Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Så denne for lenge siden, men prøver å sette meg mer inn i makroøkonomi i helgen og denne er verdt en kikk for de som ikke har sett den før:

7 Likes

haha så random, anbefalte den til en kompis for 2 timer siden i “hjemmelekse”.
Boken er også å anbefale.

offtopic.
Men verdt å se “Principles For Success by Ray Dalio (In 30 Minutes)” også. Veldig enkel innføring, men som for mange kan bli en stor " aha øyeblikk".
Hvorfor det er bra med motgang, se etter muligheter, unngå ekko kammer og verdien av folk som utfordrer dine meninger sålenge diskusjonen er saklig.

10 Likes

Kan du(eller andre) utdype litt?

Hva er de store krakkfaktorene nå før jul?

Det er vel i praksis bare en vesentlig faktor som gjelder.

Neste fredag kan vi ende opp i en situasjon hvor vi har:

  • Quad Witching Day (kvartalsopsjoner). Skal noen reposisjonere seg mer bear? Du kan ha argumenter for at Q1 i verdensøkonomien og USA blir stygg, og at man kan se for seg en nedtur før en opptur. Men jeg tror folk generelt vil se forbi slutten på pandemien og overse mulige nye kriser i 2021 (flyktninger) og at dette ikke er ett stort faremoment.
  • No deal brexit (annonseres kanskje søndag kveld eller mandag - men bør vel være priset ok inn nå?).
  • FED som ikke får gjort så mye mer enn det de allerede gjør (annonseres onsdag - men spiller det noen rolle når de uansett trykker enormt med penger?).
  • Nye daglige dødsfall fra covid-19 som setter rekorder (3 500 + er mulig, når begynner helsevesenet der borte å kollapse? Men spiller det noen rolle for markedene med vaksinehype at noen titusener ekstra dør før pandemien er ferdig?)
  • Ingen stimuluspakke for USA (fordi kongressen ikke blir enige siden begge parter ser seg tjent med å være uenige til etter senatsvalget 5. januar i Georgia). Usannsynlig, men potensielt svært skadelig.

Jeg tror i praksis at det er kun en ting som kan lage en krise, og det er hvis kongressen i USA ikke blir enige om en pakke.

Ved nyttår mister millioner av amerikanere arbeidsledighetspenger, og beskyttelsen mot å bli kastet ut fordi man ikke betaler husleie går ut. Dette er tidsbegrensede tiltak USA har satt inn i sin forrige tiltakspakke, og blir de ikke enige før nyttår så forsvinner disse tiltakene.

I teorien skulle USA ha stengt ned hele den føderale staten fordi de ikke ble enige om tiltakspakke forrige uke, da fristen egentlig var på fredagen. Men de annonserte en midlertidig lov som ga dem en ukes ekstra frist.

Skulle kongressen finne på å lage en ny frist for å bli enige, så vil motivasjonen være at minst ett parti mener det er ugunstig å lage en avtale før man vet utfallet av senatsvalgene i Georgia 5. januar. De vil heller vente til etter den tid, og bare utsette tidsfrister underveis. Dette har pågått siden september/oktober, i hovedsak fordi en stimuluspakke før valget ville vært en seier for Trump så det var politisk umulig å få gjennomført før presidentvalget. Spørsmålet er om de klarer å få det til nå før makten i senatet er avgjort.

USA står foran en lengre periode (par måneder?) med nedstenginger og dårlig økonomi og massiv arbeidsledighet. Det at folk med jobb, med inntekt, med trygg økonomisk situasjon klarer seg fint og klager litt på twitter er ikke noe problem.

Det ville være en ganske stor katastrofe for de fattige i USA om man nå midt under pandemien og utrulling av vaksine vinterstid plutselig skulle få en government shutdown fordi de ikke klarer å bli enige i kongressen, men når det kommer til ren ondskap og evnen til å gi fullstendig faen i landets fattige, så er Pelosi og McConnell begge så fulle av jævelskap at jeg ikke ser på det som helt umulig. Og som bonuspoeng må man huske på at selv om de skulle bli enige kan vel i teorien Trump nedlegge veto.

Muligheten for ingen stimuluspakke ignoreres av de aller fleste som ser på økonomien og markeder fordi det ville være så fullstendig idioti. Problemet er at det også garanterer seieren i Georgia senatsvalget, og hvem som har makten de neste to årene, hvis det ene partiet der borte klarer å legge skylden på det andre. Og makten de neste årene er mer verdt for både Pelosi og McConnell enn om det er noen uker med jævelskap og usikkerhet for fattige amerikanere. Så for min del ser jeg ikke bort i fra dette som ett mulig scenario selv om jeg anser sjansen for å være godt under 50%.

