Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Dette er en interessant artikkel om en diskusjon som nok vil komme. Vet ikke om den passer best her eller ett annet sted.

It’s almost a tautology, but worth observing in this context: People, if left free, will by definition act in ways that they think best. If they had been allowed to do what they thought best, free private volunteers would have proven the safety and efficacy of the Moderna vaccine by as early as April 2020, ending the pandemic.

In the case of the COVID-19 pandemic, the government did both: (a) It used force, via the FDA, to prevent people from voluntarily taking a highly effective vaccine that existed since the start of the pandemic; and (b) it forced people to take actions which they did not think best—such as closing their businesses.

As a result, the economy was devastated in ways that will take years, if not decades, to recover from, and hundreds of thousands of Americans were told to sit, wait, and die.

3 Likes

Interessant lesning og tematikk!

Det sagt, så synes jeg forfatteren ikke gir nok rom til viktige nyanser, som blant annet denne kommentaren oppsummerer på en god måte:

Hate to be the heavy, but a cardinal ethical rule of clinical trials is not to expose subjects to known harms. Fortunately, the Moderna vaccine turned out to be safe and effective, so we know in retrospect that we would have done better with “challenge” trials. We all have 20/20 hindsight! But suppose the vaccine hadn’t worked? If COVID-19 deserves its nasty reputation, thousands of people might have died of the disease from the trial – in addition to those already dying. And suppose the vaccine had had major side effects? All of these things have to be taken into consideration.

2 Likes

Poenget til artikkelforfatteren er at det fantes friske frivillige personer som ville ha utsatt seg selv for denne risikoen hvis de fikk lov til det.

Det er ikke slik at risikoen ikke finnes, det er ett spørsmål om man skal la frivillige som ønsker det la seg selv frivillig utsette seg for denne risikoen fordi det gagner samfunnet. 1 day sooner og andre alternativer har presset på for å la friske frivillige få denne muligheten under pandemien slik at man skulle kunne kvitte seg med pandemien tidligere HVIS vaksinene fungerte.

Grunnen til at dette ikke er lov er de potensielt negative konsekvensene ved å utsette frivillige for skade, som er ulovlig. Men, du kan også utvide argumentet: tenk om vaksinene IKKE hadde fungert? Det ville spart hundretusener av liv, kanskje millioner av liv, å finne ut av det 6 måneder tidligere så man kunne begynt jobben med å prøve noe annet.

3 Likes

Helt enig i hovedlinjen i argumentasjonen.

I ekstraordinære situasjoner som ved COVID, så virker det ganske åpenbart at «challenge trials» bør være tilgjengelig i verktøykassen for å møte utfordringen (potensielt mye raske).

3 Likes

Er virkelig ikke mye igjen for DXY å lene seg på nå

2 Likes

Hører en del si at om dollaren holder seg eller ei er nøkkelen for hvorvidt vi får en solid korreksjon eller ikke.

Om de har rett så ser det litt sketchy ut nå.

1 Like

Hva om både DXY og aksjemarkedet faller?
Hvordan løser Fed en slik gåte…

1 Like

De har vel ikke noe mål om at USD skal være sterk? De fleste lande foretrekker nok at landets valuta ikke skal være for sterk siden det svekker konkurransekraften.

4 Likes

Både og tenker jeg. Ikke noe problem å trykke nye penger på en sterk valuta. Værre med en som er i en fallende trend.

Påsto ikke at de ønsker en sterk valuta
Spurte egentlig hva gjør Fed dersom begge deler faller. Er det bare å trykke mer?

2 Likes

USA ønsker ja takk begge deler siden USD er the world reserve currency.

1 Like

De ønsker seg nok en sterk valuta når pengetrykkingen går for fullt, men når landet skal klare seg uten kunstig hjelp og stå på egne ben så vil de ha den svak/svakere.

Det er mitt hovedbilde av hva som skjer framover. Ser selvsagt kontinuerlig etter tegn på at jeg tar feil.

FED vil nok gjerne ha svakere valuta. Det er resten av verden som ønsker seg sterk USD (inntil de ikke lenger ønsker det, og bytter ut dollaren med noe nytt som verdens primære betalingsenhet).

1 Like

Det er riktig at EU ønsker en sterk dollar, men de fleste framvoksende økonomier drar nytte av at dollaren er svak.

2 Likes

Får vi brudd opp av wedgen her så er potensialet ganske bra! :sweat_smile:

Du glemte støttenivået på 88? Jeg tror den tar i mot der først og bouncer (hvis den skal lavere).

Target for wedgen er 94-98.

Min forutsetning er politisk: demokratene vinner i Georgia, tar senatet, og skal umiddelbart planlegge neste store støttepakke i mars/april. Og det blir sannsynligvis ikke siste støttepakken i år.

Skulle republikanerne ta senatet og ha makt til å stoppe alt demokratene ønsker å gjennomføre så får jeg tenke på nytt :slight_smile:

3 Likes

Påtide å tenke seg om i høyt belånte vekst aksjer? iallefall holde et ekstra øye på renten.

3 Likes

Like clockwork: OBX

Tok ut nest siste motstand, og er på vei mot siste

ATH OBX 880 blir interessant å følge med på. Skulle rentene plutselig stige så kan det vel fort være “lite” oppside igjen i markedene, eller har jeg et litt for unyansert syn her?

1 Like

Tjah, vi får ikke renteheving uten at økonomien er i vekst. Da vil jo avkastningskravet øke, men samtidig vil jo avkastningen øke. F.eks. i USA hvor gjelden er økt betraktelig, så vil jeg egentlig tro at å kjøre noe høyere inflasjon enn det som er vanlig kan være et alternativ for å gjøre gjelden håndterbar. I så fall er det mye oppside igjen. Vice versa, hvis de skal holde inflasjonen lav, så vil den høye gjelden nok være et problem. Spørsmålet er mao hvor balansen blir.

1 Like

Pen og skyfri himmel!

Av aksjene jeg følger så er alle i kjøp/hold iflg Ichimoku Cloud, dvs X9 > X26, kursen > F26 og skyen er grønn. Eneste unntaket er Komplett som driver å konsoliderer og X9 < X26. Noe klarere tegn på bullmarked finner man nesten ikke. S&P oppfyller alle kjøp/hold iflg Ichimoku Cloud på dag, uke og månedsbasis. :stuck_out_tongue:

5 Likes