Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

100% enig i hele innlegget ditt @havana12
Det er stock-pickers tid.
Personlig anser jeg risikoen for høy for å lete etter gode enkeltkjøp like før en resesjon (tror jeg).
Jeg venter derfor på en anledning til å kjøpe indeks. Jeg forventer ikke å treffe akkurat bunn, men et prisnivå som er billigere enn i dag og derfor med større potensiale for gevinst på lang sikt.

5 Likes

Ja, alle må finne den filosofien som passer best for seg selv.
Vi har alle ulik økonomi, tidsperspektiv, psyke, risikotoleranse etc.
Jeg tror ikke samme filosofi passer for alle.
Jeg er enig i at det nå er stock-pickers tid. Det passer dessverre ikke for meg.
Jeg har innsett at hvis jeg går på noen smeller på vei ned (mot resesjon) så taper jeg også på vei opp igjen fordi jeg ikke er “all-inn” pga tidligere smeller.
Tror hver enkelt må finne sin vei.
Jeg har klart å være all-inn på noen store “bunner” (treffer ikke akkurat). For å kunne gå all-inn må man dessverre selge på et tidspunkt, for å ha penger. Jeg er der nå at jeg sitter cash og venter på anledning.
Jeg følger en rekke langsiktige makrosignaler. Enten kjøper jeg når det har falt mye, eller så må jeg på et tidspunkt innse at det ikke kommer et stort fall og likevel kjøpe. Det er når makrosginalene slutter å bli verre.

11 Likes

Underkommunisert!:dart:

1 Like

[quote=“bamse, post:1082, topic:34913, full:true”]

Kunne ikke vært mer enig. Det er en hel generasjon av nye investorer som ikke har erfaring med å være i et mer langvarig bear-market. Eksponeringen av nye investorer på Oslo børs er at all time high, og mange synes fortsatt at aksjemarkedet er veldig investerbart med hovedindeksen rundt 1200.

Det skader heller ikke å ta et tilbakevendende blikk på prisene rundt mars-april 2020 før man skjønner at mange aksjer har løpt løpsk de siste 20-21 måneder uten at økonomien kan understøtte prisoppgangen.

De aller fleste tekniske signaler både på hovedindeksen og signifikante aksjer på OSE indikerer salg. For min del er dette langt fra en investerbar periode for evt long-posisjoner.

6 Likes

Som sagt skal du trade og time index(det jeg er spesialisert til å holde på med) så driver du med et helt annet game enn å velge aksjer.

Tror alle er mildt sagt klar over stormen som er under panseret på osebx. For der er det ordentlig ufyselig. Kan ikke se på indeks for å se dette.

2 Likes

Folk på TI ser i hvert fall ut til å være stort sett nesten fullastet, burde være masse nedside på Oslo børs dersom dette er representativt for folk flest: Hva er din portefølje? - #3102 av Hypergris

4 Likes

Går fint at du mener min sektor-portefølje beskriver at det er masse nedside på Oslo Børs, Samt konklusjon at folk sitter full-lastet siden aksje-porteføljen består av 100% aksjer. (go figure)

Det finnes alltid muligheter i aksjemarkedet, også i potensielle nedgangstider.

5 Likes

Klipp fra morgendagens avis - DN spør «eksperter» om børsåret 23. Ser ikke ut til at resesjon er priset inn :

bilde

5 Likes

Det var ikke din portefølje jeg siktet til, men alle som har postet i tråden der i dag totalt. Det er ikke mulig å lenke til tråden uten at lenken går til ett bestemt innlegg. Ditt innlegg var det nyeste, derfor går lenken til ditt innlegg.

Edit: Det var i hvert fall én med kun 1% cash, en annen med 10% cash, og enda en annen som hadde “skuldertrekk”-ikon på cash-oppføringen. Dette bare blant dem som har postet i dag altså.

3 Likes

Jeg postet for eksempel bare aksjeinvesteringene mine. Ikke eiendom eller cash. Så det er mulig bildet ditt ikke er korrekt :man_shrugging:t2:

Jeg tror forøvrig at børsen skal tape seg i verdi i 2023. Eiendom også :wink: Og cash :slight_smile: :+1::+1::+1:

Kan du ikke poste oversikten over dine aksjer, andre investeringer og cash da? :man_shrugging:t2:

4 Likes

Kanskje vi skulle postet en poll hvor man kan oppgi prosentandel cash i nevnte tråd. Vet ikke om det blir regnet som off-topic for tråden som har et veldig spesifikt emne?

Akkurat nå er jeg 100% cash, så har ingen portefølje å poste.

3 Likes

På samme måte som jeg synes 100% investert i aksjer skurrer.

Så skurrer 100% cash like mye i mine ører.

Det er ganske lik profil, -bare ulikt syn på markedet. Har du tenkt på det?

1 Like

70% cash, 27% btc og resten Ada. Ønsker å doble antall i btc og følger nkr tett, tror på brudd ned fra siste måneders sidelengs bevegelse om ikke en godnyhet ødelegger i sistnevnte :sweat_smile:

Skurrer hos meg også men håper makrosignalene får rett denne gangen også. Bl.a «inverted yield».
Er 100% cash (siden ca 1ste sept)
Litt over 3% i banken nå. Kjipt når inflasjonen er 6-7%, skatten er 22% pluss formueskatt :pleading_face:
Er ikke en situasjon jeg kan holde på med lenge.

6 Likes

Er du helt ute av eiendom allerede? Jeg hadde aldri trodd du skulle bli leietaker!!

Som investeringsobjekter er jeg ute. Har bare det jeg trenger selv.

5 Likes

At man bor i et hus betyr ikke at det ikke også er en del av formuen, spør du meg. Men dette illustrerer at folk mener helt forskjellige ting når de sier “100% cash” eller “100% aksjer”. For de fleste Nordmenn har en portefølje som i stor grad er (giret) eiendom, men til tross for at dette ofte er majoriteten av kapitalen deres er det ikke alltid regnet med når de beskriver hva de gjør med pengene sine.

Uansett, å ikke se på egen bolig som en investering er både fornuftig og mentalt sunt. :+1:

9 Likes

Dette var meg, men neppe noe som bør legges til grunn for antakelser om hvor Oslo Børs skal… Som sikkert mange andre, har jeg en ASP-/Zero-konto for aksjer. Den er high risk som jeg tåler å tape og utgjør litt over 5% av egenkapitalen. Resten er for det meste i hus m/utleiemulighet.

3 Likes

Kloke ord fra en en erfaren TA-mann (McAllen):

«Any advance in a stock, index, or the market in general at more than a 45 degree angle on a chart is a warning sign. Most generally it is euphoria buying and time to tighten up the stop losses and prepare for an inevitable correction, and possibly even a severe decline such as a bear market».

Kan knapt finne mer passende ord for å beskrive OSE og mange av de store aksjene på Oslo Børs for øyeblikket.

5 Likes

Eneste grunnen til at OSE har holdt seg er at vi er tung på energi. Korrigerer energi, vil nok børsen generelt følge etter med tanke på vekting.

Vi har 4 indekser som har holdt seg siste tiden etter toppen var satt. Energi, industri, material og finans. Av de resterende 7 har 4 av dem korrigert over 50%, enkelte opp mot 70%. Resten ligger på en plass mellom 30-50% korreksjon.

Hva skjer med disse indeksene under en korreksjon på OSE? Noen av disse har allerede korrigert mer en dem gjorde under finanskrisen 2008.

2 Likes