TL/DR:

Ingen stimuluspakke kan gi en stygg krise og fristen er fredag neste uke.

11 Likes

Noe er ikke helt som normalt… :scream::sweat_smile:

9 Likes

Er det stigende renter som skal knekke akjsemarkedet? Dollaren kan stå foran en kraftig svekkelse. Stimuli pakker, økende gigantiske underskudd og kvantitative lettelser i amerikansk økonomi kan få dramatiske følger. Dollaren kan falle kraftig på kort tid:

Da bli amerikasnke statsobligasjoner mindre verdt, og kavet til avkastning (yielden) øker. Denne er allerede på vei opp: (TNX )

Økende yield gir også høyere renter - dette kommer helt sikkert- spørsmålet er hvor fort det går…

1 Like

Pass deg for kortsnabb! Its not the size of the boat, its the motion of the ocean!

Skjer det noe snart, indekser har vaket på samme nivåer nå en stund. Neste må vel bli ned ?:stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tenker at økningen i pengemengden er årsaken til økningen i aksjekurser. Når det er dobbelt så mye penger omkring, så øker verdien på assets tilsvarende. I hvert fall over tid. Jeg tenker at f.eks. USA ikke er interessert i høye renter, så de vil framover gjøre alt for å holde de lave. Jeg tenker derfor man må sitte på noe annet enn cash.

3 Likes

Dollarens styrke er direkte motsatt av aksjemarkedet i usa for tiden (siden bunnen i mars). Det pleide ikke være så direkte relatert før, men er det nå.

Jo mer penger som trykkes i usa (sammenlignet med europa og resten av verden), jo svakere blir valutaen, og jo mer går aksjemarkedene i usa opp.

Stigende renter som du sier vil kunne knekke aksjemarkedet, eller evnt skattereform. Men det ligger nok en stund fram i tid. Spørsmålet er om det begrenser seg på pengetrykkingssiden snart, eller ikke.

2 Likes

Man må sitte i noe annet enn cash, helt frem til den dagen det krasjer… det har virket som vi står på kanten av et makroøkonomisk stup lenge, men alt bare turer og går videre som ingenting. Så da er det umulig å vite når det skulle skje. Men risikoen og nedsiden er jo etter alle solemerker større enn noensinne!

2 Likes

Da er hovedindeksen oppe å snuser på ATH igjen. Langt over hva mine forventninger var i mars måned.

Var vel en poll på TI også - på hvor OSEBX kom til å avlutte året. Om jeg ikke husker feil var det svært få som hadde troa på 900+ :thinking:

3 Likes

Fremdeles lite futt i VIX

1 Like

Republicans, led by Sen. Pat Toomey of Pennsylvania, have launched a last-minute bid to permanently shut down some of the credit facilities that the central bank launched this spring in response to the pandemic—specifically, ones that allowed it to buy corporate bonds, and lend to state and local governments as well as midsized companies.

The reason few states or midsized businesses have borrowed from the Fed’s facilities yet is that they haven’t offered particularly generous terms. But progressives have hoped that Biden’s Treasury Department and the Fed might tweak the programs to make them more attractive sources of credit. Some have suggested that this could be a way to channel relief to states, something Republicans have largely refused to include in the relief bill.

Republicans are seeking to insert language into a pandemic stimulus package that would limit the Fed’s powers going forward, potentially keeping it from lending to businesses and municipalities in future crises.

Legislative language circulating early Friday suggested that it would prevent “any program or facility that is similar to any program or facility established” using the 2020 appropriation. While that would still allow the Fed to provide liquidity to Wall Street during a crisis, it could seriously limit the central bank’s freedom to lend to businesses, states and localities well into the future.

In a statement, Senator Elizabeth Warren, Democrat of Massachusetts, called it an attempt to “to sabotage President Biden and our nation’s economy.

Mr. Toomey has defended his proposal as an effort to protect the Fed from politicization. For example, he said Democrats might try to make the Fed’s programs much more generous to states and local governments.

