Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Artig type, men dette er faktisk tiden for det.

George Nobel og Bianco er utrolig dyktige. Nobel drevet flere hedgefond og navigert seg gjennom dot com og finanskrisen, Bianco har mye bra data og perspektiver. Anbefales.

Begrenset reaksjon? Den raskeste utviklingen på utrolig lenge, på Bloomberg var de lamslåtte av standard devation bevegelsene.

Som Bianco fint sa:

1 Like

3 Likes

Det er ikke riktig, mange av algoene skrus av ved hendelser som fed møter fordi de bommer på slike markedsbevegelser. Når offisielle rentedata kom kicka nasdaq opp 1%, før fed begynte å prate også falt det 3,5%. Det er menneskelig reaksjon fra den forferdelige talen

1 Like

Dette kan være en massiv selloff, med korte pumps for å få ut mest høyest mulig. Og så når man går tom for kjøpere så kommer den massive dumpen.

Mest volum rundt close/åpning.

Intradag er en ting, men hvis man ser hvor volumet kommer inn, så … ?

Kan være en mer kontrollert selloff man ser enn det virker som. Hvis man ikke fokuserer på intradag.

5 Likes

Tenker man har hatt en sunn korreksjon. Og at det blir med det. De store, overprisede gigantene skulle jeg gjerne sett falt mer til fordel for allerede krakket kvalitet i small- og midcap.

5 Likes

Alle snakker om at når Fed setter opp renta skal aksjene ned.

Men ser man tilbake til 2000, så har ikke det skjedd en eneste gang når man ser på det store bildet.

Når renta har gått ned derimot…

Nå er dette ting jeg ikke har inngående kunnskap om, så skal ikke påstå noe som helst.
Men det alle forventer skal skje når rentene går opp, har ikke skjedd de siste 20 årene når dem faktisk har gått opp.

Men for egen del, har ikke kjøpt noe på denne dippen nå :joy: Vil se at ting stabiliserer seg litt. Mye som gikk mangen prosent i dag, men få som bikket over viktige motstandsnivåer.

6 Likes

En ting å være obs på er at det er mye luft og lite støtte i chartene før man er nede på pre-covid toppen i 2020 siden det stort sett har gått rett opp siden bunnen.

10 Likes

US 10 Year Note Bond Yield (percent) 1.8709 +0.0949 (+5.34%

1 Like

Hey, det handler ikke bare om rentene, men selve balansen til FED (og inflasjon…). Den har skutt i været siden finanskrisen. Det ser du i chartet ditt gjennom den elleville oppgangen siden 2008. Det gjør at FED/US har ekstreme mengder gjeld som de skal betjene, og de er dermed låst i et hjørne siden de da ikke bare kan heve rentene uten konsekvens fordi de kan i teorien gjøre seg selv «insolvent»… US kommer til å krakke på et tidspunkt og da er det lurt å posisjonere seg for å tåle det. En artig fact som kommer tydelig fram i det du deler er nettopp farene ved å kjøpe på topp. Her ser vi 3 «hendelser» som utløser rentenedgang, nemlig dotcom-kræsjet, finanskrisen og corona. Hvis du kjøpte S&P under hype-tiden i 2000 så tok det 8 år før du var tilbake i 0% avkastning, og igjen 12-13 år før det i det hele tatt ble grønt. Det viser hvorfor man skal være forsiktig i disse tider, mye svingninger fra dag til dag men i det lange bildet så er det bedre å heller kjøpe litt og litt hele tiden i gode value-selskaper enn å gå all-in på et tidspunkt og krysse fingrene.

4 Likes

Såpass har jeg fått med meg. Men som sagt jeg har ikke inngående kunnskap om alle mekanikker osv. som skjer bak og rundt. Det får andre gjøre.

Men det jeg kan, er å tolke charts å tyde hva markedet gjør med informasjonen. Jeg er verken bull eller bear :man_shrugging:

Jeg er en stor tilhenger av effort vs result og cause & effect. Hvis innsatsen bak en bevegelse er høy, men resultatet er labert eller intensjonene ikke blir oppfylt, eller motsatt, så prøver markedet å fortelle oss noe.

Jeg ser at overvekten av indexene på oslo børs ligger under 200 daily MA.
Man har også hatt den største korreksjonen siden covidbunnen.
Pullback var på det høyeste volumet siden covid.
Jeg putter ikke noe mer på bordet inntil jeg ser hvilken vei det tekniske peker.
Og jeg vurderer hele tiden om jeg skal redusere eksponeringen min ytterligere.

Det er ikke slik at jeg ikke ser utfordringene. Men jeg ser samtidig at historisk data ikke samsvarer med hva enkelte forventer med økte renter. Men en gang må alltid være den første, så kan like godt være nå.

Når det kommer til rentenedgangen på chartet jeg viste, er det bare på 1 av hendelsene hvor rentene kom i etterkant av begynnende nedgang, og det var rundt november-desember 2000 helt i begynnelsen av korreksjonen. De andre gangene begynte dem å redusere rentene før nedgangen i aksjemarkedet begynte.

Men på bakgrunn av det sinnsyke rallyet vi har hatt ifra covidbunnen og hele veien opp. Ville det vært merkelig å bare tippe over og falle om, uten i det minste prøve en siste hurrarally for å teste toppen etter en større korreksjon. Men et spektakulært rally kan også gi oss en spektakulær nedtur :joy:

3 Likes

Vi har ikke hatt / ikke ferdig med en større korreksjon enda, er min teori.

2 Likes

Noen som vet om noen bra short fond ?

Deler denne tanken her. Gjelder de fleste børser. Så må man ned pre-covid før man finner solid støtte.

Økonomien har gått så sinnsykt bra under covid at kursene har blåst ifra alt av støtte :sweat_smile::see_no_evil:

1 Like

Har dukket under 200MA på daily, og tester mot undersiden.

3 Likes

Du har helt rett rosk82.
Men det kan være «different this time» :blush: fordi :
Vanligvis settes renta opp fordi økonomien går svært godt og må stagges.
Denne gangen må renta settes opp fordi inflasjonen stiger for mye, ikke fordi økonomien går så bra at det blir overoppheting.
Oppgangen har skyldtes stimuli, ikke sunn økonomisk vekst.
Er derfor ikke like sikker på at børsene vil stige med økende renter denne gangen.

1 Like

Analytiker holmes tipper at børsen åpner i minus i dag

2 Likes

Nordnet mener børsen vil åpne ned 1,8%
De har nok smug-lest analytiker Holmes :wink:

1 Like

Spørs om en får gi gass på bjørne gearing nå da. Om alt skal ned…

Kjøpte Bear x20 i går. Men bare for småpenger dessverre.
Burde kjørt en ny Short mot Aker Carbon som planlagt. Mulig sjansen kommer på åpning.

Hvilket produkt bruker du på OSBX / OBX etter at XACT OBX ble lagt ned?