Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ja det er vel det jeg og en del andre har sagt en stund. Bull inntil man ser inflasjon tar av, og når FED reagerer negativt på det, ja da sprekker boblen.

6 Likes

Krysser fingrene for at markedet er såpass fremsynt at korreksjonen begynner snart da :sweat_smile:

Kan du sende kapitalen en liten tur innom verdi aksjer noen år først, før korreksjonen? Takk @Nocturne :grin:

2 Likes

Ny smittebølge på gang i Kina?

Synes dollaren også viser tegn til å ha tegnet en slags bunn her?

Kanskje litt tidlig å calle det men liker oppsettet… (kombinert med stigende treasury rates).

1 Like

Sjekk ut denne når du har tid Noc :ok_hand:

2 Likes

Ingen profitt? Ingen problem! :thinking::roll_eyes:

6 Likes
4 Likes

Hadde trodd børsen skulle gjøre et nytt 1% byks i dag mtp. oljeprisen, Biden insettelsen osv.
Dagens candle har foreløpig wicket over motstand, som vi over en uke har prøvd å bryte, uten hell.

Hører på intervju med Harvey Dent. Veldig interessant om supersykluser :slight_smile:

3 Likes

Kl. 08.25

av NTB-AFP-AP

Beijing stenges delvis ned etter nye koronatilfeller

Kinesiske myndigheter innførte onsdag en nedstenging av fem nabolag i Beijing etter at det ble registrert en håndfull nye koronatilfeller i byen.

Alle 1,6 millioner innbyggere i Daxing-distriktet må holde seg hjemme og har fått forbud mot å forlate byen uten spesialtillatelse og negativ koronatest.

Onsdag ble det registrert syv nye smittetilfeller i Beijing. Ytterligere 46 ble registrert i Jilin-provinsen, 16 i Heilongjiang på grensen til Russland og 19 i Hebei, ifølge myndighetene.

Koronaviruset ble først oppdaget i storbyen Wuhan mot slutten av 2019. Landet har registrert 88.557 smittetilfeller og 4635 koronarelaterte dødsfall, men de reelle tallene antas å være høyere.

Denne tråden (og forrige) må være Tekinvestor sitt skoleeksempel på confirmation bias. Her letes det etter indikatorer som skal bekrefte et børsfall rett rundt hjørnet, og jommen finner man ikke det man leter etter. I mellomtiden går børsen så det suser.

Når det er sagt, veldig lærerik tråd som balanserer mitt bull-syn og minner om viktigheten av risikohåndtering.

10 Likes

Tja, hvis du leter etter Bull nyheter i en bjørnetråd kan vi nok ikke hjelpe deg. At bears har tatt feil siden krakket i mars er obvious. Spørsmålet er likevel ikke om, men når, toppen er nådd. “The markets can stay irrational longer than you can stay solvent” har vel aldri passet bedre :sweat_smile:

2 Likes

Jeg er enig til en viss grad, men jeg er selv ikke “bear” selv om jeg deltar her og stiller spørsmålstegn ved evalueringene vi ser.

Min tanke ved deltakelsen er for å lære og forstå markedet med 0-rente og stimuli og som mitt innlegg over - som jo egentlig er litt bullish - hvordan markedet kan forholde seg til negative aspekter uten å agere lengre enn man tror.

1 Like

Når boblene en dag sprekker så vil det bli fryktelig stygt, men børsen kan jo like gjerne stige 40% til før det skjer. Så å bare laste opp med bjørner nå og sette seg ned å vente trenger ikke nødvendigvis være en god idé.

1 Like

Ja, og hvis da i mellomtiden har fått de 40 prosentene i avkastning, og må gi tilbake f.eks. 20 prosent til korreksjonen, så er det kanskje ikke en så dårlig deal likevel…

Nei, og samtidig dersom man da har satser høyt beløp på et fall og tapet blir stort så er det fort å få “monkeybrain” slik at man tar tapet på toppen og laster opp med aksjer på topp i håp om å være med på festen og tjene inn igjen tapet.

Anbefaler å høre podcasten som @GyldeN lenket til lenger oppe.

Fra et fundamentalt perspektiv har FED to valg, la dollaren kollapse eller la de lange rentene stige.
Førstenevnte er positivt for aksjemarkedet, sistnevnte er negativt. Hva vil de velge? På et eller annet tidspunkt må man ta et valg. Hvis man er bear, håper man at de holder igjen på stimuli, og at dollaren får en opptur, er man bull, tror man fortsatt på narrativet om at boblen skal bli større som følge av pengetrykking.

Rent kortsiktig mener de i podcasten at dollaren kommer til å bremse nå, og få en opptur, før pengetrykkingen fortsetter senere i år. Mao; fortsatt bullmarked med en mindre korreksjon underveis.

Spørsmålet mitt er hva de langsiktige konsekvensene av denne pengepolitikken er. Jeg har tro på desentraliserte valuter som en hedge mot deevaluering av fiat, men tror ikke myndigheter (på lang sikt) vil tillate at disse aktivaene forblir uregulerte.

Biden og Harris har også gått til valg på økte skatter og avgifter for corporate america; men dette tror jeg kommer senere, det ville ikke vært det smarteste å gjøre som første punkt på agendaen med en gang man kommer til makten… :thinking:

5 Likes

Enig i det ja. Er jo merkelig at under en krise så blir alt blåst til himmels. Men av erfaring så mener jeg at man må treffe nærmest klokkerent dersom man er bear. Ikke noe som lønner seg i lengden. Synes også nattesøvnen blir dårligere dersom man har tungt bjørn :sweat_smile:

Men ja jeg tror også det vil fortsette oppover en stund til mtp flere stimulanse pakker. Så vil det nok bli deflasjon hvor investorer rømmer fra både aksjer og krypto, men når panikken er over tror jeg flere og flere vil inn i krypto.

2 Likes

Spot on, virker som man trenger stimuli for å holde renter under kontroll.

Uten sentralbanker hadde vi faktisk vært ekstremt fucked, uansett hvor skeptisk man er til hva de har holdt på med siden finanskrisen.

2 Likes