Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

2 Likes

Beklager litt sent svar, men…

Slik jeg ser det nå så er det meste Alt for dyrt i forhold til risiko. Bolig og Aksjemarkedet spesielt.
Slik det er nå så klarer færre og færre og kjøpe sin første bolig Forde prisene er så ekstreme.
Så jeg solgte mine 2 leiligheter.
Hytter, ja jeg har kjøpt hytte Mar-20 (fantastisk , men ikke en direkte investering men stiger i verdi)
Aksjemarkedet. Jeg tror at når en ser renten vil stige i hele verden vil en måtte på ny regne på inntjening spesielt til selskaper som er på 25+ PE (Tesla er vel 300… galskap og de er ett rent produksjons selskap ikke software eller google…)

Så hvorfor ikke betale ned gjeld og spare 2% (akkurat nå og mest sannsynligvis 3% i år og kanskje 4% + neste år.

Ja jeg er veldig veldig sikker på at renten må opp for og fikse Inflasjonen. og i teorien over CPI. Se for deg 5% + rente i USA …

Så hvor putter jeg investeringer (jeg kjøper gull og sølv og noe korte boliginvesteringer lån med sikkerhet i andre som bygger bolig via Funding partner Crowfunding)

Og prøvde meg på en short igjen på tesla x3 på fredag, og det fikk flying start… men mr musk er farlig med twitter kontoen sin…

2 Likes

Hvis en ser på CPI i USA så tror jeg ikke inflasjonen er over og jeg ser faktisk for meg opp 0,3-0,4% i Jannuar. Hvofro:
Vel energi prisene var faktisk litt ned i desember (Crude oil des 75,54$) og olje prisen dro ned CPI med 0,4%. Som vi vet så har oljen gått rett opp og hvis vi ser for oss snitt på 85$ i Jan (nå på 88) så vil det dra opp cpi med +0,15 vs - 0,4% (stor forskjell)
I tillegg så ligger shelter/bolig langt etter. Boligprisene er jo opp 20% og det tar faktisk ca 1,5år før det viser i CPI i form av økt leie. Men den påvirker ca + 0,4% per mnd.

Jokeren til at jeg tror ting fortsetter opp er og at Jannuar er jo typisk en god måned og øke prisene på (nytt år ny kontrakt etc)

På toppen av dette har alle forståelsen for at CPI stiger og da er det letter og sette opp prisene videre og lønningen stiger osv… Og med Gratis penger på gaten vil folk kjøpe først for og slippe pris stigning og varelager forsvinner. Det er min mening
CPI Jannuar 2022 Ca 7,2-7,4% USA

1 Like

Her er tydeligvis bear-bettet i porteføljen min :see_no_evil:

Dipper markedet? Zero fucks given :stuck_out_tongue:

… de leverer tjenester til oljebransjen, havvind og oppdrett. Det er litt press på det første punktet for å si det sånn. Egentlig greit på det andre også.

2 Likes

Det Alf prøver å si er at utstedelse av private lån i USA har gått kraftig ned, og at det (ikke umiddelbart) etter 4-6 kvartaler vil påvirke inflasjonen. Dette er også grunnen til at det ikke er mulig å sette renta for høyt. Setter bankene renta for høyt vil ingen låne penger og all vekst vil stoppe opp.

Det er vel derfor ikke 10åringen har gått mer opp enn den har:

Og ikke de andre heller

Så vil vel kanskje FED prøve seg med QT, men det er mange som tar det som et tegn på at FED virkelig ikke vet hva de driver med for tiden.

2 Likes

Helt enig. Ikke bare private men og USA har ikke råd til rentehevinger… Men derfor vil og inflasjon stige ELLER vi får krakk og ting faller sammen pgr prisene blir for høye (og uten renteheving snakker vi enorm inflasjon 10-15% segmentet tror jeg, hvordan skal du ellers ta ned etterspørselen ?
Lønningen må stige for at folk skal ha råd til nye produkter, Energi prisene stiger, råvarene stiger… PPI for EU er 22% tyskland er 24%, spania 32%. Så mye dyrer er det for firmaene og produsere produkter. Dette kommer over på oss. Jeg tror og har trodd i 6mnd av vi står ovenfor en økonomisk nedkjøling og løsningen er ikke god for noen…

3 Likes

Ser ut som signaler om å redusere QE og sette opp renten kommer til å fungere bra på inflasjonen da. Så er spørsmålet om de klarer å balansere dette hvis inflasjonen når 2% igjen. Det er jo veldig lett å “overshoote”, spes med 4-6 kvartalers lagg fra signaler blir gitt til det får effekt.

1 Like

Spørsmålet er vel også hvilke indikatorer de bruker for å vurdere tiltakene. FED er typisk reaktiv og ikke proaktiv… Så litt overshoot er vel sannsynlig.

Jeg tror de vil prøve og redusere QE og det vil gå greit, men problemene vil komme hvis de skal selge Asset som de har kjøpt (8 trilliarder dollar) ut i markedet igjen. Som i 2019 skapte dette fullstendig kollaps i penge flyten og det ente opp med full reversering av renteheving og støtte kjøp. (Da var nivåene på litt over 4 trilliarder og kun redusert til litt under 4 trilliarder)
Som dere ser under så har økonomien vært på EKSTREM medisinering siste 2 årene… Det blir som en Heroin avhenig skal slutte med drugs… det blir mye smerte…

1 Like

Xact bear leverer :clap:

4 Likes

se de første 45 sekundene her: :grin:

tesla short en min x3 begynner bra og…

image

2 Likes

Hvor stopper det? :slight_smile:

3 Likes

Tror du må zoome ut litt, ikke mye som kan snu dette kortsiktig :sweat_smile:

Hmm? Hvorfor må jeg zoome ut? Jeg mener jo at under 4268, så er det gode muligheter for at det faller 10-20% til. :stuck_out_tongue:

Dette er ren TA btw :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tror vi er i krakkterritorie snart iallefall. Mente at man må se etter støtter lengre ned enn bildet viser, rundt den blå streken nederst ett sted iallefall

Oljen i 87 daler og børsen ned 2%…

Siden Equinor er opp, så er da børsen mer som 3% ned hvis det ikke er oljerelatert. :stuck_out_tongue:
image

1 Like

På fredag var EQNR sterk hele dagen, med selloff siste halvtimen eller noe :slight_smile:

La oss krysse fingrene for kopi i dag :slight_smile: Få litt godt gammeldags panikksalg fra 15:40 og utover.

1 Like

Slettet