Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

For oss som tegner streker er jo svaret klart: vi har fått bearsignaler i stedet for bullsignaler :slight_smile:

Det fundamentale er en annen diskusjon.

4 Likes

Spørsmålet er bare hvor lenge det faller. Risken ved å realisere fond nå og gå inn igjen når det roer seg er kanskje stor?

1 Like

@Teiner Helt helt feil. Folk forstår jo ikke hvordan gearingen og volumene fungerer!?

I november var mcap på krypto = 2,7 mrd trillioner. Fallet fra november til nå er over 50% på tvers av ALLE kryptovalutaer. OVER 1,5 mrd trillioner er BORTE. DVS OGSÅ at det IKKE påvirker financial leverage i samme måte om krypto skulle falle med en benchmark pris på btc fra 10.000-5.000(-50%) på en dag, om det skulle skje, fordi den bevegelsen vi har hatt nå er 10 ganger større og velocity(hastigheten) det skjer på er ti ganger raskere målt i dollar enn et prisfall under 20k btc. Men folk forstår jo ikke hvordan likviditeten påvirkes, hvordan market makerne gearer og hedger, folk ser på pris.

@bamse nei, fed sa ingenting. det var et referat fra et FOMC møte FRA desember som ga uttrykk for noen av medlemmenes uro mot inflasjon, og hvordan man ønske å begynne å tapere(noe som ikke bør komme som et sjokk at de må fjerne 9 trillioner over tid)

@anon80503862 Tegne streker i krappe nedganger er helt joker.

The Fed is accelerating its pace of Monetary Policy tightening much more aggressively than financial markets had anticipated.

2 Likes

Ingenting er sagt, ingenting er blitt gjort og ingen vet noen ting. Jeg sitter og ser på det her 24/7. Ser ikke på headlines, følger powell høring i kongressen, leser transkripter, går gjennom intervjuer fra fomc medlemmene… Noen spekulerer i QT fra mars, noen fra sommer, andre tør ikke engang å si noe på når det skal skje. At det kommer bør ikke komme som noe sjokk hvis man ser på fed BS og yieldkurven.
Skal du ha bs runoff?
skal du faktisk selge treasuries?
hvordan skal du la utfasing av MBS påvirke boligmarkedet og bankene?
hva med reverse repo raten som er snart 2 trillioner? Den eser ut, så hvorfor trenger bankene overnight liquidity? Hvordan skal de tighte denne, samtidig som de skal la MBS og treasuries komme av bs?

Ingen vet noe, fordi ingenting har blitt sagt. Fed er elendig på forecast, de gir halvveis svar på når og hva. bond-markedet som priser inn kraftig økte rentehevinger, ikke fed.

  1. End Quantitative Easing in March, instead of closer to the end of the year;
  2. Begin hiking the Federal Funds Rate as early as March this year, instead of waiting until sometime next year; and
  3. Start removing Liquidity from the financial markets through Quantitative Tightening, perhaps soon after Quantitative Easing ends in March – instead of several years later, as most financial market participants had assumed until two weeks ago when the December FOMC minutes were released.
3 Likes

igjen, du må forstå forskjellen på hva de velger skal komme ut fra en transkript fra meninger fra de 19 FOMC medlemmene, eller hva fed går aktivt ut og sier. det er to veldig ulike mekanismer.

Tror de er mer bekymret for inflasjon enn at børsene faller.

5 Likes

Markedet går på forventninger

1 Like

Må gjerne komme med noen svar på alt det jeg skriver, for det eneste dere gjør nå er å gjenta headline news. Dere går jo ikke inn i det.

noe som ble sagt for 5 uker siden, som kom ut fra transkript 5. januar, 3 uker siden men som børsen reagerer på 2 uker senere? kom igjen a…

Derfor skal man bry seg om krypto nå, ikke fra nivåer under feks btc på 20k. Gearingen og dollar-tapene er helt annerledes enn det er nå.

@Buffet Problemet med at børsene faller er at enorme mengder dollar forsvinner til “dollar-himmelen”. De blir borte. At børsene(nå også krypto pga størrelsen) faller fort og stygt(velocity) er QT i seg selv, derfor så kan fed skape QT før de en gang har hevet en eneste rente eller latt en eneste faktisk QT dollar komme av bs.

1 Like

Jeg tror markedet frykter utfallet av FOMC møtet som avsluttes onsdag 26th.

3 Likes

Foreløpig ser jeg på denne leggen ned som en “change of character”. Det er den største korreksjonen til nedsiden siden konsolideringen etter rallyet fra bunn.

Disse bevegelsene går ofte ut av trenden på nedsiden. Og indikerer en eller annen form for påfølgende akkumulering/distribusjon.

Vi har allerede passert første postensielle støttenivå. Fikk en liten stopp der med forsøk på rally, men det feilet.

Neste potensielle støtte er bunnen av tidligere lille range. Merket i hvit. Man har også tatt et dykk under 200MA da.

Historisk er det sjeldent man bare dropper under 200MA uten et forsøk på å komme seg inn igjen.

Ser man på weekly er det veldig tydelig hvor man hadde tydelig “demand” sist. 4 barer med “demandtails” etterfulgt av oppgang.

En ting jeg stusser litt på er volum i går. “Effort” på volum samsvarer foreløpig ikke med “resultat” på bevegelse. Selv om man har mye supply der, ligger det også skjult “demand” hvis man kan lese volum og pris. Ser litt klimatisk ut. Men momentet er fremdeles til nedsiden.

Jeg forventer en eller annen form for rally snart. Om det er et bra rally eller dårlig vil jo definere mest sannsynlig vei videre.

Spennende dager neste uke.