Dette har vært den store kampen politisk i USA siden før sommerferien og hovedårsaken til at man ikke har klart å lage en stimulusavtale enda. Enkelte blå stater (New York, California, Illinois, spesielt) har massive budsjettunderskudd og er fullstendig avhengig av mer støtte for å ikke måtte gjennomføre massive kutt (og dermed sparke offentlige ansatte). Demokratene har så langt nektet å godta en stimuluspakke som ikke åpner for støtte til delstater (spesielt blå delstater), og republikanere har nektet å godta en pakke som inkluderer dette.

Deadling for stimulus i USA (og forsåvidt no-deal brexit) er i morgen, søndag. Men jeg ser ingen grunn til at ikke disse datoene kan dyttes på så man kan enten late som om man prøvde og prøvde til siste slutt, eller man kan late som om man “egentlig ikke ville godta dette, men til slutt måtte innse at man ikke hadde noe valg.”

Det er alltid viktig for politikere å vise at man slåss til siste slutt, og på overtid, for sine velgere. Derfor er det normalt at beslutninger som kan skyves på vil skyves på - alle parter har interesse av å ikke bli enige før tidsfrister går ut, eller late som om det er håp til siste slutt selv om man vet det ikke er det.

Nå har begge partier i USA hardnakket jobbet for å love velgerne at “det kommer en pakke” og ingen av dem vil vel ha skylda for at det strander. Så det er fortsatt mest sannsynlig at det blir en avtale. Men det kan være verdt å ta med seg framover hva som blir resultatet av akkurat denne kampen, for det har betydning for hvor enkelt FED kan reagere i kriser framover uten å måtte få godkjennelse av kongressen.

5 Likes

Mandag skjer noe som ikke har skjedd på 800 år – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

Noen som har noen tanker om betydningen av dette for aksjemarkedene?

Ikke fordi jeg tror på astrologi, men fordi det er svært mange ute i verden som tror på det, og lar slike ting påvirke deres handlinger. Både ledere av land og selskaper, og ikke minst aksjeeiere…

Dermed kan slike fenomener fremkalle selvoppfyllende profetier…

1 Like

Det aller meste som skrives om aksjemarkedet fra dag til dag bruker formelen: “dagens største hendelse/nyhetsoverskrift” + “driver markedene” + “opp/ned” (avhengig av om indeks er opp eller ned).

Dette vil passe like bra inn i formelen som alt annet som skjer denne dagen.
At man har stimulus i usa, brexit avklaring, quad witching day fredag som var (rullering av opsjoner), nyttår (siste sjanse til å fikse på porteføljer før året rundes av, justering pga skatt osv), og sikkert andre ting vil passe like bra inn i formelen.

Jeg tror selvsagt at dette betyr absolutt null og niks, men går markedene vesentlig opp eller ned mandag så kan man jo bare velge hva man skal bruke som forklaring ut fra hva man selv tror på.

7 Likes

Jeg tror du ser på dette på feil måte.

Slike astronomiske hendelser kan tolkes av “kvasi-religiøse” personer og grupper på en slik måte at de gjennomfører livsendrende handlinger.

Noen kan finne på å ta livet av seg for å bli lastet opp til en UFO, andre kan selge alle aksjene sine, mens andre igjen kan gå all in i Bitcoin, og andre kan mene at dagens horoskop er et perfekt tidspunkt for å angripe en intetanende fiende…

Overtro, ja, men overtro som kan føre til store konsekvenser for hele verden.

Hitler Astrologer

Uansett, så ser jo nyhetsbildet for Europa ikke spesielt bra ut, noe som kan gi ekstra inspirasjon til de som tror på dette.

Nederland stanser alle fly fra Storbritannia – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

1 Like

Blir det vesentlig bevegelse i markedet mandag så står det deg fritt å mene at det er pga dette. Jeg har nok 10-20 andre ting jeg heller ville brukt som forklaring. Men, ingen vet alle rare årsaker alle rare mennesker i verden har til å gjøre alle de rare tingene de beviselig gjør.

Det sagt, jeg ser ikke på dette som en hendelse som isolert sett bør bevege markedene overhodet. Men jeg ser absolutt at folk som tror på dette vil bruke det som forklaring uansett hva som skjer i verden.

4 Likes
1 Like

VIX futures er på stigende tendens på vei inn i juleuka. Ingen grunn til å være overmodig tenker jeg

Denne krisepakken er så “liten” at den utgjør ingen særlig forskjell noen vei i det store bildet, too little too late.

image

2 Likes

Jeg tenker at denne krisepakken roer ned markedene inntil Biden tar over som president.

1 Like