Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

og da jeg faka pappas navn og tok ut penger til walkman! men ja, det var en feeling som er borte nå!

2 Likes

Ja, var det en ting vi var flinke til på den tiden var det svindel og bedrag. Falske underskrifter for transaksjoner på posten, sigarett kjøp etc. :joy::joy::joy:

1 Like

Koselig med litt mimring tilbake til gamle dager her på kanten av stupet

4 Likes

Klarer OBX å holde plussen når året er omme?

Neppe. Anslår en close under swing low 1075-1080 innen året er omme.

1 Like

Denne fortjente virkelig en krysspost hit. :smiley:

18 Likes

Rettet opp feilen over for deg :wink:

3 Likes

Takk :slight_smile:

2 Likes

Får vi en close på minus 2-4% på S&P 500 på høyt volum i kveld, ja da kan det være duket for en reprise av 1987/2000 på mandag.

Fractals minner mest om 2000 - blir spennende på mandag!

Med så mye kunstig pumping over så lang tid, har jeg stor tro på et brutalt kræsj framfor jevn nedstigning. Anslagsvis 20-25 prosent fall over 1-3 dager

7 Likes

Det er ille å sitte å håpe på slike brutale scenarioer, det er mange som vil lide verre enn å tape noen kroner på børs :thinking:

Blir aldri en krasj rett før jul. Tipper det skjer i januar 2023.

Mye bedre med et raskt og dypt krakk enn å slite med svakt fallende børser over lang tid. Det må falle til det blir billig nok for å starte en ny oppgangssyklus.

3 Likes

Problemet er en boble som er skapt av sentralbankenes politikk, problemet er ikke at boblen sprekker. Men det er vanskelig for folk å visualisere. Om du har kreft og må gjennom strålebehandling er ikke det behagelig, men likevel nødvendig.

5 Likes

(FED snudde fra hauk til due fra midten av desember 2018 til slutten av januar 2019, mye pga det krasjet - etter mitt syn)

https://www.ft.com/content/36cb58ba-24ef-11e9-8ce6-5db4543da632

Michael Feroli, US economist at JPMorgan Chase, said he could not remember such a big change of direction by the Fed absent a major shift in the economic backdrop, calling the adjustment between December and January “momentous”. One explanation could be that more dovish officials such as Richard Clarida, the Fed’s vice-chairman, were gaining sway over the decision-making process, he said. Another is that the Fed is being swayed by market pressure. Michael Gapen of Barclays said it was difficult to read the outcome of the meeting as “anything other than the Fed capitulating to recent market volatility”.

2 Likes

Renta har falt jevnt og trutt fra 1990 til 2021. Effekten på børs og boligmarked har vært som å stå på et rullebånd på en flyplass. Står man stille går det likevel fremover. Er man flink med investeringene og går fremover går det ekstra fort. Dvs «alle har blitt rikere».
Nå går rullebåndet i revers med økende renter.

De siste stigningene på børs har kommet på håp om lavere inflasjon og at vi nærmer oss rentetoppen. Men vi er langt over 2% inflasjon som er målet. Energiprisene hopper opp og ned. Det som teller er lønnspresset og arbeidsledigheten er rekordlav.

Klarer sentralbankene å snu rullebåndet igjen ved å øke arbeidsledigheten akkurat så mye at inflasjonen faller til 2% men uten at den blir så høy at vi får resesjon ?

5 Likes

Trenger nok god hjelp av Kina dersom den skal ned til 2% de neste årene.
Ikke all inflasjon er pga sterkt kjøpspress. Åpner Kina opp for fullt og man får bort flaskehalser fra tilbudsiden, så tror jeg ikke det er umulig å se 2% innen et par år eller mindre.

1 Like

FED har blitt foret med «feil» statistikk. Det kan være så mye som 1 mill «fake» jobber.

Dette må da være god mat for bjørnene

6 Likes

Jeg befinner meg på en populær fjelldestinasjon på østlandet akkurat nå. Skiløypene er nypreppa og alle skiheiser går. Det er perfekte forhold for både alpint og langrenn. Men jeg har aldri sett mindre mennesker her på en slik helg. Helt utrolig.

9 Likes

Håper de innfører strømstøtte for hytteeiere slik at næringslivet i kommuner med mye hyttefolk ikke kollapser. Sett gjerne en grense på f.eks. 1000 kWh i måneden.

3 Likes