Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Sprekker gjeldsbobla så tenker jeg vi kan se 10-15 år med sidelengs/ned. Men det ligger langt foran oss per i dag.

1 Like

Ja, men hvorfor skulle sentralbankene stikke hull på den boblen nå? Økonomien er høyst sårbar pga høyere gjeldsnivå og lavere inntekt? Det er vel heller noe som kan skje om 2-3 år når de prøver å rydde opp etter Korona-tiltakene, når økonomien har kommet seg på beina.

2 Likes

Helt enig.

Forøvrig skal vi aldri rydde opp etter disse tiltakene.

1 Like

Med “rydde”, så mente jeg å heve rentenivået fra 0% :see_no_evil:

1 Like

Når pengemengden øker drastisk, så er det naturlig at assets som aksjer, eiendom osv også går opp. Det skjer ikke over natta men via et bullmarked som vi ser nå.
M1 opp 70% siden 30.12.2019
M2 opp 25% siden 30.12.2019

Til sammenligning er S&P opp 18% i samme periode.


1 Like

OBX med stø kurs mot 1000 også? :wink:

2 Likes

Jo det er akkurat det som skjer :joy: etter stenging vs åpent

4 Likes

Ironisk så vil boblene først sprekke når vi får inflasjon i realøkonomien, da må renten settes opp og mer penger går til økende utgifter (renter, varer og tjenester)

4 Likes

Dette er et felt jeg kan lite om, men finner veldig spennende! Hvor går smertegrensen, når blir statsobligasjoner mer attraktivt enn aksjer?

Litt artig graf 10 year bonds vs SPY ( snp 500) , fortsetter nok en stund til :see_no_evil: (pengetrykking)
Edit: “artig” ja jeg vet jeg er en nerd :sweat_smile:

3 Likes

Og når skal egentlig det skje hvis all pengetrykkingen bare havner i bobler som ikke er del av den, samtidig som vanlige forbrukere mister inntektene sine? :slight_smile:

2-6 måneder etter at de hever minstelønnen i USA.

3 Likes

Burde ikke inflasjonen få lov til å virke litt først og på den måten få ned gjeldsberget?

2 Likes

Det blir litt vanskelig å forutse, men det kan godt hende at enkelte ønsker seg 5% inflasjon i 10 år ja.

Problemet er at hvis man først tillater sterk inflasjon, så kan det gå ut av kontroll også som folk har funnet ut før. Det vil være en helt annen virkelighet enn i dag i hvert fall.

2 Likes

Dette skjer historisk… :roll_eyes:

4 Likes

Er jo bare å se til kina. Det @anon80503862 nevner har jo foregått der de siste 10 år. Med sine innlysende følgende problemstillinger.

1 Like

2 Likes

Anbefaler denne podcast-episoden fra macrovoices

Utrolig interessant episode med spådommer om aksjemarkedet, gull, olje, bitcoin, inflasjon, dollaren, og hvilken alternativer fed har for å takle diverse fremtidige problem både kort, og langsiktig

“Macro Voices, a weekly financial podcast program which will target professional finance, high net worth, and other “sophisticated” investors who desire financial content at a level of sophistication and complexity above what the retail investment-focused podcasts on the Internet presently offer.”

5 Likes

Veldig interessant, men blir en stund til jeg har 90 minutter ledig :sweat_smile: Du har ikke noen raske konklusjoner å dele? :blush:

1 Like

De er innom så mye at da vil jeg heller anbefale deg å høre litt av gangen evt :slight_smile:

2 Likes

Gudbedre M2 bare fortsetter å gå.

4 Likes