, er det en krise at 60% kan håndtere $1000 i ekstra utgifter, og at for 3 år siden var dette tallet 40% ?

Eller er det dette man sammenligner med?

40% nå, 69% i 2018? Har vi da en krise i dag fordi folk har mindre penger spart opp, eller har folk mer penger spart opp? Hva er trenden man snakker om her? Og hva er kilden?

Uten en kontekst og historiske data så ignorerer jeg det fordi jeg oppfatter det som irrelevant informasjon. Jeg vet ikke hva han refererer til.

Uansett: det er irrelevant hvor lite penger folk som lever på gata eller fra lønning til lønning har hvis man fokuserer på finansmarkeder. Det er ett politisk tema, men det er uviktig for finansmarkedene. Det er mye viktigere hva folk som har bedre råd gjør. En proxy for dette er savings rate:

La oss se om denne kan falle drastisk framover.

4 Likes

Kilden er

kilden

Hvor viktig 99% av befolkningen er om ikke inflasjonen er under kontroll til valget vil vel tiden vise

Jeg tror dette gjelder i Norge også. Se på krisestemningen pga noen kr ekstra i strømutgifter

3 Likes

Anders Johansen, sjefstrateg i Danske Bank mener at inflasjonstallene var som forventet og at dette nok vil gi mer ro markedene.

– I det store og hele er den høyere enn forrige gang, men helt som forventet. Markedene har vært veldig nervøse i forkant, men dagens tall får dem nok til å slappe av. Frykten var at det kunne være verre, sier Johansen.

Johansen tror at dagens inflasjonstall vil bli godt mottatt i det amerikanske markedet.

– Jeg vil tro at Wall Street tar dette som en lettelse, og at vi får en liten rotasjon tilbake på det som har falt mest den siste tiden, sier Johansen.

Hva er de historiske dataene ?

1 Like

image

1 Like

Blir morsomt med økte renter og mindre stimulus når regninga skal betales. Heldigvis er inflasjonen under kontroll :sweat_smile: booming economy som de sier

2 Likes

Ligger an til en lower high og bare et spørsmål om tid før neste sell off tenker jeg. 7% inflasjon og fortsatt QE det er helt sykt, men varer ikke evig.

Robinhood, men omvendt, ta fra de fattige og gi til de rike.

4 Likes

Spørsmålet er om høyere rente funker på flaskehalser… og om de kan sette renta høyt nok til å stagge inflasjonen som er nå…

Tenkte det samme. 2-3 lapper i strømregning er krise etter årevis med lave strømpriser og nesten ikke boliglånsrente. Mange må jo ha null tanke for annet enn nuet.

3 Likes

Du kan jo sjekke inflasjonen og renta i Russland siste 10 åra.

Fungerer det? Ja. Er det smertefullt som faen? Absolutt.

Ingen sentralbanker eller politikere ønsker å utløse en resesjon, men hvis alternativet er å la inflasjonen løpe løpsk så… tja. Det er en grunn til at FED og Biden desperat prøver å snakke ned inflasjonsforventningene.

6 Likes

Vi får se, USA skal betale renter de også, så da må evt skattene mye opp… usikker på hvor mye bremser de kan kjøre på med før realøkonomien får problemer også…

Inflasjonen i seg selv er i hvert fall positivt for mange, om ikke se fleste investeringsobjekter, midlene for å stagge inflasjonen peker den andre veien…

Det er vel også et spørsmål om det er fare for at inflasjonen løper løpsk, eller om den vil ligge på 6-7 prosent en stund.