Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Var helt tragikomisk å se alle retails som kjøpte i går. Ser futures i US peker på en nedgang på S&P 500 på over 1% og. Blir det en finanskrise dag i dag med OSEBX ned -5%? En liten korreksjon ned mot 80 på olja også så er vi nok der, og vell så det

1 Like

Shorter omx via xact bear, har ingen bear posisjon mot obx

1 Like

Her fant jeg noe som burde være aktuelt nå.

Går oljeprisen ned, så er det et tegn på at inflasjonen vil komme med, så er ikke helt enig der. Det er oljepris på 150$+ som vil være den beste nå-krakker-det indikatoren.

1 Like

Så du tror ikke equinor og samtlige olje-relaterte aksjer faller kraftig ned hvis olja korrigerer ned til 80 intradag?

Må vel ha et fall i etterspørsel av betydning da. Men det henger vel sammen med Russland og konflikten der :man_shrugging:

ble for gnien på sp500 bear i går, men tok heldigvis mye obx bear :wink: og nå får vi holde litt så en får med nedturen, og muligens tjent noen kroner.

Hvis oljen går ned pga kortsiktige hendelser, så følger ikke Equinor med ned nei. Bare se sist oljeprisen gikk ned på slutten av 2021. Et stort fall i oljeprisen. Equinor gikk sidelengs.

Greia er at forventet økning i etterspørsel etter olje er større en forventet mulighet til økt produksjon. Rett og slett fordi OPEC kjørte oljen i dass rett før og under covid-krakket. Det har gjort at det er blitt gjort altfor lite investeringer i den bransjen over lang tid. Nå har de ikke engang folkene de trenger for å kjøre opp produksjonen. Det tar år.

Så, for at Equinor skal gå mye ned, så må forventningene om en snarlig oljeskvis bli borte. Dvs at vi går inn i en resesjon med vesentlig lavere etterspørsel.

2 Likes

Brutalt

2 Likes

Tror ikke vi har nådd «capitulation» enda :thinking:

Capitulation is when investors give up any previous gains in any security or market by selling their positions during periods of declines . … A market correction or bear market often leads investors to capitulate or panic sell.

1 Like

Skjønner hva du mener men det var en hendelse, prøv å sjekk korr.koeffisienten mellom Brent og Equinor på et langsiktig chart. Det du glemmer i akkurat den perioden du viser til er å ta med prisen per termisk enhet britisk gass. Den gikk fra 145 til 480 fra 29. oktober til slutten av desember. Det var mye av årsaken til at Equinor holdt seg oppe mens oljen falt.

2 Likes

Vel… når det finnes selskaper på børsen som selges til 2/3 av cash så tror jeg vi er der på Euronext Growth hvertfall. Finansbransjen har fått det som de vil - growth for seg selv - bra bajset.

4 Likes

Indeksene er fortsatt dyre og om de korrigerer/krakker, tror jeg small cap / growth faller videre. Dessverre jeg har også noen lodd som ikke har gjort det bra i år, men dette er løv som blåser i vinden, ikke noe som styrer markedene

1 Like

OSEBX holder seg overraskende sterkt må jeg si.

Ja, er noe overrasket at panikken takler med begge ben i knehøyde på selskaper som faktisk tjener penger, bare fordi de er på mini børs… ene selskapet jeg eier i har tjent penger de siste 5 kvartaler og kan fort sette rekord i Q4 rapport om 2 uker! CEO tullet til og med på en presentasjon at den voksende pengeboken har begynt å bli et problem… likevel har den falt typ 33% siden nyttår, til tross for at den var fornuftig priset fra før. Føler meg litt prematur som kjøpte mer på vei ned, men har troen på selskapet og selger ikke på billigsalg selv… kommer kanskje til å angre om det krakker, men det får etterpåklokskapen bare bite i seg i så fall :wink:

2 Likes

US futter snur nedover igjen:

DJIA F 33,953 -102 -0.30%
S&P F 4,327.75 -13.75 -0.32%
NASDAQ F 14,112.25 -46.25 -0.33%
1 Like

Jeg har prøvd å være defensiv i år, men med fasit i hånd skulle jeg vært enda mer defensiv. Ca +100k på bear, men resterende ca -190k. -1,5% totalt så langt i år, men kunne så klart vært enda verre. Hvordan ligger dere an

  • Mer enn 20% tap
  • 10-20% tap
  • 0-10% tap
  • 0-5% tap
  • 0-5% gevinst
  • 5-10% gevinst
  • 10-20% gevinst
  • Mer enn 20% gevinst

0 stemmegivere

Ser det er en feil i pollen, velg 0-10% tap for 5-10% tap sorry

Jeg har faktisk ikke heeelt track på det men det er veldig nær null. Skulle gått bear for to uker siden, så hadde jeg kommet veldig godt ut av det. For min del, så er det Episurf som trekker mest ned. Nekkar og Reach Subsea er ca i null. Også har jeg noen mindre plasseringer som er litt mer i minus, men har vært en liten del av porteføljen. Har tjent bittelitt på trading.

Synes denne er fasinerende. I 2007, så hadde S&P allerede peaket når oljen kom så høyt som dette. I 2011, så fortsatte oljen og indeksene opp til oljen var oppe i 126$. Vi er nå på ~91$.

1 Like

Denne MÅ dere se…
en av de beste you tube videoer på lenge for oss ser at ting ikke er helt som det skal .

2 Likes