Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Burde ikke inflasjonen få lov til å virke litt først og på den måten få ned gjeldsberget?

2 Likes

Det blir litt vanskelig å forutse, men det kan godt hende at enkelte ønsker seg 5% inflasjon i 10 år ja.

Problemet er at hvis man først tillater sterk inflasjon, så kan det gå ut av kontroll også som folk har funnet ut før. Det vil være en helt annen virkelighet enn i dag i hvert fall.

2 Likes

Dette skjer historisk… :roll_eyes:

4 Likes

Er jo bare å se til kina. Det @anon80503862 nevner har jo foregått der de siste 10 år. Med sine innlysende følgende problemstillinger.

1 Like

2 Likes

Anbefaler denne podcast-episoden fra macrovoices

Utrolig interessant episode med spådommer om aksjemarkedet, gull, olje, bitcoin, inflasjon, dollaren, og hvilken alternativer fed har for å takle diverse fremtidige problem både kort, og langsiktig

“Macro Voices, a weekly financial podcast program which will target professional finance, high net worth, and other “sophisticated” investors who desire financial content at a level of sophistication and complexity above what the retail investment-focused podcasts on the Internet presently offer.”

5 Likes

Veldig interessant, men blir en stund til jeg har 90 minutter ledig :sweat_smile: Du har ikke noen raske konklusjoner å dele? :blush:

1 Like

De er innom så mye at da vil jeg heller anbefale deg å høre litt av gangen evt :slight_smile:

2 Likes

Gudbedre M2 bare fortsetter å gå.

4 Likes
2 Likes

Kilde ;

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2021-01-23/rates-traders-are-counting-on-powell-to-quell-talk-of-2021-taper

3 Likes

Fuck me, så at jeg hadde en drodling på en cup & handle liggende fra lenge siden i nasdaq.

Den slo mild sagt til

Så da blir det ny skrell i starten av mars en gang da.

2 Likes

Sylfrekk candlestick på OBX i dag.

1 Like

Blir spennende å se hvor mye som blir printet totalt i år!

Inflasjons % usa (neste oppdatering 10 feb.) snitt 1,4% i 2020

1 Like

Jeg har faktisk sett litt på tallene i det siste for USA:

(tallene for 2020 er ikke helt oppdaterte).

Men det er helt klart at man nå har ett gjeldsberg og en gjeldsøkning som tidligere har signalisert store problemer. Så får man se hvordan det går :slight_smile:

Hvis man har ett problem, så er jo problemet i stor grad at man aldri betalte ned gjelden etter 80-tallet og 90-tallet… og så økte man gjelden i 2008 … og betalte aldri ned gjelden derfra heller. Og nå skal man selvsagt aldri betale ned gjelden fra 2020-2021 heller.

Hvor lenge går dette? Tja, til evigheten?

4 Likes

Har du en forklaring på hvorfor inflasjonen (tilsynelatende) minker mot slutten av 2020?
Average ser ut som 1.2% ? Det høres ufattelig lite ut mtp. hvor mye som er tilført av likviditet… ?

Lockdowns.

Folk får jo ikke bruke penger, hva skal tvinge opp prisene ?

3 Likes

Forklaring på måling av inflasjon (usa) for de som er interessert (cpi) mange mener denne ikke måler godt nok inflasjon, og at den i realiteten er mye høyere eller lavere

3 Likes

Jeg trodde det var Core Inflation du snakket om, ikke CPI tall…

Ifht. CPI så har jo matvarprisene i allefall gått endel opp i 2020.

Food at home prices increased 3.9 percent in 2020, the largest over-the-year increase since 2011.

image

Alt som er avhengig av råvarer vil nok gå opp i pris ettervært, mye lagg dær!
Tipper den nye sirkulær modellen vil drive opp inflasjonen også på kort sikt? ( EU)

Nå kan vi ikke bare kvitte oss med søppel gratis, strengere krav til alt av material og energi. Dette er kostnader som faller ned på konsumentene også.

Helt til vi kommer til det punktet hvor teknologi driver den delen av inflasjonen ned igjen.

2 Likes