Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Du sitter fortsatt og regner på p/e? Edit; hørtes “angripende” ut, ikke ment sånn. Jeg gjør samme for å se på selskaper. Men det er jo hele poenget med dette er at det ikke har med verdivurderinger å gjøre.

Hvis vi tar det scenarioet at hvis, og bare hvis, markedet skulle falle 70% så vil man befinne seg i en enorm finansiell krise som vil føre til at hvilket som helst ledd i verdikjeden til det selskapet kan bli fillerista, og da ryker det p/e tallet med en gang. Det gir konkursbølger på alt fra underleverandører, kunder og kontrakter nulles ut med påfølgende søksmål…

Jeg sikler på et shippingselskap med 0.4 i NAV og en 2021 p/e på 1,2, men det betyr ikke at det ikke kan rase sammen hvis økonomien stopper opp. Og da ser multiplene ganske annerledes ut

2 Likes

Enig, men det kommer også an på hvor syklisk aksjen er. Shippingratene varierer mye mer enn prisen på et brød i butikken…

Jepp. Derfor trader de til 0,4x nav og 1.2 21’ PE. Allerede priset inn kollaps.

1 Like

Jeg ser fortsatt på P/E ja, hvor mye selskapet tjener er viktig. Jeg har selvfølgelig sett mye nøyere på selskapet enn som så da.

Shipping er jo en morsom bransje, så at drybulk ratene var falt fra rekordhøyt til rundt break-even fra i høst til nå. For rundt et år siden, så var oljetankere på sinnsyke rater, også de falt tilbake til rundt break-even. Er kun container-shipping som fortsatt er høyt oppe. Hva kan skje med de ratene framover? :thinking:

Shipping er noe man kjøper etter brudd på en lang, kjip konsolidering, ikke når P/E endelig ser bra ut. Det er da man selger. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ofc. Dynamikken er helt annerledes. Kunne skrevet veldig veldig mye om det du kommenterer der, shipping er vel min " spesialitet" på børs, kanskje det jeg syntes er mest spennende. Men den veien tar vi ikke i dag, åpning i us straks :mask:

1 Like

Episurf og Seamless. Ja, jeg elsker «krydderaksjer» og derfor glad for at jeg reduserte i fjor til de helt langsiktige posisjonene.

3 Likes

Ta det gjerne opp i en av shippingtrådene? :slight_smile:

4 Likes

Ser ut til at man må gjøre krigskassa klar,er glad jeg sitter med mye cash i Dollar og Canadiske Dollar.

3 Likes

Han spådde vel stort krakk i fjor og, men markedet gikk bare videre rett opp med minimal bistand av en ekstra $trillion i QE :slight_smile:

1 Like

For å være ærlig går det allerede for mye tid på å skrive her, kan se på det hvis ting roer seg ned, men får jo ikke tid til noe om dagen, er jo totalt kaos å få med seg så mye som mulig fra både bear og bull siden for å bevege meg best i tradesa. Er 24/7 indekstrading på futures og åpne markedet haha.

4 Likes

Dekket inn shortene nå, er livredd for beartrap. Kan godt være det er mer å gå på, men det har korrigert 4% fra toppen i går. Litt for fort etter min smak

Kun basert på tesla/apple performance og deres vekting siste året så kan det være mye å gå på fortsatt til et snitt 2021 nivå

3 Likes

Min tese (les: håp) for 2022 er at man får en sunn korreksjon her og flight to quality (særlig i small- og midcap). Krakk har jeg mindre tro på.

1 Like

Når en gigant som Netflix kan stupe over 24% siden åpning idag så er nok det meste mulig. Mye bobler som har blitt skapt i det siste.

2 Likes

Skrev bare at jeg hadde “mindre” tro hehe. Når det er sagt tror jeg ikke nødvendigvis en sunn FANG-korreksjon eller tilnærmet krakk her vil ta med seg alt annet like mye ned. Det er enkelte sektorer som er skambanket allerede, og hvor bare ørlite inflow av kapital vil skyte i været.

1 Like

Er det en greie at når børsene stenges i rødt i europa, da skyter både børser og råvarer opp? Spesielt i US.

1 Like

Ja, dette synes jeg er et gjentakende fenomen. Noe som er litt irriterende, fordi OSE stenger en time tidligere enn de fleste andre og får ikke med seg det innledende løftet.

Tipper det stenger grønt over dammen i dag for eksempel.

Har sett dette før. Kanskje det kan bli en bra mandag ? Eller unnskyld, feil tråd, her vil vel folk at det skal gå ned😉

Ja altså se bare på olja brent, opp 1 dollar nå på 10 min. S&P snart i 0%. Merkelig opplegg.

Har en viktig naturlig forklaring i at vi opplever slik fordi US-indekser har reversert opp på hver bidige korreksjon i lang, lang tid. Når dette skjer opplever vi det typisk slik vi gjør: at det snur opp etter vi har stengt.

Ble en voldsom overreaksjon i dag, i et par av aksjene jeg følger hvertfall.

Ser man på nasdaq så har den korrigert 15% fra toppen allerede.