Såpass har jeg fått med meg. Men som sagt jeg har ikke inngående kunnskap om alle mekanikker osv. som skjer bak og rundt. Det får andre gjøre.
Men det jeg kan, er å tolke charts å tyde hva markedet gjør med informasjonen. Jeg er verken bull eller bear
Jeg er en stor tilhenger av effort vs result og cause & effect. Hvis innsatsen bak en bevegelse er høy, men resultatet er labert eller intensjonene ikke blir oppfylt, eller motsatt, så prøver markedet å fortelle oss noe.
Jeg ser at overvekten av indexene på oslo børs ligger under 200 daily MA.
Man har også hatt den største korreksjonen siden covidbunnen.
Pullback var på det høyeste volumet siden covid.
Jeg putter ikke noe mer på bordet inntil jeg ser hvilken vei det tekniske peker.
Og jeg vurderer hele tiden om jeg skal redusere eksponeringen min ytterligere.
Det er ikke slik at jeg ikke ser utfordringene. Men jeg ser samtidig at historisk data ikke samsvarer med hva enkelte forventer med økte renter. Men en gang må alltid være den første, så kan like godt være nå.
Når det kommer til rentenedgangen på chartet jeg viste, er det bare på 1 av hendelsene hvor rentene kom i etterkant av begynnende nedgang, og det var rundt november-desember 2000 helt i begynnelsen av korreksjonen. De andre gangene begynte dem å redusere rentene før nedgangen i aksjemarkedet begynte.
Men på bakgrunn av det sinnsyke rallyet vi har hatt ifra covidbunnen og hele veien opp. Ville det vært merkelig å bare tippe over og falle om, uten i det minste prøve en siste hurrarally for å teste toppen etter en større korreksjon. Men et spektakulært rally kan også gi oss en spektakulær nedtur