Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Alle kan legge to indekser oppå hverandre i tradingview og se at det han sier bare stemmer om du er kreativ med når du starter grafen.

Prøv forresten å plotte russel2000 mot OBX - syk korrelasjon siden finanskrisen.

Har sett en del videoer og er ganske enig med masse over her. Jeg tror vi er i en liten Suckers rally og en del folk som feiret og tok gevinst på short (den dagen det falt 4% samme dag) og folk sikrett før rente møte. Nå vet vi at alt er som det skal og FED er langt bakpå. Inflasjonene stopper ikke, jeg mener det er ingen ting som blir gjort for og stoppe den… her er noen:

Arbeidsmarkedet er helt sprengt, Lønningne må opp
Alle kommer til og trenge mer bensin og drivstoff når covid roer seg litt prisene opp
Bolig er opp 20% og ligger alltid etter på leie prisene så den er på vei opp
commodities (lithium og andre råvarer er det for lite av og blir dyrer og dyrer og få tak i)
Renten HOLDES på 0% alt time low alt for lenge og støtte kjøp fortsetter enda…
supply chain virker ikke og alle ser nå at det tar LANG tid og fikse (de sier 1 år da vet vi det blir mer)

Så de som tror at inflasjonen er over om 6-9 mnd… dere er i samme båt som FED sa det var forbigående i JUNI… nei ikke bli lurt… jeg kommer til og gå short i russel 2000 tror jeg, eller Nasdaq, men tror det kan komme rebounce opp i en kort periode før ting fortsetter som før. Hvis apple legger bra resultat i dag kan det drive markedet videre opp over (sammen med tesla som “bare” har PE på 100…

4 Likes

Spørsmålet nå den neste tiden er:

  • Er fed bearishness maksimert frem mot møtet i mars? Er kortsiktig nedside tatt ut?

  • Er vi midt i krakket eller kommer det senere?

  • Mistet fed kredibilitet i går?

  • Kan markedet kjøre meltup fase fra i dag mot inflasjonstall midt-februar? Kan melt-up vare mot sommer før det kollapser?

  • Klarer markedet å prise inn økt inflasjon når energi og råvarer stiger kraftig, eller drar energi og olje indeksene opp?

  • Flater yieldkurven ytterligere enn det vi så i går, og i dag?

  • Hva skjer med Russland og hvorfor stopper de ikke å sende enorme mengde militært utstyr mot grensa? Blir det krig som vil disrupte enhver markedssyklus vi er i. Vil fed bli dovish - vil markedet nærmest være helt fjerne fra makro nok en gang, å tenke at fed blir viktigere enn den potensielle krigen?

  • Kina annonserte mulig split av verdens største eiendomsselskap Evergrande og salg av assets- er kinas økonomi på vei mot kanten?

GDP USD Q4 kommer inn på 6,9% annualisert vs estimert 5.5%(bloomberg survey)

Hvordan i alle dager går det an å bomme så mye for et kvartal? Det skal ikke være mulig å bomme så mye på 3 mnd gdp… For en opphetet økonomi

FED var rimelig bearish, så på helt kort sikt, så er det vel neppe noe mer negativt forventet fra den fronten.

Jeg tror ikke markedet er klar for noe meltup før inflasjonstallene er sånn passe under kontroll.

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2 - #1981 av Christian er mine tanker rundt det.

Neppe noe krig før etter OL? Hvis Russland vil være på godsiden til Kina? Evt krig vil ende i sanksjoner mot Russland og oljepris som midlertidig går av skaftet.

Nei. Kina er ikke redd for å tråkke milliardærene sine på tærne, men de vil ikke at det går utover folket da dette vil føre til sivil uro som Kina vil unngå for enhver pris.

1 Like
1 Like

Kortsiktig så tror jeg det kan gå veldig bra. Ser vi at tesla leverte bra, Microsoft leverte bra, og apple i dag. Fed møte er over usikkerhet er vekke… Husk q4 var jo ett fantastisk kvartal. (som tesla sier de får levert så mange biler de klarer og lage. Men jeg tror vi er helt på topp nå… og som vi vet så lukter aksjemarkedet farer 3-6 mnd frem i tid. Blir utrolig spennede og høre forventiningen.
Tesla var jo negative med chip mangel, kommer apple og sier det samme. DA kan topp være her, for Q2 begynner renten og stige og pengene tørker inn sakte…

markedet håpet på mer dovish. Fikk ingenting. Hverken eller.

