Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Nevn hva som skjedde forrige gang det var sånn ca februar og M2 gappet opp? I’ll wait

1 Like

Jaja, I know, Tina, FED, QE infinity, stonks Go up osv. - but this time, it’s different! :partying_face::thinking:

Jeg quoter min nye favorittbjørn:

"This bubble will burst in due time, no matter how hard the Fed tries to support it, with consequent damaging effects on the economy and on portfolios,” Grantham, co-founder of investment firm GMO, said. “Make no mistake – for the majority of investors today, this could very well be the most important event of your investing lives.”

1 Like

Hva tenker du? Det var da uendelig likviditet ble presentert og implementert, for så å bli garantert «så lenge som nødvendig»…

2 Likes

Og nå ble akkurat Janet “Mer av samme ulla” Yellen bekreftet som finansminister.

1 Like

Det har vel aldri vært mer småsparere enn nå, såvidt jeg vet. Mange har kommet inn etter mars-krakket og har fått en opptur med store gevinster. Viss det først begynner å gå nedover og folk må oppleve en hel uke der de går i minus, tror jeg fort det kommer til å bli trangt i døra.

Liker ikke å være bear, da dette virker negativt å gå mot markedet, men en korreksjon hadde vært sunt nå. Selv har jeg vektet meg ned til 25 % aksjer og 75 % cash.

Nok av dommedagsprofetier, men synes denne var god : https://www.gmo.com/europe/research-library/waiting-for-the-last-dance/

3 Likes

De asiatiske børsene er i minus tidlig tirsdag morgen, med størst fall på Hongkong-børsen. Sydney-børsen er stengt på grunn av en offentlig høytidsdag.

I USA stengte Wall Street blandet mandag kveld, men både S&P 500 og Nasdaq-indeksene steg til nye sluttrekorder.

Slik ser det ut på Asia-børsene i 5.30-tiden tirsdag morgen:

  • Nikkei 225 i Tokyo ned 0,72 prosent
  • Hang Seng i Hongkong ned 2,40 prosent
  • Kospi i Seoul ned 1,64 prosent
  • Shanghai Composite ned 1,20 prosent
  • Shenzhen Composite ned 1,60 prosent
  • FTSE Straits Times i Singapore ned 0,89 prosent

Usikker amerikansk krisepakke

Fallet i Asia kommer etter signaler om at det kan være hindringer for president Joe Bidens krisepakke på 1.900 milliarder dollar i USA, skriver Reuters. Biden har sagt at han er villig til å gjøre endringer i krisepakken, og har blant annet åpnet for å gi direkteutbetalinger til færre amerikanere.

Investorer preges også av høyere smittetall og utsatt vaksinering i deler av verden, skriver Marked Watch.

Blant enkeltaksjer steg leverandører til amerikanske Apple. Selskapet var opp 2,77 prosent på Wall Street til ny rekord mandag, ifølge CNBC.

Sentralbank-rådgiver advarer om boble

Teknologigiganten Tencent er ned over 6 prosent på Hongkong-børsen tirsdag morgen. Mandag steg aksjen over 11 prosent, den største oppgangen på nesten ti år for aksjen, ifølge Bloomberg.

1 Like
2 Likes

Det er ikke tull heller… Jeg har den siste tiden fått en del forespørsler om investeringer av venner og bekjente ( jeg har da forklart mitt syn på markedet og bedt dem spørre noen andre).

Det er ikke få tegn på at dette er boblete, men når aksjer som har negativ egenkapital og ikke tjener penger får russiske prosenter pga. Reddit, ja da bør varsellampene blinke.

Mye beror likevel på FED minutes og tech earnings i morgen og torsdag. Skulle en eller begge av disse skuffe så tror jeg det kan få snøballen til å rulle. Skulle derimot begge være positive, vel **** off :joy:

P. S - @TheObserver: det er en grunn til at jeg ikke tør shorte de amerikanske indeksene, ville vært REKT for lenge siden i tilfelle. Men vurderer som sagt Russell når dette en gang topper ut. Med all retail som er inne nå med giring (sjekk put / call ratioen), så kommer mange til å få en Wake-up call når det først korrigerer.

3 Likes

Vet AMD skal legge frem tall. De selger jo ut rubb og rake for tiden. Klarer ikke å møte etterspørselen.