3 Likes

Du lurer på “ett siste rally” - men hva om man hadde det fra 20. desember til 3. januar?

Jeg er ikke solgt på bearmodus. Men hvis jeg skal argumentere for bjørn fundamentalt uten å være overbevist selv:

Er TINA gyldig lenger? Har man fått reversert oppgangen som var en følge av at man ikke fikk kjøpe US treasuries pga gjeldstaket? Har man nå faktisk reelle alternativer når det kommer til å plassere pengene sine - eller forventer man at man får det i løpet av de neste kvartalene, så man kan sitte i kontanter i en kort periode og så kjøpe gjeldsbrev etter hvert nå som ikke FED skal kjøpe opp markedet gjennom QE ?

  • Markedet har vært drevet opp av overflod av likviditet.
  • Vi har hatt overflod av likviditet pga FED og finansiell planøkonomi. FED som “gjør alt” og en regjering i USA som i gjentatte omganger sendte penger til folk, uavhengig av om de mistet jobben eller ikke under pandemien. Noe som førte til enorm økning i folks sparing under pandemien.
  • En svært ekspansiv finanspolitikk og en svært ekspansiv pengepolitikk kombinert med supply problemer, nedstenginger og restriksjoner i samfunnet har gitt inflasjon.
  • Ingen vil ha skylda for inflasjonen. For øyeblikket får Biden/demokratene mesteparten av skylda fordi republikanerne politisk har vært flinke til å snakke om det, og Biden/demokratene har ønsket å vedta ett stort ekspansivt budsjett så de har fornektet virkeligheten.
  • FED vil få hovedansvaret for å kjempe mot inflasjonen.
  • Uansett om inflasjonen løser seg selv eller ikke over tid, så er FED nødt til å “gjøre noe.” Dette “noe” vil sannsynligvis signaliseres onsdag neste uke, og implementeres enten i mars, eller juni. Årsaken er at det er mars, og juni hvor FED har møter hvor de også har oppdaterte økonomiske projeksjoner for økonomien i USA.
  • Markedet ser 6 måneder fram og er på vei til å overbevise seg selv om at vi får renteøkninger, og potensielt at FED skal selge fra balansen sin.
  • Markedet tror ikke at FED vil redde markedet hvis det faller så lenge inflasjonen er ett problem.
  • Inflasjonen vil være ett problem i 2-3 måneder til, og potensielt mye lenger.
  • Oppsiden i aksjer/eiendeler er derfor i stor grad tatt ut. Det vil ikke pøses ut ny likviditet på kort sikt for å redde markedene.
  • Hvis det ikke er noe særlig oppside, hvorfor ikke selge unna og avvente? Man kan jo kjøpe trygge US treasuries igjen siden gjeldstaket er hevet og FED ikke kjøper alt lenger gjennom QE, og man kan forvente renteøkninger - og at det vil være overflod av gjeldsbrev i markedet, som vel teoretisk bør drive opp avkastningen på bonds framover.
  • Dette forklarer også hvorfor man har $2 trillions i reverse repo. Bankene har overflod av penger, men er av regulatoriske hensyn tvunget til å eie “sikre” assets som normalt betyr US treasuries. Men det har vært mangel på dem pga gjeldstaket.

Hvis man tror markedene manipuleres av store aktører som kjører i flokk: hvorfor ikke krasje ordentlig, og så kjøre bredt rally fra sommeren/høsten, basert på at supply problemer er løst, omicron har avsluttet pandemien, inflasjonen har ordnet seg selv, og noen belånte tullinger har betalt prisen? Og i så fall må vi da klare å få manipulert fram ett 30% eller 50% fall fra ATH de neste månedene.

ps: Jeg er litt typen som ser flere potensielle scenarioer. Jeg har ikke noe problemer med å se ett stort fall utløst av faktorene nevnt over, men jeg har andre scenarioer jeg oppfatter som mer sannsynlige.

9 Likes

Bear, ikke krakk, da må s&p 100 punkter ned. :see_no_evil::cowboy_hat_face:

Dette er blasfemi. Her velger man seg ett scenario og forsvarer det samme hva som skjer. :crazy_face:

1 Like

Det kan jo være folk er mer fleksible enn det som fremkommer her siden tråden handler om bear? Jeg snakker mest om bull PM scenario i gullog sølv trådene, bull (mine) aksjer i Episurf og Seamless trådene osv så blir det naturlig nok mest bjørnesnakk her selv om xact bear bare utgjør 18% av investerbare midler

1 Like

Et spørsmål er hvordan man ska regne vekting når det er med gearing, hvis jeg har 1,1 millioner i xact bear med 1,5 gearing blir det da

  • 1,1m
  • 1,65m

0 stemmegivere

1 Like

Av 340 Norske aksjer på Tradingview er følgende status.
37% er over 200 dagers snitt.
40% er over 50 dagers snitt.
33% er over 20 dagers snitt.

indexer

7 Likes

Det var først og fremst tull med referanser til biotek og endel andre tråder her hvor folk ikke klarer å se åpenbare farer.

Nå kan jeg nok til tider sikkert virke permabull, men det er ikke tilfellet. Jeg tenker enten et 10% eller 30% fall fra toppen er sannsynlig i år. Evt begge deler.

Jeg går dog over i mer cash hvis jeg er bear. Samtidig har jeg ikke tenkt å trade så tungt. Det funker ikke så bra for meg.

5 Likes

Tipper 2022 ender svakt opp (ledende indikatorer i USA peker fortsatt oppover, og pandemien kan slutte) men med flere korreksjoner underveis. Kanskje den første kommer nå?

5 Likes

Den første korreksjonen er allerede i gang i NDX.

1 Like