Russland tar ikke OL i betraktning etter alt jeg har lest. OL gjennomføres uavhengig av kriger, med unntak av 1. og 2. verdenskrig. Det gjennomføres og brukes som en positiv faktor. De er avhengig av hard bakke for krigføring i spesielt Donbass.

kinesiske myndigheter gikk ut med nyheter i natt om at de mulig går inn og gjør nettopp det: China considering breaking up Evergrande to contain crisis

Under nedturene i 2001, 2009 og 2020 holdt boligprisene seg oppe. I 2020 steg de.
Boligprisene har steget siden 1992 på fallende renter.
Nå kan ikke rentene falle videre. De stiger.
Hvis neste resesjon gir fall både på børs og bolig, da tror jeg det kan bli meget stygt.
I tillegg til at boligprisene har steget voldsomt møter vi et annet problem, nemlig at fødselstallene for 20 år siden begynte å falle.
Vi har importert «analfabeter» for å vokse videre, men det er neppe lønnsomt.
Jeg tror børsene i 2024 og 2025 vil være under der vi er i dag.

5 Likes

FED snakket jo at arbeidsmarkedet var sterkt og ville tåle høyere rente. Så ikke bare var de ikke mildere, de skjerpet retorikken noe.

Ja, det var noe slikt jeg så for meg. De lar ikke ting bare “skje” i Kina. De tar kontroll.

1 Like

Ja, disse fæle analfabetene fra Polen, Litauen og Sverige? Joda, det er sikkert endel grupper som ikke har fullført barneskolen, men dette er flyktninger fra krigsherjede land, ikke innvandrere og de utgjør en svært liten del av befolkningen. 150-200k av 5m?

Jeg har mest kontakt med de som er nest nederst på listen her, andre generasjons vietnamesere og de er alle leger, sivilingeniører eller økonomer :smiley:

10 Likes

Disse grafene viser hva som har skjedd tidligere. Det er allerede innbakt i boligprisene.
Vil det fortsette ?

1 Like

Annerledeslandet Norge.
Alle skal EIE bolig, å leie er flaut.
Prosentandelen med boliglån er skyhøy sammenlignet med selv våre skandinaviske naboer.

Vi har ikke opplevd synkende boligpriser på over en generasjon. Vi har glemt hva stigende renter er. Worst case scenarioer bankene opererer med er +5%.

Den dagen renta går motsatt vei og boligprisene snur, vil Norge bli hardere rammet enn noe annet land er min spådom.

6 Likes

Det er verdistigning på primærboligen som har finansiert hytter, biler og båter også. Så lenge alt stiger kan man låne mer og mer. Det har tilogmed vært lønnsomt med negativ realrente.
Den dagen det ikke lenger er lønnsomt faller ikke bare huset, men også alt annet.

4 Likes

Boligprisene sank i 2008, -1,1% totalt, men Bergen hadde -8% og Oslo/Bærum -4% .

Har ikke hytte og vil ikke kjøpe med dagens priser, da leier jeg bare noen ganger i året i stedet. Så slipper jeg å vedlikeholde. :see_no_evil:

Det var for lite og over for kort periode, frykten fikk ikke fotfeste.

1 Like

Det var svært kortvarig, før prisene tok av igjen, oppover.

1 Like

Med tanke på finansene til AS Norge, så er det vel lite sannsynlig med noe langvarig fall nå heller? :thinking:

Staten er rik mens «vanlige folk» sitter med boblejakke inne.
Tror ikke det er lett å selge store hus fra 1950 nå.
Det sies at hytter på fjellet står tomme fordi en helg på hytta koster skjorta i strøm.
Og likevel funderer Regjeringen (og spesielt SV) på hvordan de skal øke skattene.

2 Likes

Det har knapt vært snø i fjellet i år :see_no_evil:

EDIT

De har jo ikke tenkt å sette opp skattene for de som må sitte med boblejakke inn, men for de som lurer på om de skal droppe å varme opp innkjørselen fordi det kostet 10.000kr/mnd, men kom fram til at det spilte egentlig ingen rolle, så de bare lot varmen stå på. :slight_smile:

2 Likes