Det er en del selskaper som tjener penger under denne krisen også, det er det ingen tvil om.

1 Like

Det er absolutt verdiaksjer som fortjener sin prising også i dette markedet, spørsmålet er om man klarer å finne dem blant all støyen fra small caps og vekstaksjer som ikke tjener penger. Overskriftene handler i stor grad om dem…

1 Like

I know. Var mer med tanke på at du nevnte at det var tech earnings.

Bare 1 uke siden AMD’s siste CPU ble noenlunde mulig å få tak i. Vel å merke bare den ene modellen. Skjermkort har vært fraværende siden launch i november, både fra Nvidia og AMD.

På jobb har vi hatt forsinkelser i utrulling av ex-sertifiserte Ipader for bruk i felt pga etterspørsel.

På sånn generelt grunnlag tror jeg ikke tech earnings blir så veldig dårlig.

1 Like

Men de er også sprekt priset i forhold til inntjening, så fallhøyden KAN være store på de også om det blir ruskevær på børs.

Du er ikke alene om det - bekjente (som jeg egentlig aldri prater med til vanlig) har tatt kontakt med meg og spurt om ditt og datt vedr. krypto/aksjemarkedet. Den ene lurte i tillegg på om det kunne vært en god idé å ta opp forbrukslån for å makse innsatsen… Jeg rådet ham til å legge det fra seg.

7 Likes

Ja, tror ikke det er noe å si på eufori / interesse for investeringer. Det er jo typisk bobletegn når folk som aldri har investert før skal inn rett før det rakner (var selv i den kategorien når jeg begynte med aksjer i 2007. Ingen fortalte meg om finanskrisen som ville komme året etter :slight_smile: )

According to Citigroup, overall euphoria is at its highest level since the early 2000s.

That’s according to the company’s Panic/Euphoria Composite Index, which looks at factors like margin debt and options trading. It shows dramatically higher euphoria than we ever saw during the 11-year bull market. And it’s nearing 20-year highs, too.

Simply put, everyone’s bullish. And they’re behaving accordingly.
This is a dangerous time to be an investor.
It’s dangerous because while times are good now, we know what happens next.
After a furious Melt Up comes a crushing Melt Down.

image

image

2 Likes

Samtidig er jo 9/10 artikler advarsler om at vi er i en boble + mange som skriver her i bjørnetråden (og ingen i bull tråden) :wink:

2 Likes

Problemet er timing, for eg er einig i at ein korreksjon er på overtid, men også å justere desse grafane for M2. Eg tenkjer at økt rente eller USA stoppar med støttekjøp kjem til å vere trigger for korreksjon.

2 Likes

Utrolig vanskelig med timing, ja. Har ikke peiling på om jeg har timet rett eller ikke og markedet kan for alt jeg vet gå 50 nye % før det går ned. Men en korreksjon må komme etterhvert, spørsmålet er bare om den er stor nok til at man tjener på å sitte ute.

Ikke vet jeg, men jeg har vektet meg ned og sover godt om natten. Det er det viktigste :slight_smile:

3 Likes

Ja, det er en av de kontrære indikatorene man skal følge med på, samtidig er narrativet “blue skies” - ingen tror jo dette kan falle pga. FED, og i tillegg holdes rentene på eller nær 0, slik at folk føler mer FOMO; hvem gidder å stå utenfor og vente på et krakk når man stadig ser nye ATHs?

Kudos derfor til alle money managers som har vært ute en vinternatt før, og tør å rope varsku!

@Viken - høres ut som du har tatt råd fra Jeremy Grantham :slight_smile:

I will tell you my definition of success for a bear market call. It is simply that sooner or later there will come a time when an investor is pleased to have been out of the market. That is to say, he will have saved money by being out, and also have reduced risk or volatility on the round trip. This definition of success absolutely does not include precise timing. (Predicting when a bubble breaks is not about valuation. All prior bubble markets have been extremely overvalued, as is this one. Overvaluation is a necessary but not sufficient condition for their bursting.) Calling the week, month, or quarter of the top is all but impossible.

(Mine uthevinger)

2 Likes

Har kanskje hatt en innvirkning ja🙂

Begynte å redusere i januar, rett og slett pga når ting virker for godt til å være sant…

1 Like