Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Utrolig vanskelig med timing, ja. Har ikke peiling på om jeg har timet rett eller ikke og markedet kan for alt jeg vet gå 50 nye % før det går ned. Men en korreksjon må komme etterhvert, spørsmålet er bare om den er stor nok til at man tjener på å sitte ute.

Ikke vet jeg, men jeg har vektet meg ned og sover godt om natten. Det er det viktigste :slight_smile:

3 Likes

Ja, det er en av de kontrære indikatorene man skal følge med på, samtidig er narrativet “blue skies” - ingen tror jo dette kan falle pga. FED, og i tillegg holdes rentene på eller nær 0, slik at folk føler mer FOMO; hvem gidder å stå utenfor og vente på et krakk når man stadig ser nye ATHs?

Kudos derfor til alle money managers som har vært ute en vinternatt før, og tør å rope varsku!

@Viken - høres ut som du har tatt råd fra Jeremy Grantham :slight_smile:

I will tell you my definition of success for a bear market call. It is simply that sooner or later there will come a time when an investor is pleased to have been out of the market. That is to say, he will have saved money by being out, and also have reduced risk or volatility on the round trip. This definition of success absolutely does not include precise timing. (Predicting when a bubble breaks is not about valuation. All prior bubble markets have been extremely overvalued, as is this one. Overvaluation is a necessary but not sufficient condition for their bursting.) Calling the week, month, or quarter of the top is all but impossible.

(Mine uthevinger)

2 Likes

Har kanskje hatt en innvirkning ja🙂

Begynte å redusere i januar, rett og slett pga når ting virker for godt til å være sant…

1 Like

Vi vet jo at det er vanskelig å vite når man skal gå inn eller ut, men hvis man klarer å skille mellom timing og rebalansering, så tror jeg man har en god strategi.

Å aktivt rebalansere fordi andelen aksjer stiger over rammene sine; kutte av på toppen og la det andre løpe videre til neste gang det samme skjer, har vært en vinner siden 2009. På samme måte at man rebalansere motsatt vei når man får smeller som i Q1 2016, Q4 2018 og Q1 2020.

Det blir omtrent som å time, men det er rammene / strategien som gjør at man vekter opp eller ned, ikke magefølelsen. Har man vært inne gjennom 2019 og 2020 skal man ha bommet grådig mye dersom ikke strategien nå forteller at man skal rebalansere aksjemidler over til andre aktiva nettopp fordi verdistigningen har vært brutal. Men det er ikke ensbetydende med at alt skal ned og at nå er alle idiotene fullt inne. Det er mange drivere for videre markedsoppgang, så et binært inn eller ut, long eller short nå er ren gambling, ikke fornuftig forvaltning ( i mitt hode da).

Å diversifisere seg ut av vekstaksjer med skyhøy prising, enten de er små eller store, er bare et lite bet opp i det hele, og kan jo forsvares uti fra fornuft. Men det er ikke synkront med at markedet samtidig skal knekke fordi man vil over til andre sektorer man kan regne hjem. Har liten tro på at mengden kapital i markedet skal reduseres, mer at den skal reallokeres mellom vekst og verdi, modne og emerging markets.

Denne sier jo det meste, så kan man argumentere seg blå og grønn på om det er riktig eller om man skal være kontrær å gå short overprisede sektorer og long value / emerging markets.

5 Likes

Vi er jo i en tid det er ekstra farlig for uerfarne og gå inn i smale posisjoner som har høy volatilitet. Fort at man ender opp med å kjøpe dyrt og panikkselge billig når sjøene begynner å slå inn.

4 Likes

46 posts were merged into an existing topic: Shorting, kursmanipulasjon og (manglende) lovverk

Du må nok holde ut 0-1 ish år til med det. Er eit velkjent fenomen når ting nærmar seg toppen.

Pleier å forsvinne etter at markedet krakker.

1 Like

Er klar over det, derfor jeg vurderer en laaang pause.

1 Like

3 solide kjemper innen valuesektoren som alle leverer over forventning. Vi så det samme forrige uke.

image

1 Like

Men er det bedre enn tidligere eller er det corona forventninger som ligger i grunn?

1 Like

Goldman Sachs leverte bedre Q4 2020 enn Q4 2019.

Her er ikke YoY kommet ennå, men å slå forventningene er aldri feil, spesielt ikke om man ønsker fornuftige grunner til å mene at det er fair å fortsatt være netto long i markedet.

1 Like

Takk for svar :slight_smile:

1 Like
1 Like
2 Likes
1 Like

Det er vel ikke så relevant i forhold til aksjemarkedet, men selvfølgelig trist å se hvordan små og mellomstore private bedrifter får ta regningen for regjeringens politikk.

2 Likes

Til rentebanen viser et sving oppover kommer ikke FED (eller andre sentralbanker) til å gjøre noe med likviditeten som tilføres. Rentebanen kommer til å komme opp når inflasjonen kommer for fullt. Når er det? Ikke enkelt å si, men allerede nå er matvareprisene på vei oppover (spesielt i USA).

De fattige blir fattigere. Aldri før har wealth gap økt så kraftig som i fjor.

Hvor lenge kan dette fortsette… :thinking:

From 2019 to 2020, consumer prices for all items rose 1.4 percent. Over that period, food prices increased 3.9 percent, it only increased 1.8 percent in 2019.

3 Likes
2 Likes

Jeg har supplert BearObx med en tilsvarende en for Us100. La plutselig merke til at den er på den kanadiske børsen, men tror ikke det gjør noen forskjell?

BetaPro NASDAQ-100 -2x Daily Bear ETF (HQD)

Synes disse 2x papirene er en behagelig hedge, indeksene går generelt ikke så fort oppover at man blir myrdet, men hvis det nå kommer en skikkelig smell har jeg en ok mengde midler å prøve å sette inn når ting er tilstrekkelig utbombet.

Ser at jeg hadde hatt enda bedre uttelling i fjor mars om jeg hadde holdt disse enn cash.